KOŚCIÓŁ A SPOŁECZEŃSTWO PO PANDEMII
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2023.020Klíčová slova
społeczeństwo, Covid-19, Kościół, Franciszek, Konferencja Episkopatu Polski, osobaAbstrakt
Artykuł prezentuje wizję społeczeństwa po pandemii Covid-19 nakreśloną w nauczaniu Kościoła, nade wszystko: w dokumentach papieskich oraz Konferencji Episkopatu Polski. Pojawienie się masowych zachorować na koronawirusa wywołała reakcję ze strony instytucji państwa oraz hierarchów kościelnych, mające na celu ochronę zdrowia obywateli a także określenie warunków realizacji zadań rodzinnych, zawodowych i in. w obliczu zagrożenia epidemicznego. Reakcje instytucji społecznych na pandemii nasiliło również oddziaływanie trendów negatywnie wpływających na religijność. Stąd też w kształtowaniu społeczeństwa popandemicznego należy w pierwszej kolejności upodmiotowić jednostki i grupy. Następnie istnieje konieczność wykorzystania współczesnych rozwiązań medialnych w budowaniu solidarnych więzi, mając na uwadze ryzyko absolutyzacji współczesnych środków społecznego przekazu. Zadaniem Kościoła jest wreszcie zmodyfikowania form obecności w strukturach społecznych, sprzyjających skutecznemu realizowaniu postulatów humanizmu chrześcijańskiego.
Reference
Benedykt XVI, Encyklika „Caritas in veritate”, Watykan 2009.
Borutka T., Współczesne problemy życia religijnego w kontekście zagrożeń wynikających z pandemii wywołanej wirusem SARS-CoV-2, w: Człowiek wobec problemów współczesności, red. M. Markocka, Z. Mikołajczyk, P. Walewski, Warszawa 2022, s. 473-500.
Buchta R., Cichosz W., Zellma A., Religious Education in Poland during the COVID-19 Pandemic from the Perspective of Religion Teachers of the Silesian Voivodeship, „Religions” 12 (8), 650(2021), s. 1-13.
Byrska J. M., Konsumpcjonizm jako błąd mentalny, „Logos i Ethos”, 2017(45), s. 135-147.
Centrum Badania Opini Publicznej, Wpływ pandemii na religijność Polaków, „Komunikat z Badań”, nr 74/2020, https://cbos.pl/SPISKOM.POL/2020/K_074_20.PDF (5.1.2023).
Cetra R., Uczelnie papieskie w Rzymie są gotowe do rozpoczęcia nowego roku akademickiego, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6/2020, s. 44-46.
Cichosz W., Anthropological determinants of religious education, w: Religious pedagogy, red. Z. Marek, A. Walulik, Krakow 2020, s. 345-365.
Ernst-Milerska R., Nauczanie na odległość w czasie pandemii jako wyzwanie wobec egalitarnego statusu szkoły publicznej, „Studia z Teorii Wychowania”, t. XI(2020), nr 4(33), s. 193-210.
Franciszek, Antidotum na kryzys edukacyjny, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11/2020, s. 22-23.
Franciszek, „Bądźcie miłosierni, jak Ojciec wasz jest miłosierny” (Łk 6,36). Trwając na drodze miłosierdzia przy tych, którzy cierpią, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2022, s. 4-6.
Franciszek, Encyklika „Fratelli tutti”, Watykan 2020.
Franciszek, Encyklika „Laudato si”, Watykan 2015.
Franciszek, Medycyna jako sztuka łącząca umysł i serce, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11/2021, s. 17-18.
Franciszek, Miłość i dobro wspólne, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 10/2020, s. 18-20.
Franciszek, Nie roztrwońmy pozytywnej energii, którą wyzwala pandemia, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2020, s. 6-8.
Franciszek, Osoba w centrum każdego systemu opieki zdrowotnej, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6/2021, s. 11-13.
Franciszek, Pora odważyć się na nowy model rozwoju, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2020, s. 4-9.
Franciszek, Powszechne przeznaczenie dóbr i cnota nadziei, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 9/2020, s. 15-16.
Franciszek, Przezwyciężyć wykluczenie społeczne, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 2/2021, s. 40-42.
Franciszek, Sprawiedliwe i inkluzywne rozwiązania pozwalające wyjść z kryzysu, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11/2020, s. 18-19.
Franciszek, Uczenie się jak żyć w czasie kryzysu, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 5/2020, s. 40-42.
Franciszek, Współczucie i solidarność dla nadania sensu pandemii, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 1/2021, s. 9-10.
Franciszek, Z kryzysu wychodzi się tylko razem, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 10/2020, s. 16-18.
Franciszek, Zdrowie człowieka nie może być oderwane od zdrowia środowiska, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 10/2020, s. 9-11.
