Zmiany i perspektywy rozwoju polskiego rynku literatury dla młodzieży
DOI:
https://doi.org/10.12775/TSB.2021.011Słowa kluczowe
literatura dla młodzieży, young adult, new adult, czytelnictwo młodzieżyAbstrakt
Artykuł jest próbą spojrzenia na literaturę dla młodzieży, ale w oderwaniu jej od książek dedykowanych czytelnikowi dziecięcemu. Zwrócono uwagę na samodzielne, integralne cechy różnicujące te dwie kategorie i wynikające z tego rozszerzenie grona odbiorców publikacji przeznaczonych dla młodzieży. Artykuł ma być próbą oceny obecnej kondycję literatury dla młodzieży na polskim rynku wydawniczym. Celem artykułu jest sprawdzenie, czy na przestrzeni ostatnich lat literatura przeznaczona dla młodzieży uległa rozwojowi, czy też obserwowana jest jej stagnacja. Badanie przeprowadzono poprzez analizę zawartości dostępnej literatury przedmiotu, licznych raportów, książkowego środowiska internetowego.
Bibliografia
Adamczykowa Zofia, Literatura „czwarta” – w kręgu zagadnień teoretycznych, [w:] Literatura dla dzieci i młodzieży (po roku 1980), pod red. Krystyny Heskiej-Kwaśniewicz, Katowice 2008.
Antczak Mariola, Kultura czytelnicza piątoklasistów szkół łódzkich w świetle badań własnych, [w:] Biblioteki i książki w życiu nastolatków, pod red. Marioli Antczak, Agaty Walczak-Niewiadomskiej, Łódź 2015.
Beckett Sandra L., Crossover Fiction: Global and Historical Perspectives, New York 2011.
Carson Caitlyn, What is Fanfiction and Where to Find It: Definitions and Fan Archives [online] [dostęp 17 marca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://ojs.library.dal.ca/YAHS/article/view/6941.
Czytelnictwo i preferencje czytelnicze studentów łódzkich uczelni i bywalców Domu Literatury w Łodzi. Raport z badań [online] [dostęp 07 lutego 2022]. Dostępny w World Wide Web: https://www.nck.pl/upload/attachments/315701/Raport%20z%20badań%202014.pdf.
Dawidowicz-Chymkowska Olga, Ruch Wydawniczy w Liczbach 2020. Książki [online] [dostęp 10 lutego 2022]. Dostępny w World Wide Web: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/ruch-wydawniczy-w-liczbach/ruch-wydawniczy-w-liczbach-2020-k.
Dobrołęcki Piotr, Waszczyk Paweł, Zachować rozsądek. Rozmowa z Ewą Holewińską i Anną Pawłowicz – właścicielkami Wydawnictwa Jaguar, „Biblioteka Analiz” 2012, nr 5(322), s. 4-7.
Donelson Kenneth, Nilsen Alleen P., Young adult fiction, [w:] American Popular Culture. Vol 4. Pulps and dime novels through young adult fiction, red. Thomas Inge, Dennis Hall, Westport 2002.
Dunin Jausz, Książeczki dla grzecznych i niegrzecznych dzieci. Z dziejów polskich publikacji dla najmłodszych, Wrocław 1991.
Kitchener Caroline, Why So Many Adults Love Young-Adult Literature [online] [dostęp 4 marca 2021]. Dostępny w World Wide: Web: https://www.theatlantic.com/entertainment/archive/2017/12/why-so-many-adults-are-love-young-adult-literature/547334/.
Krzemińska Wanda, Literatura dla dzieci i młodzieży. Zarys dziejów, Warszawa 1963.
Leszczyński Grzegorz, Literatura dla dzieci i młodzieży, [w:] Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, pod red. Barbary Tylickiej, Grzegorza Leszczyńskiego, Wrocław, Warszawa, Kraków 2002.
Łukasiak Katarzyna, TikTok podsumował 2021 rok. Który film był najpopularniejszy? Jakich piosenek słuchaliśmy? [online] [dostęp 9 lutego 2022]. Dostępny w World Wide Web: https://geex.x-kom.pl/lifestyle/tiktok-2021-podsumowanie-najpopularniejsze-filmy-playlista/.
Michalak Dominika, Koryś Izabela, Kopeć Jarosław, Stan czytelnictwa w Polsce w 2015 roku [online] [dostęp 18 lutego 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.bn.org.pl/raporty-bn/stan-czytelnictwa-w-polsce/stan-czytelnictwa-w-polsce-w-2015-r.
Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, [online] red. Rafał Lange, Warszawa 2021 [dostęp 8 lutego 2022]. Dostępny w World Wide Web: https://www.nask.pl/pl/raporty/raporty/4295,RAPORT-Z-BADAN-NASTOLATKI-30-2021.html.
Peterson Valerie, Young Adult and New Adult Book Markets [online] [dostęp 5 marca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.thebalancecareers.com/the-young-adult-book-market-2799954.
Perzyńska Anna, Opowiadać dalej – fanfiki, mashupy, uniwersa – alternatywa i konwergencja [online] [dostęp 16 marca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/4559/Anna_Perzynska_Opowiadac_dalej_fanfiki_mashupy_uniwersa_alternatywa_i_konwergencja.PDF?sequence=1.
Szawel Karolina, „Harry Potter” J. K. Rowling – fenomen czytelniczej popularności, „Literaturoznawstwo: historia, teoria, metodologia, krytyka” 2011, nr 1, s. 115-132.
Waszczyk Paweł, Czytelnictwo uczniów. Wyniki „badania czytelnictwa dzieci i młodzieży”, „Biblioteka Analiz” 2014, nr 23 (394), s. 14-16.
Waszczyk Paweł, Czytelnicze wybory. Analiza raportu „Rynek Książki”, „Biblioteka Analiz” 2012, nr 6(323), s. 6-11.
Wawrzonkiewicz-Słomska Anna, Cholewa Ewelina, Oddziaływanie mediów na dzieci i młodzież, „Problemy Współczesnej Pedagogiki” 2017, nr 3(1), s. 25-35.
World Reading Habits in 2020 infographic [online] [dostęp 07 lutego 2022]. Dostępny w World Wide Web: https://geediting.com/world-reading-habits-2020/.
Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży, oprac. Barbara Białkowska, Warszawa 1982.
Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży, oprac. Barbara Białkowska, Warszawa 1991.
Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży, oprac. Grażyna Lewandowicz, Warszawa 1998.
Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży, oprac. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Warszawa 2008.
Wykaz działów katalogu rzeczowego w bibliotekach publicznych dla dzieci i młodzieży, oprac. Grażyna Lewandowicz-Nosal, Warszawa 2020.
Wzrost czytelnictwa nastoletnich dziewcząt [online] [dostęp 18 marca 2021]. Dostępny w World Wide Web: https://www.bn.org.pl/aktualnosci/3489-wzrost-czytelnictwa-nastoletnich-dziewczat.html.
Young Adult, New Adult – co to jest? [online] [dostęp 5 marca 2021]. Dostępny w World Wide Web: http://www.lustrorzeczywistosci.pl/2014/06/young-adult-new-adult-o-co-chodzi.html.
Zasacka Zofia, Chłopcy coraz częściej wykluczają się z kultury czytelniczej – trendy w postawach czytelniczych nastolatków, „Poradnik Bibliotekarza” 2017, nr 1, s. 4-7.
Zasacka Zofia, Nastolatki i książki – od czytania codziennego do unikania, „Edukacja” 2012, nr 2(118), s. 20-35.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Toruńskie Studia Bibliologiczne

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1116
Liczba cytowań: 0