Przyjmowanie perspektywy w rzeczywistości wirtualnej dla personelu wojskowego: przegląd podejść do wirtualnego treningu społecznego
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2019.034Słowa kluczowe
świadomość kulturowa, przyjmowanie perspektywy, rzeczywistość wirtualna, wojskowość, trening społecznyAbstrakt
W tym artykule dokonujemy przeglądu przykładnych badań empirycznych nad skutecznością przyjmowania perspektywy oraz pozytywnymi aspektami stosowania technologii wirtualnej rzeczywistości w kontekście treningu personelu wojskowego. Zawarcie znajomości stanów mentalnych oraz subiektywnych doświadczeń wyrażonych w precyzyjnie opracowanych wirtualnych scenariuszach może przygotować żołnierzy do bardziej efektywnego i zdecydowanego działania przed okresem rozmieszczenia misji na terenie innego państwa, gdzie będzie niezbędnym pogodzić się z trudnymi decyzjami powiązanymi z różnicami i mnogością kulturową. Po pierwsze, chcielibyśmy przedstawić pojęcie przyjmowania perspektywy oraz roli jaką wirtualna rzeczywistość ma w relacji do rozwoju różnych aspektów poznania. Następnie, odnosimy się do proponowanego zbioru artykułów, które określają zasięg skuteczności przyjmowania perspektywy w wirtualnej rzeczywistości poprzez: (1) istotność rozwijania przyjmowania perspektywy w wojsku, (2) skuteczność wirtualnej rzeczywistości w treningu. Mimo, że nie znaleźliśmy przykładów wojskowego treningu przyjmowania perspektywy w immersyjnych środowiskach wirtualnych, chcielibyśmy przyjąć ideę, że tego rodzaju organizacja treningu może przynieść rozmaite pozytywne efekty, np.: precyzyjną identyfikacją zagrożenia w środowisku międzykulturowym, pozytywne zachowania niewerbalne, zwiększone nastawienie w pomocy wobec osób spoza grupy społecznej, zmniejszenie polegania na stereotypizacji oraz czynnikach mogących prowadzić do eskalacji konfliktów międzygrupowych.
Bibliografia
Ambady Nalini, Robert Rosenthal. 2013. “Half a minute: Predicting teachers evaluations from thin slices of nonverbal behaviour and physical attractiveness”. Journal of Personality and Social Psychology 64: 431–441.
Ambron Elisabetta, Alexander Miller, Katherine Kuchenbecker, Julie Buxbaum, Branch Coslett. 2018. “Immersive low-cost virtual reality treatment for phantom limb pain: Evidence from two cases” Frontiers in Neurology 9.
Barba Charles, John E. Deaton, Tom Santarelli, Bruce Knerr, Michael Singer, Jim Belanich. 2006. Virtual environment composable training for operational readiness (VECTOR). Fort Washington Pa: Chi Systems Inc.
Bigelow Ann E. Kevin Dugas. 2009. "Relations among preschool children's understanding of visual perspective taking, false belief, and lying" Journal of Cognition and Development 9, 4: 411–433.
Blascovich Jim, Jack Loomis, Andrew Beall, Kirsten Swinth, Lorlene Hoyt, Jeremy Bailenson. 2002. “Immersive virtual environment technology as a methodological tool for social psychology”, Psychological Inquiry 13, 2: 103–124.
Boas Y. A. G. V.. 2013. “Overview of virtual reality technologies”. In: Proceedings of Interactive Multimedia Conference. New York: Association for Computing Machinery.
Clark Eve. 2013. “Conceptual Perspective and Lexical Choice in Acquisition”. Cognition 64: 1–37.
Flavell John. 1992. “Perspective on Perspective Taking”. In: John Flavell, Piaget’s Theory. Prospects and Possibilities, 107–140. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Gehlbach Hunter, Maureen Brinkworth, Ming-Te Wang. 2012. “The social perspective taking process: What motivates individuals to take another’s perspective?”. Teachers Collage Record, 114: 197–225.
Graumann Carl. 2002. “Explicit and Implicit Perspectivity”. In: Carl Grauman, Perspective and Perspectivation in Discourse, 25–40. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company.
Greenberg Russell, Jesus E. Maldonado, S. A. M. Droege, M. V. McDonald. 2006. “Tidal Marshes: A Global Perspective on the Evolution and Conservation of Their Terrestrial Vertebrates”. BioScience 56: 675–685.