Gonera M., Funkcjonowanie Kościoła katolickiego w Polsce w czasie pandemii koronawirusa, s. 99-98, https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/bitstream/handle/item/259920/gonera_funkcjonowanie_kosciola_katolickiego_w_polsce_2020.pdf?sequence=1&isAllowed=y (12.10.2022).
Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego opublikował raport za 2020 rok, https://www.radioplus.pl/kosciol/instytut-statystyki-kosciola-katolickiego-opublikowal-raport-za-2020-rok-aa-9E7x-E8k2-Xdz3.html (12.10.2022)
Jacobs A. J., Czy postęp w medycynie służy lekarzom?, https://podyplomie.pl/publish/system/articles/pdfarticles/000/012/985/original/83-90.pdf?1472207935 (5.12.2023).
Jan Paweł II, Encyklika „Sollicitudo rei socialis”, Watykan 1987.
Jan XXIII, Encyklika „Pacem in terris”, Watykan 1963.
Konferencja Episkopatu Polski, List pasterski z okazji X tygodnia wychowania w Polsce, https://episkopat.pl/list-pasterski-z-okazji-x-tygodnia-wychowania/ (18.10.2022).
Konstytucja duszpasterska o Kościele w świecie współczesnym „Gaudium et spes”, w: Sobór Watykański II, Konstytucje. Dekrety. Deklaracje. Nowe tłumaczenie, Poznań 2002, s. 526-606.
Metalli A., Solidarność i przebaczenie w dniach pandemii, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6/2021, s. 3.
Mikołajczak S., Uczestnictwo w niedzielnej Mszy świętej podczas trwania pandemii Covid-19. Studium empiryczne, „Studia Warmińskie”, 58(2021), s. 371-392.
Monda A., Globalne zagrożenia wymagają nowej solidarności. Wywiad z Anonim Guterresem, sekretarzem generalnym ONZ, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 7-8/2020, s. 44-46.
Monda A., Rozwój na miarę człowieka i odpowiedzialność chrześcijan, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 12/2020, s. 14-15.
Najnowszy raport Instytutu Kościoła Katolickiego (za 2020r.), https://www.gosc.pl/doc/7257655.Najnowszy-raport-Instytutu-Statystyki-Kosciola-Katolickiego-za (12.10.2022).
Nota Komisji Nauki Wiary Konferencji Episkopatu Polski w związku z pandemią koronawirusa: „Jezus żyje i chce, abyś żył”, https://episkopat.pl/komisja-nauki-wiary-episkopatu-szkodliwe-jest-generowanie-leku-i-dawanie-naiwnych-recept-w-czasie-epidemii/ (12.10.2022).
Ołdakowski K., Program społeczny Papieża Franciszka, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 11/2021, s. 41-42.
Pandemia koronawirusa na świecie i w Polsce – kalendarium, https://www.medicover.pl/o-zdrowiu/pandemia-koronawirusa-na-swiecie-i-w-polsce-kalendarium,7252,n,192 (12.10.2022).
Paweł VI, Encyklika „Populorum progressio”, Watykan 1967.
Raport Instytutu Statystyki Kościoła Katolickiego, https://gdansk.tvp.pl/57415396/raport-instytutu-statystyki-kosciola-katolickiego (12.10.2022).
Szulist J., „Człowiek jest drogą Kościoła” (RH 14). Wprowadzenie do katolickiej nauki społecznej, Pelplin 2012.
Szulist J., Laicyzacja, https://laboratoriumwolnosci.pl/slownik/laicyzacja/ (5.12.2023).
Szulist J., W Bogu początek. Reinterpretacja koncepcji pokoju bł. Jana XXIII w nauczaniu społecznym Benedykta XVI, Pelplin 2013.
Tornielli A., „Laudato si” pomoaga patrzeć w przyszłość po pandemii, „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.), 6/2020, s. 3.
Wrzeszak J., „Dyktatura” relatywizmu w ujęciu Benedykta XVI, „Warszawskie Studia Teologiczne”, XIV/1/2011, s. 291-322.
Zarządzenie Rady Stałej Konferencji Episkopatu Polski z dnia 12 marca 2020 roku (nr 1/2020), https://archwwa.pl/wp-content/uploads/2020/03/Zarządzenie-nr-1_2020-Rady-Stałej-KEP-z-12-marca-2020.pdf (12.10.2022).
Zellma A., Buchta R., Cichosz W., The (non)transgressive character of religious education for children and young people in Polish schools, „British Journal of Religious Education”, 44(3)2022, s. 223-237.
Zniesienie stanu epidemii COVID-19. Pozostaje stan zagrożenia epidemicznego, https://szczepienia.pzh.gov.pl/zniesienie-stanu-epidemii-covid-19-obowiazuje-stan-zagrozenia-epidemicznego/ (12.10.2022).
Stahování
Publikováno
Jak citovat
Číslo
Sekce
Licence
Tato práce je licencována pod Mezinárodní licencí Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0.
Stats
Number of views and downloads: 213
Number of citations: 0