JOSEPH OF NAZARETH AS A FATHER CLOSE TO THE VIRGIN: A REINTERPRETATION OF EDEN
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.011Keywords
St Joseph, Bridegroom of the Virgin, Garden of Eden, God’s plans, Mary, New EveAbstract
The article focuses on St. Joseph betrothed to the Virgin Mary. As a descendant of David he was chosen as the Bridegroom of the Virgin of Nazareth who later agreed to be the Mother of God Incarnate at the moment of the Annunciation. Thus, the fulfillment of Father’s eternal will also uniquely affected Joseph. Through his entrustment and obedience to God’s plan he became the builder of a house for the Lord and through receiving Mary under his roof he was the Guardian of the Mother of the Beautiful Love. As a faithful and just servant of God’s mysteries he serves as a model for spiritual growth. The spousal love of Mary and Joseph turns our attention to the first human couple, Adam and Eve. Thanks to Mary and Joseph, our “return” to the Garden of Eden is possible. Numerous episodes from Joseph’s life allow us to view him as a man of divine Providence and the protector of life, first of the Redeemer himself and then of all the redeemed. The vital role of Joseph of Nazareth in God’s plans and among God’s children in the holy Church is confirmed by the revelation, the liturgy of the Church and the example of life of the faithful. The light of the Old Testament announcements and promises, as well as the New Testament events that constitute their fulfilment, are brought into focus in the figure of the Guardian of our Redeemer. The Head of the Holy Family is the guarantor of the fulfillment of what the prophets foretold for centuries. The Spouse of Mother of God somehow renews the “role” of Adam from the Garden of Eden. As the Guardian and Teacher of the New Adam, the Christ, with his faithful attitude and consent to participate in the plans of God the Father, he already anticipates what would be fully lived by the Son of God, the meek and humble Redeemer of humanity.References
Bartnik Cz. S., Matka Boża, Lublin 2012.
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, opr. S. Głowa i I. Bieda, wyd. 2, Poznań 1988.
Contra Helvidium de perpetua virginitate beatae Mariae (PL 23, 183-206). Tłum. W. Kania: Św. Hieronim, Przeciw Helwidiuszowi o wieczystym dziewictwie błogosławionej Maryi, w: Teksty o Matce Bożej, t. 2: Ojcowie Kościoła łacińscy, Niepokalanów 1981, s. 80-100.
Dziadosz D., Tak było na początku… Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju, Przemyśl 2011.
Filas F. L., Święty Józef – człowiek Jezusowi najbliższy, tłum. F. Dylewski i inni, red. J. Żukowicz, Kraków 1979.
Guitton J., Maryja, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1956.
Herrmann T., Tajemnica Maryi. Zarys teologii maryjnej, Warszawa 1999.
Homerski J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, w: P
ismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, red. E. Dąbrowski i F. Gryglewicz, t. 3, cz. 1, Poznań 2004.
Jankowski A., Bliżej Bogarodzicy. Studia z mariologii biblijnej, Kraków 2004.
Katechizm Kościoła Katolickiego, wyd. 2 popraw., Poznań 2012.
Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
Kudasiewicz J., Powołanie do służby. Szkice z teologii i duchowości biblijnej, Lublin 2011.
Kunka S., Czystość buduje fundamenty szczęścia, w: „Nie chcę Wam Go wydać, ale ofiarować za Was”. O duchowości kapłańskiej dla kleryków i nie tylko, Pelplin 2021, s. 49-64.
Kunka S., Ojcostwo i św. Józef, „Studia Pelplińskie”, t. 45, 2012, s. 11-19.
Lempa H., ‘Almah rodząca Emmanuela (Iz 7, 14), w: U boku Syna. Studium z mariologii biblijnej, red. J. Szlaga, Lublin 1984, s. 45-53.
Leon XIII, Encyklika Quamquam pluries (1889).
Łach S., Matka Chrystusa w Piśmie św. Starego Testamentu, „Homo Dei” 26(1957) nr 6(84), s. 822-836.
Martelet B., Józef z Nazaretu. Mąż ufności, tłum. Ss. Karmelitanki Bose z Zakopanego, w: Józef z Nazaretu. Praca zbiorowa, red. O. Stokłosa, t. 1, Warszawa 1979, s. 21-181.
McHugh J., Maryja w Nowym Testamencie, tłum. A. Czarnocki, Niepokalanów 1998.
Napiórkowski A. A., Maryja jest piękna. Zarys mariologii i maryjności, Kraków 2016.
Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], wyd. 2, Warszawa 1955.
Paciorek A., Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 1-13. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, cz. 1, w: Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, red. A. Paciorek i inni, Częstochowa 2005.
Paściak J., Izajasz wieszczem Chrystusa, Katowice 1987.
Pelanowski A., Dom Józefa, Częstochowa 2017.
Pochwat J., Obraz Maryi u św. Hieronima w jego „Komentarzu do Ewangelii według św. Mateusza”, „Vox Patrum”, 32(2021) t. 57, s. 505-519.
Półtawska W., Karol-Józef Wojtyła i święty Józef, w: Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 1993, s. s. 195-202.
Rumianek R., Proroctwo mesjańskie o Emmanuelu Iz 7, 14, „Warszawskie Studia Teologiczne”, t. 10, 1997, s. 285-292.
Sesboüé B., Najświętsza Maria Panna, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 477-527.
Sheen F. J., Maryja. Pierwsza miłość świata, tłum. H. D. Krupińska, Kraków 2018.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” (21 listopada 1964), w: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 104-166.
Szczydłowska A., Śmierć Józefa, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 6, 1973, s. 277-278.
Szlaga J., Chrystus jako nowy Adam w listach Pawła Apostoła, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, t. 22, 1975, z. 1, s. 85-96.
Szlaga J., Chrystus pierworodny spośród umarłych, „Studia Pelplińskie”, 1975, s. 81-93.
Św. Bernardyn ze Sieny, Kazanie 2 o św. Józefie; cyt. za: Liturgia godzin. Codzienna modlitwa ludu Bożego, t. 2, Poznań 1984, s. 1297-1298.
Św. Cyryl Jerozolimski, Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne, tłum. W. Kania, Wstęp – J. Bojarski, opr. M. Bogucki, Kraków 2000, w: Biblioteka Ojców Kościoła, nr 14, s. 163-183: Katecheza 12: „Który przyjął ciało i stał się człowiekiem”. (Czytanie Iz 7, 10-14).
Św. Jan Paweł II, Adhortacja Redemptoris custos (1989).
Św. Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia (2003).
Św. Jan Paweł II, List apostolski „Mulieris dignitatem” z okazji Roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Rzym (15. 08. 1988).
Tronina A., Fiat Bożego Syna i Maryi [Hbr 10, 4-10], „Salvatoris Mater”, t. 10, 2008, nr 4, s. 11-22.
Wyszyński S., Humanizacja Boga, gdy Boże z ludzkim się sprzęga. Do biologów w Roku Życia, Warszawa, 3 V 1959, w: tenże, Nauczanie o małżeństwie i rodzinie. Antologia tekstów 1925-1981, red. Z. Struzik, Warszawa 2012, nr 59/25, s. 245-246.
Wyrzykowski M., Droga Świętego Józefa. Co słowo Boże mówi nam o Oblubieńcu Maryi, Kraków 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sławomir Kunka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 454
Number of citations: 0