Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Zanikanie prawdy w mediach społecznościowych
  • Strona domowa
  • /
  • Zanikanie prawdy w mediach społecznościowych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 75 Nr 2 (2019): Numer dedykowany Profesor Urszuli Żegleń z okazji jej jubileuszu /
  4. Artykuły

Zanikanie prawdy w mediach społecznościowych

Autor

  • Max Urchs EBS Universität für Wirtschaft und Recht https://orcid.org/0000-0002-5406-6684

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2019.033

Słowa kluczowe

kłamstwo, sieci społecznościowe, błędy poznawcze, prawda moralna

Abstrakt

Klasyczna perspektywa filozoficzna rozważa kłamstwo jako problem komunikacji intersubiektywnej. Co się dzieje, kiedy spojrzymy na kłamstwo jako na zjawisko społeczne? W niniejszym artykule rozważamy kilka przykładów z obszarów gospodarki, nauki, mediów publicznych. Następnie przyjrzymy się specyficznym zjawiskom w mediach społecznościowych. Skoro niektóre z nich budzą uzasadnione obawy, postaramy się o przegląd możliwych środków zaradczych.

Bibliografia

Adler Jonathan E. 1997. “Lying, deceiving, or falsely implicating.” Journal of Philosophy 94: 435–452.

Appiah Kwame Anthony. 2010. The Honor Code: How Moral Revolutions Happen. New York: W.W.Norton.

Arieli Dan. 2012. The Honest Truth About Dishonesty How We Lie to Every-one -- Especially Ourselves. New York: Harper.

Asch Solomon E. 1952. Social psychology. Englewood Cliffs: Prentice Hall.

Baitaru Roxana-Diana. 2018. “Do non-academic professionals enhance universities’ performance?” Studies in Higher Education 43: 1–15.

Dietzsch Steffen. 1998. Kleine Kulturgeschichte der Lüge. Leipzig: Reclam.

Jaster David, Romy Lanius. 2019. Die Wahrheit schafft sich ab. Wie fake news Politik machen. Stuttgart: Reclam.

Jenkins Rick, Sarah Delbrick. 2017. “Trusted to deceive: a case study of ‘strategic deception’ and the normalization of lying at work” Organizational Studies 38/1: 53–76.

Lanier Jaron. 2018. Ten Arguments For Deleting Your Social Media Accounts Right Now. London: The Bodley Head.

Lazarsfeld Robert K., Paul F. Merton. 1948. Mass communication, popular taste, and organized social action, volume Communication of Ideas. 95–118. New York: Harper Bros.

McIntyre Lee. 2018. Post-Truth. Cambridge: Cambridge University Press.

Mill John Stuart. 1848. Principles of Political Economy. London: John W. Parker.

Oreskes Eric M., Naomi Convay. 2012. Merchants of Doubt. New York: Bloomsbury.

Pinker Steven. 2018. Enlightenment Now: The Case for Reason, Science, Humanism, and Progress. New York: Viking.

Rosling Hans. 2018. Factfulness: Ten Reasons We’re Wrong About The World – And Why Things Are Better Than You Think, Sceptre. New York: Sceptre.

Simmel Georg. 2008. Zur Psychologie und Soziologie der Lüge. Vol. Individualismus der modernen Zeit. 406–420. Frankfurt: Suhrkamp.

Smullyan Raymond. 1978. What is the name of this book. New Jersey: Prentice Hall. Meinong Alexius von. 1977. Über Annahmen. Graz, Akademische Verlagsanstalt.

Stelzner Werner. 1984. Epistemische Logik. Zur logischen Analyse von Akzeptationsformen. Berlin: Akademie Verlag.

Sunstein Cass. 2002. “The law of group polarization,” Journal of Political Philosophy 10, no. 2: 175–195.

Urchs Max. 2006. “Just lying”, LLP 15: 67–89.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2019-06-22

Jak cytować

1.
URCHS, Max. Zanikanie prawdy w mediach społecznościowych. Ruch Filozoficzny [online]. 22 czerwiec 2019, T. 75, nr 2, s. 259–276. [udostępniono 17.5.2025]. DOI 10.12775/RF.2019.033.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 75 Nr 2 (2019): Numer dedykowany Profesor Urszuli Żegleń z okazji jej jubileuszu

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 672
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kłamstwo, sieci społecznościowe, błędy poznawcze, prawda moralna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa