JÓZEF Z NAZARETU – OJCIEC PRZY DZIEWICY. EDEN NA NOWO ODCZYTANY
DOI:
https://doi.org/10.12775/SPLP.2022.011Słowa kluczowe
św. Józef, Oblubieniec Dziewicy, Ogród Eden, plany Boga, Maryja, nowa EwaAbstrakt
Artykuł podejmuje temat św. Józefa, zaślubionego Maryi Pannie. Jako pochodzący z rodu Dawida został on wybrany na Oblubieńca Dziewicy z Nazaretu, która potem w Zwiastowaniu zgodziła się na bycie Matką Boga Wcielonego. Realizacja odwiecznych planów Ojca w sposób wyjątkowy dotyczyła więc też Józefa. Przez swoje zawierzenie i postawę „posłuszeństwa” wobec woli Bożej stał się budowniczym domu dla Pana. Przyjmując Maryję pod swój dach, został opiekunem Matki Pięknej Miłości. Jako wierny i sprawiedliwy sługa Bożych tajemnic wyznaczył wzór duchowej drogi wzrostu. Oblubieńcza miłość Maryi i św. Józefa pozwala na wspomnienie pierwszej pary ludzkiej, Adama i Ewy. Dzięki nim nasz „powrót” do Ogrodu Eden jest możliwy. Wiele faktów z życia Józefa pozwala dostrzegać w nim męża Bożej Opatrzności i obrońcę życia, najpierw samego Odkupiciela, a potem wszystkich odkupionych. Źródła objawione, liturgia Kościoła i praktyka życia wierzących potwierdza znaczącą rolę Józefa z Nazaretu w planach Bożych i pośród dzieci Bożych w świętym Kościele. Jak w soczewce, w osobie Opiekuna Odkupiciela skupiają się promienie starotestamentalnych zapowiedzi i obietnic oraz nowotestamentalne wydarzenia, stanowiące ich wypełnienie. Głowa Świętej Rodziny jest gwarantem realizacji i wypełnieniem tego, co od wieków przepowiedzieli prorocy. Dziewiczy małżonek Matki Bożej w jakimś sensie odnawia „rolę” Adama z Ogrodu Eden. Jako opiekun i wychowawca nowego Adama, Chrystusa, swoją postawą pełną wiary i zgodą na uczestnictwo w planach Boga Ojca, już w sobie uprzedza to, co w pełni stanie się udziałem Syna Bożego, cichego i pokornego Odkupiciela ludzkości.
Bibliografia
Bartnik Cz. S., Matka Boża, Lublin 2012.
Breviarium fidei. Wybór doktrynalnych wypowiedzi Kościoła, opr. S. Głowa i I. Bieda, wyd. 2, Poznań 1988.
Contra Helvidium de perpetua virginitate beatae Mariae (PL 23, 183-206). Tłum. W. Kania: Św. Hieronim, Przeciw Helwidiuszowi o wieczystym dziewictwie błogosławionej Maryi, w: Teksty o Matce Bożej, t. 2: Ojcowie Kościoła łacińscy, Niepokalanów 1981, s. 80-100.
Dziadosz D., Tak było na początku… Izrael opowiada swoje dzieje. Literacka i teologiczna analiza wiodących tradycji Księgi Rodzaju, Przemyśl 2011.
Filas F. L., Święty Józef – człowiek Jezusowi najbliższy, tłum. F. Dylewski i inni, red. J. Żukowicz, Kraków 1979.
Guitton J., Maryja, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], Warszawa 1956.
Herrmann T., Tajemnica Maryi. Zarys teologii maryjnej, Warszawa 1999.
Homerski J., Ewangelia według św. Mateusza. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, w: P
ismo Święte Nowego Testamentu w 12 tomach. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, red. E. Dąbrowski i F. Gryglewicz, t. 3, cz. 1, Poznań 2004.
Jankowski A., Bliżej Bogarodzicy. Studia z mariologii biblijnej, Kraków 2004.
Katechizm Kościoła Katolickiego, wyd. 2 popraw., Poznań 2012.
Kudasiewicz J., Matka Odkupiciela, Kielce 1991.
Kudasiewicz J., Powołanie do służby. Szkice z teologii i duchowości biblijnej, Lublin 2011.
Kunka S., Czystość buduje fundamenty szczęścia, w: „Nie chcę Wam Go wydać, ale ofiarować za Was”. O duchowości kapłańskiej dla kleryków i nie tylko, Pelplin 2021, s. 49-64.
Kunka S., Ojcostwo i św. Józef, „Studia Pelplińskie”, t. 45, 2012, s. 11-19.
