Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Promocja książki i czytelnictwa w „Teleexpressie”
  • Strona domowa
  • /
  • Promocja książki i czytelnictwa w „Teleexpressie”
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 7 Nr 1 (12) (2014) /
  4. Problemy, badania, hipotezy

Promocja książki i czytelnictwa w „Teleexpressie”

Autor

  • Sebastian Dawid Kotuła Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2014.005

Słowa kluczowe

program informacyjny, promocja książki, promocja czytelnictwa, telewizja

Abstrakt

Telewizja zdaje się być dogodnym obszarem do prowadzenia promocji książki i czytelnictwa. Do tego celu, poza programami stricte książkowymi, wykorzystuje się m.in. programy informacyjne, np. „Teleexpress”, w którym od 2005 r. w środy wydziela się „Teleexpressowy przedział literacki”. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie: jak promuje się książki w „Teleexpressowym przedziale literackim”? Analizy oparto o odcinki programu wyemitowane w latach 2005-2007. W tym około jednominutowym bloku „Teleexpressu” zastosowano prostą w strukturze akcję promującą książki i czytelnictwo, która we wszystkich odcinkach przebiegała podobnie. Całość stanowiła struktura składająca się z trzech części. Delimitację kolejnych części wyznaczały wypowiedzi gospodarza „Teleexpressu”, narratora oraz autora książki. W wypowiedziach wartościowaniu poddawano „autora”, „dzieło” i „odbiorcę”. W programie prezentowano przede wszystkim prozę lekką oraz twórczość popularnych autorów. „Teleexpressowy przedział literacki” przeznaczony był dla wszystkich telewidzów „Teleexpressu”, a jego głównym celem było zachęcanie do czytania.

Bibliografia

Bruner Jerome Seymour, Poza dostarczone informacje. Studia z psychologii poznawania, Warszawa 1978.

Cwalina Wojciech, Interakcje paraspołeczne między widzami a osobami prowadzącymi programy telewizyjne, [w:] Psychologiczne aspekty odbioru telewizji, pod red. Piotra Francuza, Lublin 1999, s. 53–78.

Franaszek Andrzej, Książki w tygodniku, „Tygodnik Powszechny” 2004, nr 50, s. 14–17.

Gołębiewski Łukasz, Frołow Kuba, Waszczyk Paweł, Rynek książki w Polsce 2010, Warszawa 2010.

Godzic Wiesław, Telewizja jako kultura, Kraków 2002.

Kognitywne podstawy języka i językoznawstwa, pod red. Elżbiety Tabakowskiej, Kraków 2001.

Kotuła Sebastian, Przegląd telewizyjnych programów o książkach, „Biblioteka Analiz” 2006, nr 27, s. 17–19.

Kotuła Sebastian, Czy programy telewizyjne o książkach mogą być przedmiotem zainteresowań bibliologii?, [w:] Od książki dawnej do biblioteki wirtualnej, pod red. Doroty Degen, Małgorzaty Fedorowicz, Toruń 2009, s. 237–244.

Krzyśko Maria, Jakim odbiorcą treści telewizyjnych jest młodzież?, [w:] III Międzynarodowa Konferencja „Media a edukacja”, pod red. Wacława Stykowskiego, Poznań 2000, s. 130–139.

Loewe Iwona, Gatunki paratekstowe w komunikacji medialnej, Katowice 2007.

Mielczarek Tomasz, Monopol, pluralizm, koncentracja. Środki komunikowania masowego w Polsce w latach 1989–2006, Warszawa 2007.

Przybysz-Stawska Magdalena, „To się czyta”. Promocja książki w dodatkach do wybranych polskich gazet codziennych w latach dziewięćdziesiątych XX wieku, Łódź 2006.

Rostocki Andrzej, Sułkowski Bogusław, Bestseller polski, bestseller światowy, „Przegląd Humanistyczny” 2003, nr 5, s. 37–48.

Straus Grażyna, Wolff Katarzyna, Polacy i książki. Społeczna sytuacja książki w Polsce w 1992, Warszawa 1996.

Straus Grażyna, Wolff Katarzyna, Wierny Sebastian, Książka na początku wieku. Społeczny zasięg książki w Polsce w 2002 roku, Warszawa 2004.

Szydłowska Emilia, Książka w mediach, „Biuletyn Informacyjny Biblioteki Narodowej” 2004, nr 4, s. 50–52.

Wnuk-Lipiński Edmund, Wnuk-Lipińska Elżbieta, Problematyka kształtowania się potrzeb czytelniczych, Warszawa 1975.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2014-09-21

Jak cytować

1.
KOTUŁA, Sebastian Dawid. Promocja książki i czytelnictwa w „Teleexpressie”. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 21 wrzesień 2014, T. 7, nr 1 (12), s. 75–88. [udostępniono 1.2.2023]. DOI 10.12775/TSB.2014.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 7 Nr 1 (12) (2014)

Dział

Problemy, badania, hipotezy

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 194
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Newsletter
Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

program informacyjny, promocja książki, promocja czytelnictwa, telewizja
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa