«Я відчуваю себе повноцінною частинкою великої Нації»: українська мова та самоідентифікація студентьської молоді.
DOI:
https://doi.org/10.12775/ths.2023.007Keywords
nation, national identity, self-identification, student youth, national consciousnessAbstract
The article, using the questionnaire method, presents and summarises theoretical issues of national identity and self-identification of student youth in the context of Russia’s war against Ukraine. The article traces the dynamic changes that have taken place in the minds of the younger generation: pride in speaking Ukrainian, a sense of being part of the Ukrainian nation, the formation of a selfsufficient political position of young people, and the positioning of themselves as part of their people in preserving the heritage of the Ukrainian nation (respectively, language, culture, history, traditions, etc.). There is a noticeable trend towards an increase in the number of young people who choose Ukrainian as their language of communication, and a greater use of Ukrainian content on social media. Young people eagerly learn other languages (in particular English, and Polish) in addition to Ukrainian in order to improve their language skills, communicate with foreigners in a wide range of ways, improve their professional skills, travel, translate books and articles, learn about the cultural values of other countries, and get information about Ukraine and events taking place in it.
References
Dems’ka, O., & Mal’tsev, E. (2016). Movna polityka pro identychnist’ i uspishnist’ u hlobal’nomu sviti. Mova: Klasychne-moderne-postmoderne, 2, 16–26.
Gębal, P., & Miodunka, W. (2020). Dydaktyka i metodyka nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego. Warszawa.
Kłoskowska, A. (2005). Kultury narodowe u korzeni. Warszawa.
Krasowska, H. (2018). Nauczanie języka polskiego na Ukrainie południowo-wschodniej. In: A. Achtelik, & K. Graboń (Eds.), Polonistyka na początku XXI wieku. Diagnozy, koncepcje, perspektywy. T. 5: W kręgu (glotto)dydaktyki. Katowice, 600–614.
Kuznyetsova, T. (2022). Stavlennya do ukrayins’koyi movy kriz’ mas-mediyni okulyary: pohlyad iz Odesy (2014–2021). Vcheni zapysky TNU imeni V. I. Vernads’koho. Seriya: Filolohiya. Zhurnalistyka, 33 (72), № 6 Ch. 2, 182–190.
Levchuk, P. (2020). Trójjęzyczność ukraińsko-rosyjsko-polska Ukraińców niepolskiego pochodzenia. Kraków.
Levchuk, P. (2021). Ukrainian language in the Polish public space. Cognitive Studies |Études cognitives, 21, Article 2476. https://doi.org/10.11649/cs.2476.
Miodunka, W. (1990). Język a identyfikacja kulturowa i etniczna. Studium kształtowania się tożsamości rodzeństwa należącego do drugiego pokolenia Polonii australijskiej. In: W. Miodunka (Ed.), Język polski w świecie. Warszawa–Kraków.
Miodunka, W. (1990). Moc języka i jej znaczenie w kontaktach językowych i kulturowych. In: W. Miodunka (Ed.), Język polski w świecie. Warszawa–Kraków.
Monakhova, T., & Tuluzakova, O. (2022). Hatespeech in Ukrainian media discourse. Cognitive Studies | Études сognitives, 22, Article 2624. https://doi.org/10.11649/cs.2624.
Movchan, P. (2015). Zmist ponyattya «Natsional’na identychnist’»: teoretykometodolohichnyy aspekt. Investytsiyi. Praktyka ta dosvid, 17, 103–107.
Nahorna, L. (2008). Rehional’na identychnist’: ukrayins’kyy kontekst. Kyiv.
NISD (2023). Ukrayins’ka mova pid chas viyny: klyuchovi tendentsiyi rozvytku. https://niss.gov.ua/news/komentari-ekspertiv/ukrayinska-mova-pid-chas-viyny-klyuchovitendentsiyi-rozvytku.
Noels, K. A. (2017). Identity, Ethnolinguistic. In: The International Encyclopedia of Intercultural Communication, 1–10. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781118783665.ieicc0160.
Pidkuimukha, L. (2022). The influence of language behaviour on the identity formation of the Ukrainian military. Cognitive Studies | Études cognitives, 22, Article 2643. https://doi.org/10.11649/cs.2643.
Smit, E. (1994). Natsional’na identychnist’ [perekl. z anhl. P. Tarashchuka]. Kyiv.
Szul, R. (2009). Język – naród – państwo. Język jako zjawisko polityczne. Warszawa.
Yaremko, L., & Levchuk, P. (2023). Language consciousness and Ukrainian students’ attitudes towards the Ukrainian language in a time of war. Cognitive Studies | Études cognitives, 23, Article 2922. https://doi.org/10.11649/cs.2922.
Zhadan, I. (2019). Mekhanizmy hromadyans’koyi ta natsional’noyi samoidentyfikatsiyi: transformatsiyi komunikatyvnykh praktyk. Kropyvnyts’kyy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Liliya Yaremko, Pavel Levchuk

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 301
Number of citations: 0