PROBLEM TEODYCEI W UJĘCIU LESZKA KOŁAKOWSKIEGO
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2025.014Palabras clave
cierpienie, grzech pierworodny, Leszek Kołakowski, teodycea, wolna wola, złoResumen
Problem cierpienia oraz wszystkich innych postaci zła obecnego w stworzonym przez Boga świecie jest jednym z tych zagadnień, które swoim zasięgiem obejmują całą historię myśli ludzkiej, bo w każdej epoce – począwszy od starożytności aż do czasów współczesnych – teologowie i filozofowie poszukiwali odpowiedzi na trudne pytania dotyczące tej kwestii. Niniejsze opracowanie poświęcone jest interpretacji, jaką podstawowym zagadnieniom z zakresu teodycei nadaje Leszek Kołakowski. Autor ten nie przeprowadza szczegółowej analizy wszystkich argumentów dotyczących tej problematyki, ale koncentruje się na kilku wybranych jej aspektach. Zwraca on szczególną uwagę na sposób rozumienia wolności Boga, podejmuje kwestię ludzkiej wolności, której konsekwencją jest obecność zła moralnego, pochyla się również nad problemem grzechu pierworodnego. Podkreśla, że wszystkie argumenty formułowane w ramach chrześcijańskiej teodycei muszą być poprzedzone aktem ufnej wiary w dobroć Boga.
Citas
Grygiel W.P., Kierunki reinterpretacji chrześcijańskiej doktryny o grzechu pierworodnym w perspektywie ewolucyjnej genezy gatunku ludzkiego, „Studia Teologii Dogmatycznej”, 7 (2021), s. 61-77.
Kołakowski L., Czy diabeł może być zbawiony?, w: Nasza Wesoła Apokalipsa. Wybór Najważniejszych Esejów, Kraków 2010, s. 185-199.
Kołakowski L., Jeśli Boga nie ma... O Bogu, Diable, Grzechu i innych zmartwieniach tak zwanej filozofii religii, Kraków 1988.
Kołakowski L., Kapłan i błazen, w: Nasza Wesoła Apokalipsa. Wybór Najważniejszych Esejów, Kraków 2010, s. 49-82.
Kołakowski L., Leibniz i Hiob, w: Czy Pan Bóg jest szczęśliwy i inne pytania, Kraków 2009, s. 9-19.
Kołakowski L., Ułamki filozofii, Warszawa 2017.
Leibniz G.W., Teodycea. O dobroci Boga, wolności człowieka i pochodzeniu zła, Warszawa 2001.
Pabjan T., Świat najlepszy z możliwych?, Kraków 2018.
Piwowarczyk B., Odczytać Kołakowskiego. Problem Boga, człowieka, religii, Kościoła..., Częstochowa 1992.
Spinoza B., Etyka. , Warszawa 2010.
Stecko J., Prywacyjna koncepcja zła w interpretacji Leszka Kołakowskiego, „Humanities et Social Sciences”, 1/18 (2013), s. 97-103.
Tokarski J., Obecność zła. O filozofii Leszka Kołakowskiego, Kraków 2016.
Trocholepszy D., Leszek Kołakowski wobec Boga i Kościoła, „Łódzkie Studia Teologiczne”, 26 (2017), s. 183–193.
Wildstein B., Kołakowski, czyli z powrotem do religii, „Teologia Polityczna 2019-05-15”, https://teologiapolityczna.pl/bronislaw-wildstein-kolakowski-czyli-z-powrotem-do-religii-1, (17.03.2025).
Wolter, Poemat o zagładzie Lizbony, „Literatura Na Świecie”, 96 (1979), s. 319-332.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia

Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-SinDerivadas 4.0.
Stats
Number of views and downloads: 4
Number of citations: 0