Gutzwiller-Helfenfinger Eveline. 2010. “Förderung der sozialen Perspektivenübernahmefähigkeit bei Jugendlichen”. In: Eveline Gutzwiller-Helfenfinger, Moralische Entwicklung und Erziehung in Kindheit und Adoleszenz. Göttingen: Hogrefe.
Jacques Sophie, Philip Zelazo. 2001. “The Flexibility Item Selection Task (FIST): A Measure of Executive Function in Preschoolers”. Developmental Neuropsychology 20(3): 573–591.
Jacques Sophie, Philip Zelazo. 2005. “Language and Development of Cognitive Flexibility: Implications for Theory of Mind”. In: Sophie Jacques, Philip Zelazo, Why Language Matters for Theory of Mind, 144–162. Oxford: Oxford University Press.
Logan-Terry Aubrey, Rebecca Damari. 2015. “Key culture-general interactional skills for military personnel”. Procedia Manufacturing 3: 3990–3997.
Mayer E. A., C. B. Saper. 2000. “Pain modulation: expectation, opioid analgesia and virtual pain”. The Biological Basis for Mind Body Interactions 122: 245.
McEwen Bruce, Eliot Stellar. 1993. “Stress and the individual: mechanisms leading to disease”. Archives of Internal Medicine 153, 18: 2093–2101.
McLay Robert N., Kenneth Graap, James Spira, Karen Perlman, Scott Johnston, Barbara O. Rothbaum, JoAnn Difede et al. 2012. “Development and testing of virtual reality exposure therapy for post-traumatic stress disorder in active duty service members who served in Iraq and Afghanistan”. Military medicine 177, 6: 635–642.
Miyake Akira, Naomi P. Friedman, Michael J. Emerson, Alexander H. Witzki, Amy Howerter, Tor D. Wager. 2000. “The unity and diversity of executive functions and their contributions to complex »frontal lobe« tasks: A latent variable analysis”. Cognitive psychology 41, 1: 49–100.
Ohme Rafał. 2003. „Podprogowe informacje mimiczne”. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii PAN i Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej.
Parsons Thomas, Albert& Rizzo. 2008. “Affective outcomes of virtual reality exposure therapy for anxiety and specific phobias: A meta-analysis”. Journal of Behaviour Therapy and Experimental Psychiatry 39, 3: 250–261.
Peck Tabitha C., Sofia Seinfeld, Salvatore M. Aglioti, Mel Slater. 2013. “Putting yourself in the skin of a black avatar reduces implicit racial bias”. Consciousness and Cognition 22, 3: 779–787.
Perner Josef, Johannes Brandl, Alan Granham. 2003. “What is Perspective Problem? Developmental Issues in Belief Ascription an Dual Identity”. Facta Philosophica 5: 355–378.
Perner Josef, Sandra Stummer, Manuel Sprung, Martin Doherty, 2002. “Theory of mind Finds Its Piagetian Perspective: Why Alternative Naming Comes With Understanding Belief”. Cognitive Development 17: 1451–1472.
Pickering Michael. 2016. Soldier Mental Fitness Psychological Construct Development. Cheney: Eastern Washington University.
Prasolova-Førland Ekaterina, Mikhail Fominykh, Ramin Darisiro, Anders I. Mørch. 2013. “Training cultural awareness in military operations in a virtual afghan village: a methodology for scenario development”. In: 2013 46th Hawaii International Conference on System Sciences, 903 – 912. IEEE.
Rizzo Albert, Thomas D. Parsons, Belinda Lange, Patrick Kenny, John G. Buckwalter, Barbara Rothbaum, JoAnn Difede et al. 2011. “Virtual reality goes to war: A brief review of the future of military behavioural healthcare”. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings 18, 2: 176–187.
Rosenberg Robin S., Shawnee L. Baughman, Jeremy N. Bailenson. 2013. “Virtual superheroes: Using superpowers in virtual reality to encourage prosocial behaviour” PloS one 8, 1: e55003.
Schneider Susan, Linda Hoo. 2007. “Virtual reality: a distraction intervention for chemotherapy”. Oncology nursing forum, National Center for Biotechnology Information, NIH Public Access, 34, 1: 39.
Wiederhold Brenda, Mark Wiederhold. 2006. Virtual reality as a tool in early interventions. San Diego, CA.: VIRTUAL REALITY MEDICAL CENTER, R&T Organization.
Yee Nick, Jeremy Bailenson. 2007. “The Proteus effect: The effect of transformed self-representation on behaviour”. Human communication research 33, 3: 271–290.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 533
Liczba cytowań: 0