DOM DZIECKA W MRĄGOWIE (1946–1954)
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.022Słowa kluczowe
Dom Dziecka Mrągowo, sieroctwo powojenne, druga wojna światowaAbstrakt
Tuż po zakończeniu II wojny światowej ponad półtora miliona dzieci przebywających w granicach Polski Ludowej było sierotami i półsierotami, dziećmi opuszczonymi i zagubionymi. Wobec narastającego problemu społecznego nowe władze przystąpiły do tworzenia sieci placówek odpowiedzialnych za losy najmłodszych ofiar konfliktu. Jednym z 28 sierocińców utworzonych wówczas na terenie Warmii i Mazur był Dom Dziecka w Mrągowie. Niniejszy artykuł omawia działalność zakładu na podstawie materiału źródłowego przechowywanego w Archiwum Państwowym w Olsztynie. Przyjęte ramy czasowe służą przedstawieniu codzienności mrągowskiego domu w okresie nasilonej stalinizacji oraz wpływu, jaki miała ona na funkcjonowanie systemu opiekuńczo-wychowawczego w powojennej Polsce.
Bibliografia
Brenk M., Wychowanie socjalistyczne w domach dziecka w pierwszych latach Polski Ludowej (1944-1953), w: Dziecko i dzieciństwo: wybrane konteksty badań, red. M. Nawrot-Borowska, D. Zając, Bydgoszcz 2017, s. 105-113.
Domańska J., Domy dziecka na Warmii i Mazurach w latach 1945-1989, Lublin 2015.
Domańska J., Organizacja procesu opiekuńczo-wychowawczego w domach dziecka w latach 1945-1989 na Warmii i Mazurach, „Studia Warmińskie” 2013, t. 50, s. 111-138.
Domańska J., Przemiany organizacyjne domów dziecka w latach 1945-1989, „Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej”, 50 (2009), nr 3 (178), s. 133-144.
Filipkowski T., Oświata na Warmii i Mazurach w latach 1945-1960, Warszawa 1978.
Jóźwiak I., Działalność oświatowa i jej funkcje na Warmii i Mazurach w latach 1945-1960, Warszawa 2011 (pdf, doktorat), https://repozytorium.uw.edu.pl/entities/publication/19e88fb3-e296-46a8-90b1-bc078e21bb7e (05.03.2025).
Kolankiewicz M., Placówki opiekuńczo-wychowawcze. Historia i współczesność, Warszawa 2022.
Kołakowski A., Reorientacja celów wychowania dzieci osieroconych w Polsce po II wojnie światowej w świetle czasopiśmiennictwa pedagogicznego PRL, „Przegląd Pedagogiczny”, 2012, nr. 1, s. 127-138.
Mrągowo. Z dziejów miasta i powiatu, red. A. Wakar, Olsztyn 1975.
Płotek M., Losy sierot narodowości niemieckiej z terenu Warmii i Mazur po zakończeniu II wojny światowej, „Komunikaty Mazursko-Warmińskie”, 2005, nr. 3, s. 349-362.
Sadowska J., Urodzeni w PRL. Wychowanie socjalistyczne i jego efekty, w: Dziedzictwo komunizmu w Europie Środkowo-Wschodniej, red. J. Sadowska, Białystok 2008, s. 145-159.
Sikora F., Oświata, w: Mrągowo. Z dziejów miasta i powiatu, red. A. Wakar, Olsztyn 1975, s. 363-384.
Theiss W., Sieroctwo wojenne polskich dzieci (1939-1945). Zarys problematyki, „Przegląd Pedagogiczny” 2012, nr 1, s. 79-95.
Wojtyniak J., Radlińska H., Sieroctwo. Zasięg i wyrównanie, Łódź 1946.
Zagził D., „…można powiedzieć, że jest pod psem”. Początki instalowania systemu władzy na Warmii i Mazurach na przykładzie powiatu mrągowskiego. Sprawozdanie z 28 lipca 1945 r., „Komunizm: System-Ludzie-Dokumentacja”, 2017, nr. 6, s. 301-307.
Zagził D., Organizacja i działalność Komitetu Powiatowego Polskiej Partii Robotniczej w powiecie mrągowskim w latach 1945-1948, „Meritum” 6 (2014), s. 103-130.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 4
Liczba cytowań: 0