Pierwsze rozważania na temat koloru we Francji przełomu XVII i XVIII wieku
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2018.011Słowa kluczowe
Akademia Francuska, kolor, koloryt, rysunek, Roger de PilesAbstrakt
Spór dotyczący ważności różnych środków wyrazu artystycznego rozegrał się dosyć niespodziewanie na spotkaniach w Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby w Paryżu pod koniec XVII wieku. Jednak jego konsekwencje miały swe echa jeszcze sto lat później, także w rozważaniach estetyki filozoficznej u takich jej twórców, jak: Denis Diderot, Johann Wolfgang Goethe, a nawet Immanuel Kant. Od 1667 roku w Królewskiej Akademii Malarstwa i Rzeźby rozpoczęto szeroko zakrojony program spotkań, gdzie referowano teoretyczne aspekty sztuki, a także omawiano konkretne dzieła, później przygotowane do druku przez André Félibien. Jednym z podstawowych celów Akademii było wykazanie, że ranga malarzy, grafików i rzeźbiarzy jest równie wysoka jak poetów i muzyków, że wszyscy ci artyści są czymś więcej niż rzemieślnikami. Wszystkie te gałęzie sztuki łączy rysunek, jako kompozycja może być podstawą przyjęcia malarstwa, grafiki i rzeźby do dziedziny sztuki, a nie rzemiosła, wymagają one bowiem przede wszystkim pracy intelektualnej, a dopiero w drugim rzędzie umiejętności praktycznych. Sytuacja zmienia się diametralnie w 1673 roku za sprawą Rogera de Piles. Autor twierdzi, że w sztuce należy mówić nie tyle o kolorze (który rzeczywiście jest materią), ile o kolorycie (czyli rozumnej umiejętności zestawiania barw), dzięki temu mógł dokonać rozróżnienia pomiędzy rzemieślnikiem a malarzem, nie odwołując się do rysunku.
Bibliografia
Batteux C., Les Beaux–Arts réduits à un même principe, Paris 1989.
Burke E., Dociekania filozoficzne o pochodzeniu naszych idei piękna i wzniosłości, przeł. P. Graff, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1968.
Europejskie źródła myśli estetyczno-literackiej polskiego oświecenia. Antologia wypowiedzi pisarzy francuskich, niemieckojęzycznych i angielskich 1674–1810, oprac. T. Kostkiewicz i Z. Goliński, Wyd. Naukowe Semper, Warszawa 1997.
Goldstein C., Studies in Seventeeth Century French Art Theory and Ceiling Painting, „Art Bulletin” 1965, vol. 47, nr 2, s. 231–256.
Hogarth W., Analiza piękna, przeł. M. Lachman, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2008.
Kant I., Krytyka władzy sądzenia, przeł. M. Żelazny, w: I. Kant, Dzieła zebrane, t. IV, Wydawnictwo UMK, Toruń 2014.
Kaśkiewicz K., Wpływ francuskich estetyków naturalistycznych osiemnastego wieku na klasyczną estetykę niemiecką, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
Lhote A., De la palette à l’écritoire, Paris 1946.
Piles de R., Abrégé de la vie des peintres, avec des reflections sur leurs ouvrages, et un Traité du Peintre parfait de la Connoissance des Dessins, et l’utilité des Estampes, Paris 1699.
Piles de R., Cours de Peinture par Principes, Paris 1708.
Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Wydawnictwo Arkady, Warszawa 1989.
Teoretycy, historiografowie i artyści o sztuce 1600–1700, oprac. J. Białostocki, red. M. Poprzędzka, A. Ziemba, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994.
Teyssédre B., Roger de Piles et les débats sur le coloris au siècle de Louis XIV, Paris 1965.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 350
Liczba cytowań: 0