Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Biblioteka – wyzwania w epoce nowych mediów
  • Strona domowa
  • /
  • Biblioteka – wyzwania w epoce nowych mediów
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 5 Nr 1 (8) (2012) /
  4. Artykuły

Biblioteka – wyzwania w epoce nowych mediów

Autor

  • Maciej Kopyciński Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/TSB.2012.004

Słowa kluczowe

archiwizacja, cyfryzacja, e-włączenie, funkcja pedagogiczna biblioteki, funkcja społeczna biblioteki, nowe media, zalew informacyjny

Abstrakt

Artykuł dotyczy sytuacji instytucji biblioteki, jakie pojawiają się w związku z dominacją nowych mediów w życiu społecznym. W nawiązaniu do ustaleń Szkoły Komunikacji z Toronto, autor pokazuje, jak ogromny wpływ na ludzkie myślenie oraz instytucje społeczne miało pismo i czytanie. W szczególności zwraca uwagę na posługiwanie się abstrakcyjnymi i uniwersalistycznymi kategoriami, a także zdolność krytycznego oglądu rzeczy, niezbędnych dla zaistnienia nowożytnej sfery publicznej, sfery wolnej wymiany poglądów i kształtowania się postaw obywatelskich. Odwołując się do licznych badań, obserwować można spadek liczny czytelników, jak też zanik umiejętności czytania. Na podstawie tych trendów i wcześniejszych ustaleń, zakładać można, że umiejętności niezbędne do pełnego partycypowania w sferze publicznej, a także nowoczesnym społeczeństwie wiedzy ulegną osłabieniu. Pojawia się pytanie, jakie wyzwania stoją przed współczesną biblioteką. Odwołując się do ustaleń francuskiego historyka książki Rogera Chartiera, podać można kilka sfer, w których biblioteka może realizować swoje zadanie. Są to: archiwizacja wszystkich rodzajów nośników danego tekstu, nawet w przypadku pełnej cyfryzacji zasobów, szeroko rozumiane funkcje społeczne oraz pedagogiczne, polegające na pomocy w poruszaniu się w zalewie informacji, a także aktywne tworzenia życia kulturalnego i wspólnotowego.

Bibliografia

Bendyk E., Śmierć gazet. W: Antymatrix. Blog Edwina Bendyka [on-line]. 26.08.2006 15:37 [dostęp 15 kwietnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://bendyk.blog.polityka.pl/2006/08/26/smierc-gazet/.

Chartier R., Od historii książki do historii lektury, tł. M. i P. Rodakowie, [w:] Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Farbre, Lejeune, Warszawa 2009.

D. Merach, Teorie mediów, tł. E. Karuss, Warszawa 2010.

Godlewski G., Słowo – pismo – sztuka słowa. Perspektywy antropologiczne, Warszawa 2008.

Goody J., Logika pisma a organizacja społeczeństwa, tł. G. Godlewski, Warszawa 2006.

Grzeszak A., Internet szuka pieniędzy, „Polityka” 2011, nr 39, s. 43–45.

Havelock E., Przedmowa do Platona, tł. P. Majewski, Warszawa 2007.

Hébrard Jean, Między oralnością i piśmiennością, tł. G. Majszyk, [w:] P. Rodak, Pismo, książka, lektura. Rozmowy: Le Goff, Chartier, Hébrard, Farbre, Lejeune, Warszawa 2009, s. 128–130.

Kołodziejska J., Biblioteki od macochy. Tygodnik Powszechny [on-line] 2010, nr 31 (3186) [dostęp 15 kwietnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://tygodnik.onet.pl/30,0,49978,biblioteki_od_macochy, artykul.html.

Literacy and Orality, pod red. D. R. Oslon, N. Torrance, New York 1991.

Olson D. R., Papierowy świat. Pojęciowe i poznawcze implikacje pisania i czytania, tł. M. Rakoczy, Warszawa 2010.

Ong W. J. , Oralność i piśmienność. Słowo poddane technologii, tł. J. Japola, Lublin 1992.

Ong W. J., Osoba, świadomość, komunikacja. Antologia, Warszawa 2009.

Postman N., Zabawić się na śmierć. Dyskurs publiczny w epoce show-buisnessu, tł. L. Niedzielski, Warszawa 2002.

Sartori G., Homo videns. Telewizja i postmyślenie, tł. J. Uszyński, Warszawa 2007.

Small G., Mózgi skomputeryzowane. Dziennik.pl [on-line] z dn. 15.11.2008 r. [dostęp 15 kwietnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://nauka.dziennik.pl/artykuly/133370,mozgi-skomputeryzowane.

Taylor C., Nowoczesne imaginaria społeczne, tł. A. Puchejda, K. Szymaniak, Kraków 2010.

Toruaine A., Jesteśmy w punkcie zero, „Polityka” 2011, nr 38, s. 54–56.

Vandendorpe Ch., Od papirusu do hipertekstu. Esej o przemianach tekstu i lektury, tł. A. Sawisz, Warszawa 2008.

Vigdor J. L., Ladd H. F., Scaling the Digital Divide: Home Computer Technology and Student Achievement [on-line]. Cambridge: The National Bureau of Economic Research, 2010, 47 p. [dostęp 15 kwietnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.nber.org/papers/w16078.pdf.

Z czytelnictwem nadal źle – raport z badań Biblioteki Narodowej [on-line]. Biblioteka Narodowa [dostęp 15 kwietnia 2012]. Dostępny w World Wide Web: http://www.bn.org.pl/aktualnosci/230-z-czytelnictwem-nadal-zle---raport-z-badan-biblioteki-narodowej.html.

Toruńskie Studia Bibliologiczne

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2012-05-09

Jak cytować

1.
KOPYCIŃSKI, Maciej. Biblioteka – wyzwania w epoce nowych mediów. Toruńskie Studia Bibliologiczne [online]. 9 maj 2012, T. 5, nr 1 (8), s. 67–78. [udostępniono 21.5.2025]. DOI 10.12775/TSB.2012.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 5 Nr 1 (8) (2012)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 476
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

archiwizacja, cyfryzacja, e-włączenie, funkcja pedagogiczna biblioteki, funkcja społeczna biblioteki, nowe media, zalew informacyjny
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa