MORALNOŚĆ DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ W NAUCZANIU BENEDYKTA XVI
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.020Ključne riječi
osoba, postęp, rozwój, stosunki międzynarodowe, dobro wspólne, praca, migracjaSažetak
Artykuł prezentuje specyfikę moralności w działalności gospodarczej na podstawie nauczania Josepha Ratzingera/Benedykta XVI. Punktem wyjścia jest określenie człowieka jako istoty gospodarującej, obdarowanej przez Boga w akcie stwórczym rozumem i wolną wolą. Wszelka działalność gospodarcza zgodna z zasadami nauki objawionej jest kontynuowaniem stworzenia świata. Doświadczanie na coraz większą skalę własnego człowieczeństwa przy jednoczesnej humanizacji relacji ma miejsce wobec Trójjedynego Boga. Koncepcja „nowego człowieka” jako wyższej jakości bytowania wynika z przestrzegania przykazania miłości Boga i bliźniego, służąc jednocześnie rozwiązywaniu współczesnych kwestii społecznych. Koncepcja integralnego rozwoju jest wpisana w dynamikę procesów gospodarczych, które posiadają cechę policentryczności, kulturowości oraz współzależności ekonomii i polityki. Redukowanie rozwoju tylko do postępu technologicznego jest wyrazem materialistycznej interpretacji rzeczywistości, odbierającej duchowy charakter bytowi osobowemu. Benedykt XVI ma świadomość tego, iż współczesna gospodarka przekracza granice pojedynczych państw. Istnieje więc konieczność skutecznej władzy na szczeblu międzynarodowym, regulującej stosunki między państwami przy zastosowaniu pryncypiów katolickiej nauki społecznej. Budowanie pokoju w świecie jest równoznaczne z przezwyciężaniem niesprawiedliwości, marginalizacji oraz bezrobocia. Ważną kwestią jest również rozwiązanie problemu migracyjnego. Materiał źródłowy tekstu stanowi nauczanie Josepha Ratzingera/Benedykta XVI.
References
Balthasar H. U. von, Burzenie bastionów, przekł. J. Zakrzewski, E. Marszał, Kraków 2000.
Benedykt XVI, Afrykanie powinni być pierwszymi twórcami swego rozwoju, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 5/2009, s. 42-43.
Benedykt XVI, Bądźcie promotorami współpracy, solidarności i humanizmu, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 5/2011, s. 18-19.
Benedykt XVI, Bez fundamentu etycznego prawom człowieka brak oparcia, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2009, s. 18-19.
Benedykt XVI, Chcę być rzecznikiem tych, którzy nie mają głosu, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 10-11/2007, s. 16-19.
Benedykt XVI, Dla dobra człowieka i całego społeczeństwa, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 4/2006, s. 27-28.
Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate”, Watykan 2009.
Benedykt XVI, Ewangelia największą siłą przemiany świata, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 44-46.
Benedykt XVI, Godność człowieka, wspólne dobro, pomocniczość i solidarność, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6/2008, s. 34-36.
Benedykt XVI, Godność osoby i prawa człowieka to kwestia centralna, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2009, s. 54-55.
Benedykt XVI, Jedna rodzina ludzka, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2010, s. 4-6.
Benedykt XVI, Kryzys może i powinien pobudzać do refleksji, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2012, s. 40-43.
Benedykt XVI, Miłość bliźniego i sprawiedliwość w stosunkach międzynarodowych i międzypaństwowych, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2007, s. 5-7).
Benedykt XVI, Miłość jest jedynym kryterium sprawiedliwości, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2009, s. 44-46.
Benedykt XVI, Miłość tworzy jedność i rodzi nową cywilizację, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 8-9/2011, s. 15-17.
Benedykt XVI, „Miłość w prawdzie” jest główną siłą napędową rozwoju każdej osoby i całej ludzkości, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 10/2009, s. 28-30.
Benedykt XVI, Musimy jak najszybciej zwalczyć głód i niedożywienie w świecie, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 1/2010, s. 22-24.
Benedykt XVI, Należy zwiększyć inwestycje rolnicze w krajach ubogich, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 1/2010, s. 10.
Benedykt XVI, Osoba ludzka sercem pokoju, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2007, s. 4-8.
Benedykt XVI, Pokojowe współistnienie narodów jest możliwe, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2009, s. 33-34.
