ESCHATOLOGICZNE KONCEPCJE ANGIELSKIEGO PRZEBUDZENIA PARUZYJNEGO Z I POŁ. XIX W. OBECNE U IRWINGIAN (NOWOAPOSTOLIKÓW) I ICH WPŁYW NA DENOMINACJE EWANGELIKALNE
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2024.012Słowa kluczowe
irwingianie, wniebowzięcie świętych, premillenaryzm, pretrybulacjonizm, niewidzialna/duchowa paruzja, syjonizm chrześcijański, dyspencjanolizm, adwentyści, badacze Pisma świętego, świadkowie JehowyAbstrakt
Artykuł omawia powstanie protestanckiego ruchu irwingian (zapoczątkowanego przez Edwarda Irvinga, 1792–1834 i Henrego Drummonda, 1786–1860), wywodzącego się z angielskiego przebudzenia paruzyjnego z I poł. XIX wieku, gdzie w szczególny sposób akcentowano zagadnienia eschatologiczne. Irwingianie, zwani także nowoapostolikami, wypracowali szereg koncepcji eschatologicznych premillenarystycznych, które później przejęło szereg ruchów i denominacji protestanckich (ewangelikalnych), które także koncentrowały się na apokaliptyce i wyznaczały wiele dat końca świata. Szczególnie chodzi tu o ideę: „porwania świętych” przed Wielkim Uciskiem, niewidzialnej /duchowej i dwuetapowej paruzji oraz tzw. syjonizm chrześcijański. Z wykorzystaniem koncepcji irwingian powstał dyspensacjonalizm stworzony przez Johna Nelsona Darby’ego (1800–1882), który także współtworzył ruch braterski (wolnych chrześcijan). Te idee miały również duże znaczenie dla millerytów (stworzonych w USA przez W. Millera, 1782–1849), którzy po 1844 roku (Wielkie Rozczarowanie) rozpadli się na różne kierunki adwentystów. W latach 70. XIX wieku niektóre z tych pomysłów premillenarystycznych zostały przejęte od adwentystów i odpowiednio zmodyfikowane przez ruch tzw. badaczy Pisma Świętego (ruch badacki), który zainicjował Ch. T. Russell (1852–1916). Główna część ruchu badackiego w 1931 roku przyjęła nazwę świadków Jehowy.
Bibliografia
(ec), Katolicki Kościół Apostolski, w: Encyklopedia Kościelna, red. F. L. Cross, Warszawa 2004, t. I.
(tm), Irving Edward, w: Encyklopedia Kościelna, red. F. L. Cross, Warszawa 2004, t. I.
McGinn B., Antychryst. Dwa tysiące lat fascynacji człowieka złem, Warszawa 1998.
Bednarski W., J. A. Bengel – fałszywy prorok i prekursor Adwentystów Dnia Siódmego, https://www.apologetyka.info/inne-tematy/j-a-bengel-faszywy-prorok-i-prekursor-adwentystow-dnia-siodmego,1576.htm (11.11.2023);
Bednarski W., Jak w Towarzystwie Strażnica 'rodziła się' koncepcja niewidzialnego przyjścia Chrystusa i nauka o roku 1914? Historia kształtowania się dwóch najważniejszych nauk świadków Jehowy oraz ich chronologii biblijnej, Gdańsk 2020.
Bednarski W., Kalendarium wydarzeń i oczekiwań, w: Jak w Towarzystwie Strażnica 'rodziła się' koncepcja niewidzialnego przyjścia Chrystusa i nauka o roku 1914, https://piotrandryszczak.pl/narodziny1914/narodziny-1914-23.html (22.12.2022).
Czaykowski K., Koniec wojny, koniec świata i złote czasy proroków, „Przegląd Powszechny” 1916, nr 131, s. 200, http://docplayer.pl/42177879-Moskwa-ustep-z-wiekszej-calosci-i-finno-slowianie.html (21.10.2021).
Czy apostołowie zapowiadali datę powtórnego przyjścia Chrystusa?, „Słowo Nadziei” 1993, nr 23, http://www.sn.org.pl/files/sn/SN 23. Kiedy powroci Jezus.pdf (18.08.2020);
Heinz H., Wiara, władza, pycha. Kościół rzymskokatolicki w historii i proroctwie, Warszawa 2017.
Hurter H., Compendium theologiae dogmaticae in usum studiosorum theologiae, Oeniponte 1900, t. III, https://archive.org/details/theologiaedogmat19033hurt/page/648/mode/2up?view=theater (22.11.2022).
Jonsson C. O., Kwestia czasów pogan. Krytyczna analiza chronologii Świadków Jehowy, Gdynia 2002.
Jonsson C. O., The Gentile Times Reconsidered, Atlanta 2004.
Kamiński I., Historia „końców świata” oraz przepowiednie. Apokaliptyka w datach, czyli kiedy koniec? (część pierwsza – do końca XII w.), Toruń 2020.
Kamiński I., Historia „końców świata” oraz przepowiednie. Apokaliptyka w datach, czyli kiedy koniec? (część druga – XII-XVII w.), Poznań 2021.
Katschthaler J., Theologia dogmatica catholica, Ratyzbona 1888, t. 4, https://books.google.pl/books?id=0dJAAAAAYAAJ&pg=PA421&dq=Braunbon+1711&hl=pl&sa=X&ved=2ahUKEwinxcrystj1AhXjkYsKHXIzAqAQ6AF6BAgHEAI#v=onepage&q=Braunbon%201711&f=false (21.10.2021).
Kracik J., Trwogi i nadzieje końca wieków, Kraków 1999.
Łaszewski W., Nadchodzi kres. Mistyczne wizje końca świata, Warszawa 2016.
Łyko Z., Geneza współczesnego adwentyzmu, Warszawa 1979.
Misiurek J., Apostolskie wspólnoty, EK 1.
Negru C., A History of the Apocalypse, Raleigh 2018, https://books.google.pl/books?id=F5K4DwAAQBAJ&pg=PA466&dq=kirk+nelson+end+of+world+apocalypse (02.02.2020).
Pawłowicz Z., Leksykon Kościołów, ruchów religijnych i sekt w Polsce, Częstochowa 2008.
Piekarski S., Prawdy i herezje. Encyklopedia wierzeń wszystkich ludów i czasów, Warszawa 1930.
Tokarczyk A., Adwentyzm. Mały słownik, Warszawa 2009.
Tokarczyk A., Czterech jeźdźców Apokalipsy, Warszawa 1988
Tokarczyk A., Koniec świata, w: Adwentyzm. Mały słownik, red. A. Tokarczyk, Warszawa 2009.
Tokarczyk A., Protestantyzm, Warszawa 1980.
Tokarczyk A., Trzydzieści wyznań, Warszawa 1987.
Ziółkowski M., Koniec świata. Eschatologia tom 3, Sandomierz 2015.
Ziółkowski M., Śmierć i sąd. Eschatologia tom 1, Sandomierz 2015.
Zwoliński A., Encyklopedia końca świata, Kraków 2009.
Zwoliński A., Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych, Kraków 2009.
Zwoliński A., Nowoapostolskie sekty, w: Encyklopedia końca świata, red. A. Zwoliński, Kraków 2009.
Zwoliński A., Sekty, w: Leksykon współczesnych zagrożeń duchowych, red. A. Zwoliński, Kraków 2009.
Żuk L., Chrześcijańskie sekty, herezje i Kościoły, Wrocław 2002.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 91
Liczba cytowań: 0