Zjawisko neopogaństwa wyzwaniem dla Kościoła XXII wieku w ujęciu Benedykta XVI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2019.030Słowa kluczowe
neopogaństwo, pluralizm, relatywizm, indyferentyzm, wiara, nie-Kościół, sacrum, profanumAbstrakt
Przed Kościołem współczesności staje zjawisko odradzającego się pogaństwa. Przed Kościołem staje nowe pytanie, o to, jak poradzić sobie z poganami, którzy byli lub nadal są chrześcijanami w niepełnym tego słowa znaczeniu. Do zjawiska neopogaństwa przyczyniają się obecne dziś powroty do rytuałów pogańskich, jednak w nowej formie. Do takich powrotów dąży się w relatywistycznej teorii Hicka, w których uznaje się wręcz za dogmat to, że rozum nie jest w stanie dojść do poznania metafizycznego. New Age jest jedną z odpowiedzi na względność wszystkiego. Absolut nie jest tutaj przedmiotem wiary, można Go doświadczyć, jest On energią duchową, przenikającą wszechświat. Religia w ten sposób będzie oznaczać włączenie Ja w kosmiczną całość, pokonanie istniejących podziałów. Neopogaństwo zagrażające od wewnątrz dotyczy braku przekonania co do decyzji trwania we wspólnocie Kościoła. Wspólnota wiary, kultu, staje się niepełna, chociaż część może uważać się za chrześcijan. Jednak to nie wystarczy, gdy ci, którzy uważają się jeszcze za chrześcijan, obierają sposób życia, mentalność przeciwną tej według wiary. Wspólnota zanika wtedy, gdy człowiek uważając się za wierzącego, odrzuca jakiś element nauki Kościoła. Wspólnota, komunia zanika także wtedy, gdy mamy do czynienia z „katolikami od czasu do czasu”. Taki człowiek potrzebuje roli Kościoła w potwierdzeniu jego ważnych decyzji, jak zawarcie małżeństwa, jednak za tym wszystkim nie stoi wiara, lecz „tradycja”, według której wypada tak przeżywać pewne wydarzenia w życiu. Poważną konsekwencją tego jest traktowanie sakramentów jako czystą magię bez wiary. W taki sposób duch pogański wdziera się do wewnątrz Kościoła.Bibliografia
Allen J. L., Benedykt XVI. Początki pontyfikatu, Rebis, Poznań 2005.
Benedykt XVI, Chrześcijanie bez kompromisów. Artykuł opublikowany w Financial Times, w: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/ inne/ft_bn_20122012.html (7.02.2017).
Benedykt XVI, Ostatnie rozmowy, P. Seewald, Dom Wydawniczy Rafael, Kraków 2016.
Benedykt XVI, Miejsce wiary (audiencja generalna 31 X 2012), w: http://www. opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/benedykt_xvi/audiencje/ag_31102012.
Benoist A., Come si puo essere pagani?, Settimo Sigillo-Europa Lib. Ed., Roma 1981.
Guardini R., Koniec czasów nowożytnych. Świat i osoba. Wolność, łaska, Znak, Kraków 1960.
Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium, TUM, Wrocław 2004.
Lisiecki P., Pogańskie wyzwanie, w: http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/IR/ poganskie_wyzwanie.html (5.02.2017).
Michalik A., Neopogaństwo – Teologia – Kościół, w: Neopogaństwo. Nowe czasy – Stare idee, red. J. Królikowski, Pallottinum, Poznań 2001, s. 133–151.
Panaro A., Wiara i Mysterium. Prymat Bożego daru w teologii Benedykta XVI, Gaudium, Lublin 2014.
Pera M., Ratzinger J., Senza radici, Mondadori, Milano 2005.
Ratzinger J., Europa Benedykta w kryzysie kultur, Edycja Świętego Pawła, Częstochowa 2005.
Ratzinger J., Il nuovo popolo di Dio, Queriniana, Brescia 1992.
Ratzinger J., Patrząc na Chrystusa, Salwator, Warszawa 1991.
Ratzinger J., Raport o stanie wiary, Michalineum, Kraków 1986.
Ratzinger J., Sól ziemi. Chrześcijaństwo i Kościół katolicki na przełomie tysiącleci, Znak, Kraków 1997.
Ratzinger J., Wiara – Prawda – Tolerancja, Chrześcijaństwo a inne religie, Jedność, Kielce 2005.
Salij J., Wierność i obietnica. 65 rozmów, Arcana, Kraków 2010.
Wprowadzenie, w: Neopogaństwo. Nowe czasy – Stare idee, red. J. Królikowski, Pallottinum, Poznań 2001, s. 5.
Wszołek S., Elementy pogańskie w obrazach świata, w: Neopogaństwo, Nowe Czasy – Stare Idee, red. J. Królikowski, Pallottinum, Poznań 2001, s. 37–67.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 670
Liczba cytowań: 0