Lempa H., ‘Almah rodząca Emmanuela (Iz 7, 14), w: U boku Syna. Studium z mariologii biblijnej, red. J. Szlaga, Lublin 1984, s. 45-53.
Leon XIII, Encyklika Quamquam pluries (1889).
Łach S., Matka Chrystusa w Piśmie św. Starego Testamentu, „Homo Dei” 26(1957) nr 6(84), s. 822-836.
Martelet B., Józef z Nazaretu. Mąż ufności, tłum. Ss. Karmelitanki Bose z Zakopanego, w: Józef z Nazaretu. Praca zbiorowa, red. O. Stokłosa, t. 1, Warszawa 1979, s. 21-181.
McHugh J., Maryja w Nowym Testamencie, tłum. A. Czarnocki, Niepokalanów 1998.
Napiórkowski A. A., Maryja jest piękna. Zarys mariologii i maryjności, Kraków 2016.
Nicolas A., Dąbrowski E., Życie Maryi Matki Bożej, tłum. J. Rybałt [T. Dmochowska], wyd. 2, Warszawa 1955.
Paciorek A., Ewangelia według Świętego Mateusza. Rozdziały 1-13. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz, cz. 1, w: Nowy Komentarz Biblijny. Nowy Testament, red. A. Paciorek i inni, Częstochowa 2005.
Paściak J., Izajasz wieszczem Chrystusa, Katowice 1987.
Pelanowski A., Dom Józefa, Częstochowa 2017.
Pochwat J., Obraz Maryi u św. Hieronima w jego „Komentarzu do Ewangelii według św. Mateusza”, „Vox Patrum”, 32(2021) t. 57, s. 505-519.
Półtawska W., Karol-Józef Wojtyła i święty Józef, w: Jan Paweł II, Mężczyzną i niewiastą stworzył ich. Chrystus odwołuje się do zmartwychwstania. O Jana Pawła II teologii ciała, Lublin 1993, s. s. 195-202.
Rumianek R., Proroctwo mesjańskie o Emmanuelu Iz 7, 14, „Warszawskie Studia Teologiczne”, t. 10, 1997, s. 285-292.
Sesboüé B., Najświętsza Maria Panna, w: Historia dogmatów, red. B. Sesboüé, t. 3, tłum. P. Rak, Kraków 2001, s. 477-527.
Sheen F. J., Maryja. Pierwsza miłość świata, tłum. H. D. Krupińska, Kraków 2018.
Sobór Watykański II, Konstytucja dogmatyczna o Kościele „Lumen gentium” (21 listopada 1964), w: Sobór Watykański II. Konstytucje, dekrety, deklaracje, red. M. Przybył, Poznań 2002, s. 104-166.
Szczydłowska A., Śmierć Józefa, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne”, t. 6, 1973, s. 277-278.
Szlaga J., Chrystus jako nowy Adam w listach Pawła Apostoła, „Roczniki Teologiczno-Kanoniczne”, t. 22, 1975, z. 1, s. 85-96.
Szlaga J., Chrystus pierworodny spośród umarłych, „Studia Pelplińskie”, 1975, s. 81-93.
Św. Bernardyn ze Sieny, Kazanie 2 o św. Józefie; cyt. za: Liturgia godzin. Codzienna modlitwa ludu Bożego, t. 2, Poznań 1984, s. 1297-1298.
Św. Cyryl Jerozolimski, Katechezy przedchrzcielne i mistagogiczne, tłum. W. Kania, Wstęp – J. Bojarski, opr. M. Bogucki, Kraków 2000, w: Biblioteka Ojców Kościoła, nr 14, s. 163-183: Katecheza 12: „Który przyjął ciało i stał się człowiekiem”. (Czytanie Iz 7, 10-14).
Św. Jan Paweł II, Adhortacja Redemptoris custos (1989).
Św. Jan Paweł II, Encyklika Ecclesia de Eucharistia (2003).
Św. Jan Paweł II, List apostolski „Mulieris dignitatem” z okazji Roku Maryjnego o godności i powołaniu kobiety, Rzym (15. 08. 1988).
Tronina A., Fiat Bożego Syna i Maryi [Hbr 10, 4-10], „Salvatoris Mater”, t. 10, 2008, nr 4, s. 11-22.
Wyszyński S., Humanizacja Boga, gdy Boże z ludzkim się sprzęga. Do biologów w Roku Życia, Warszawa, 3 V 1959, w: tenże, Nauczanie o małżeństwie i rodzinie. Antologia tekstów 1925-1981, red. Z. Struzik, Warszawa 2012, nr 59/25, s. 245-246.
Wyrzykowski M., Droga Świętego Józefa. Co słowo Boże mówi nam o Oblubieńcu Maryi, Kraków 2021.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Sławomir Kunka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 343
Liczba cytowań: 0