Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

The Researcher in Social Media – from Popular Science to Personal Brand Creation
  • Home
  • /
  • The Researcher in Social Media – from Popular Science to Personal Brand Creation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 9 No. 2 (17) (2016) /
  4. Problems, research, hypotheses

The Researcher in Social Media – from Popular Science to Personal Brand Creation

Authors

  • Lidia M. Jarska Maria Curie Skłodowska University in Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2016.027

Keywords

image of researcher, personal brand, popular science, researcher, science, social media

Abstract

Social media are both social platforms and valuable sources of information. Also researchers create accounts on popular social media for scientific communication, academic discussion and exchange of experiences. Researcher profiles are not only popular science; they are also used to provoke debate, share knowledge and are places to express opinions. Social media can also be used to create the researcher’s professional image. The article attempts to analyze the use of social media as a means of scientific communication and the way they communicate scientific content to its users. It presents results of a research on the presence and activity of Polish library and information science academics in selected social media services.

References

Barefoot Darren, Szabo Julie, Znajomi na wagę złota. Podstawy marketingu w mediach społecznościowych, Warszawa 2011.

Biznes społecznościowy – nowa era w komunikacji biznesowej. Raport na podstawie badania „Polskie firmy na Facebooku – portale społecznościowe w komunikacji marketingowej polskich przedsiębiorstw” [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: https://marketingowe.wordpress.com/2013/10/15/raport-biznes-spolecznosciowy-nowa-era-w-komunikacji-biznesowej/.

Bonek Tomasz, Smaga Marta, Biznes na Facebooku i nie tylko, Warszawa 2013.

Briggs Asa, Burke Peter, Społeczna historia mediów. Od Gutenberga do Internetu, Warszawa 2010.

Doniecki Dariusz, Portale społecznościowe w życiu młodzieży szkolnej [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.publikacje.edu.pl/publikacje.php?nr=11046.

Dorobek Rafał, Zbuduj swój wizerunek, Gliwice 2007.

Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.

i-slownik.pl. Słownik komputerowy i encyklopedia informatyczna [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://www.i-slownik.pl.

Jarska Lidia M., Inicjatywy Instytutu Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej UMCS na Facebooku, „Folia Bibliologica” 2013/2014, vol. LV/LVI, s. 193–210.

Kiczka Marek, Akceleracja procesu komunikowania się w dobie mediów społecznościowych. Implikacja dla zarządzania kryzysowego w organizacji, „Studia Ekonomiczne” 2013, nr 157, s. 93–107.

Kluszczyński Ryszard W., Społeczeństwo informacyjne. Cybelkultura. Sztuka multimediów, Kraków 2001.

Kolejny dowód na to, że Facebook chce być nowym Google. „Gazeta.pl. Technologie” [online] 23.10.2015 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://technologie.gazeta.pl/internet/ 1,113840,19075912,kolejny-dowod-na-to-ze-facebook-chce-byc-nowym-google.html.

Krasińska Magdalena, Dlaczego nie jestem facebookowcem?, „Akant” 2012, nr 1, s. 36.

Krok Ewa, Media społecznościowe elementem zrządzania wiedzą w firmie, „Studia Informatica Pomerania” 2011, nr 28 (656), s. 49–62.

Kulczycki Emanuel, Wykorzystanie mediów społecznościowych przez akademickie uczelnie wyższe w Polsce. Badania w formule otwartego notatnika, [w:] Komunikologia. Teoria i praktyka komunikacji, pod red. Emanuela Kulczyckiego, Michała Wendland, Poznań 2012, s. 89–107.

Laskowska Małgorzata, Komunikacja za pomocą social media – możliwości i zagrożenia. Zarys problematyki, [w:] Komunikacja – (po)rozumienie – obecność społeczna, pod red. Małgorzaty Biedroń, Mirosławy Wawrzak-Chodaczek, Toruń 2012, s. 29–41.

Loedl Paweł, Social media, [w:] Marketing w sieci – podstawowe zagadnienia, inspiracje, przykłady, pod red. Ewy Kielar, Kraków 2011, s. 18–25.

Machura Piotr, Media społeczne w procesie komunikacji marketingowej, „Zarządzanie i Finanse” 2012, nr 1, cz. 1, s. 481–489.

Marketing społecznościowy [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://socialpress.pl/strony/marketing-spolecznosciowy/.

Miotk Anna, Skuteczne social media, Gliwice 2013.

Pilarczyk Bogna, Innowacje w komunikacji marketingowej, „Zeszyty Naukowe Polskiego Towarzystwa Ekonomicznego” 2011, nr 9, s. 271–286.

Podlaski Arkadiusz, Marketing społecznościowy. Tajniki skutecznej promocji w social media, Gliwice 2011.

Schawbel Dan, Personal branding 2.0, Gliwice 2012.

Słownik Języka Polskiego PWN [online] [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://sjp.pwn.pl.

Sobieszek Krzysztof, Co to jest „marketing społecznościowy”? W: Social Media Blog [online] 20.07.2009 [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://socialmedia.pl/co-to-jest-marketing-spolecznosciowy/.

Strykowska Justyna, Znaczenie mediów społecznościowych w procesie komunikowania i uczenia się, [w:] Media. Edukacja. Kultura. W stronę edukacji medialnej, pod red. Wojciecha Skrzydlewskiego, Stanisław Dylak, Poznań–Rzeszów 2012, s. 321–330.

Śliwińska Milena, Biblio – nowa forma komunikacji. „Biuletyn EBIB” [online] 2013, nr 6 (142) [dostęp 31 lipca 2016]. Dostępny w World Wide Web: http://open.ebib.pl/ojs/index.php/ebib/article/view/83.

Tarczydło Beata, Skuteczna akcja marketingu szeptanego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego. Problemy Zarządzania, Finansów i Marketingu” 2013, nr 28 (747), s. 9–18.

Tkaczyk Jolanta, Nowe narzędzia komunikacji – próba klasyfikacji, [w:] Innowacje w marketingu. Młodzi o marketingu, pod red. Marcina Skurczyńskiego, Sopot 2005, s. 422–432.

Trejderowski Tomasz, Kradzież tożsamości. Terroryzm informatyczny, Warszawa 2013.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2017-02-13

How to Cite

1.
JARSKA, Lidia M. The Researcher in Social Media – from Popular Science to Personal Brand Creation. Toruńskie Studia Bibliologiczne. Online. 13 February 2017. Vol. 9, no. 2 (17), pp. 201-238. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/TSB.2016.027.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 9 No. 2 (17) (2016)

Section

Problems, research, hypotheses

Stats

Number of views and downloads: 2048
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

image of researcher, personal brand, popular science, researcher, science, social media
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop