Public relations zaczyna się w domu – istota komunikacji wewnętrznej
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2014.007Słowa kluczowe
cele wewnętrznego public relations, narzędzia wewnętrznego public relations, public relations, wewnętrzne public relations,Abstrakt
Artykuł omawia istotę praktyki wewnętrznego public relations we współcześnie funkcjonujących firmach, przedstawia najpopularniejsze narzędzia tejże komunikacji, analizuje skuteczność współdziałania z pracownikami. Niegdyś wewnętrzne public relations było doceniane jedynie przez zagraniczne organizacje. W dzisiejszych czasach polskie przedsiębiorstwa dostrzegają istotę dziedziny, wkomponowując ją w podstawowy zakres swojej działalności. Komunikacja wewnętrzna stała się nieodzownym elementem public relations, dopełniającym rynkowe powodzenie organizacji. Wewnętrzne public relations ma na celu nie tylko bieżące informowanie pracowników, ale również ich motywowanie i edukowanie. Identyfikacja kadry z firmą, dbałość o jej reputację to efekt prawidłowo prowadzonej polityki przedsiębiorstwa.
Sposób postrzegania firmy wewnątrz jej struktur determinuje sposób prezentowania jej na zewnątrz, zatem wizerunek wśród pracowników i współpracowników oddziałuje na treść komunikatów i opinii, przedstawianych poza siedzibą. Pracownicy w sposób naturalny mają dostęp do organizacji „od kuchni”. Znają złożoność i niedoskonałość procesów, dlatego też są najlepszym medium perswazyjnym. Sztuka public relations polega na właściwym doborze instrumentów, które pozwolą osiągnąć zamierzony przekaz informacyjny, ale również sprzężenie zwrotne. Misja wewnętrznego public relations polega na zwiększeniu udziału pracowników w życiu firmy oraz ukształtowaniu wśród nich postawy lojalności i solidarności z organizacją.
Bibliografia
Black Sam, Public relations, tł. Iwona Chlewińska, Kraków 2001.
Blythe Jim, Komunikacja marketingowa, tł. Grażyna Górska, Warszawa 2002.
Budzyński Wojciech, Public relations – zarządzanie reputacją firmy, Warszawa 2000.
Kamiński Leszek, Komunikacja korporacyjna a biznes. Praktyczny poradnik, Warszawa−Bydgoszcz 2007.
Public relations w czasach mp3 i Internetu, pod red. Dariusza Tworzydły, Zygmunta Chmielewskiego, Rzeszów 2008.
Public relations w procesie kształtowania relacji z otoczeniem, pod red. Dariusza Tworzydły, Zygmunta Chmielewskiego, Kraków 2010.
Public relations. Znaczenie społeczne i kierunki rozwoju, pod red. Jerzego Olędzkiego, Dariusza Tworzydły, Warszawa 2006.
Rozwadowska Barbara, Public relations, Warszawa 2006.
Sztuka public relations. Z doświadczeń polskich praktyków, pod red. Barbary Janiszewskiej, Warszawa 2006.
Wojcik Krystyna, Public relations. Wiarygodny dialog z otoczeniem, Warszawa 2009.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 520
Liczba cytowań: 0