Benedykt XVI, Prawa człowieka są wyrazem sprawiedliwości, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 5/2008, s. 55-58.
Benedykt XVI, Prawa uzyskiwane przez migrantów wiążą się z obowiązkami, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 8-9/2010, s. 27-28.
Benedykt XVI, Prawo naturalne i poszukiwanie etyki uniwersalnej, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2009, s. 20-21.
Benedykt XVI, Przesłanie z okazji zgromadzenia plenarnego Papieskiej rady „Iustitia et Pax”, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 1/2011, s. 29-31.
Benedykt XVI, Rodzina ludzka uczy wartości ludzkich i chrześcijańskich oraz solidarności, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 4/2011, s. 7-9.
Benedykt XVI, Solidaryzujemy się z wszystkimi w trosce o dobro człowieka, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 3/2007, s. 55-56.
Benedykt XVI, Trzeba zwalczać społeczne i kulturowe nierówności w zglobalizowanym świecie, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2011, s. 29-31.
Benedykt XVI, Umocnieni łaską Pana, dążmy do globalnej solidarności, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2009, s. 43.
Benedykt XVI, Walka z głodem – rozwój oparty na braterstwie, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2010, s. 6-7.
Benedykt XVI, Zglobalizowany świat pilnie potrzebuje ewangelizacji, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 3/2011, s. 6-8.
Benedykt XVI, Życie gospodarcze to działalność prowadzona „przez” ludzi i „dla” ludzi, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7/2010, s. 40-41.
Bertone T., Człowiek drogą Kościoła, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2007, s. 53-57.
Bertone T., Przemówienie podczas spotkania z korpusem dyplomatycznym, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 1/2007, s. 47-49.
Bokszański Z., Podmiotowość a kultura społeczna, „Civitas Hominibus: Rocznik Filozoficzno-Społeczny”, 2006, 1, s. 27-32.
Charles R., Maclaren D., Kościół w świecie współczesnym. Nauczanie społeczne Kościoła w świetle Soboru Watykańskiego II, przeł. J. Gorsfeld, Poznań 1995.
Gocko J., Nauka społeczna Kościoła wobec zasad liberalizmu gospodarczego, „Seminare”, 1994, 10, s. 137-158.
Höffner J., Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1978.
Jan Paweł II, Encyklika „Centesimus annus”, Watykan 1991.
Jan Paweł II, Encyklika „Laborem exercens”, Watykan 1981.
Jan XXIII, Encyklika „Pacem in terris”, Watykan 1963
Kwiatkowski E., Problem bezrobocia w nauce społecznej Kościoła i ekonomii, „Annales. Etyka w Życiu Gospodarczym”, 2018, 21(1), s. 31-46.
Lubiński D., Struktura stosunków międzynarodowych w nauczaniu Jana Pawła II, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 2012, 21, s. 169-179.
Papieska Rada „Iustitia et Pax”, Kompendium nauki społecznej Kościoła, Kielce 2005.
Paweł VI, Encyklika „Populorum progressio”, Watykan 1967.
Potasińska A., Rola Kościoła w zmianie sposobu społecznego postrzegania zjawiska bezrobocia, „Colloquium Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych”, 3/2015, s. 143-158.
Ratzinger J., Europa. Jej podwaliny dziś i jutro, tłum. S. Czerwik, Kielce 2005.
Sobór Watykański II, Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 526-606.
Sodano A., Przemówienie na szczycie szefów państw i rządów podczas 60. Zgromadzenia Ogólnego ONZ, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11-12/2005, s. 40-41.
Strajk, czyli środek ostateczny, https://zielonalinia.gov.pl/-/strajk-czyli-srodek-ostateczny (1.9.2025).
Szulist J., W kierunku pełniejszego człowieczeństwa. Dobro wspólne jako wzorzec dla personalistycznych odniesień w rzeczywistości społeczno-politycznej, Pelplin 2009.
Wojtyła K., Katolicka etyka społeczna, Lublin 2018.
Wojtyła W., Człowiek jako podstawowy czynnik w gospodarce w encyklikach „Laborem exercens” i „Centesimus annus”, „Przegląd Prawniczo-Ekonomiczny”, 2023, 1, s. 121-135.
Downloads
Objavljeno
How to Cite
Broj časopisa
Rubrika
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 5
Number of citations: 0