Problem „dzieciństwa kulturowego” jako wytworu nowych mediów
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2017.014Słowa kluczowe
kulturowe konstruowanie dzieciństwa, macierzyństwo, nowe media, fotografia, postmodernizm, kicz, melancholiaAbstrakt
Celem artykułu jest pokazanie, w jaki sposób nowe media kształtują obraz dzieciństwa kulturowego. Przekazy kulturowe na temat dzieci, zwłaszcza stworzone w przestrzeni mediów społecznościowych, nie są wolne od ideologii i stanowią narzędzie władzy w rękach dorosłych. Dziecko i dzieciństwo traktowane jako konstrukty społeczno-kulturowe nieustannie wytwarzają nowe znaczenia, tworząc simulacrum. Przyjmując McLuhanowskie założenie, że media są określane przez samo medium, autorka zastanawia się nad relacją między wizerunkiem dziecka a medium, które go tworzy. Rozważa, czy użytkownicy mediów świadomie wytwarzają treść medialną, czy raczej konkretny rodzaj medium z jego własnymi zasadami i konwencjami wpływa na treść wytwarzaną przez jego użytkowników. Nowe media jako wynalazek kultury postmodernistycznej odzwierciedlają cechy samej ponowoczesności. Według Rolanda Barthesa wzmacniają one także kilka mitów dotyczących dzieciństwa, manipulując w ten sposób odbiorem dziecka w kulturze. Analiza blogów rodzicielskich i postów matek na Instagramie pozwala przyjrzeć się dominującemu obrazowi dzieciństwa i pokazać, jakie role i wartości przypisuje się dzieciom przez kulturę. Ponadto umożliwia postawienie tezy o infantylizacji kultury zdeterminowanej przez media wizualne oraz pogłębiającą się unifikację ludzkich zachowań, co pozwala zwrócić uwagę na mechanizmy władzy, na to, co ukryte i zmarginalizowane w dyskursie głównego nurtu.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1515
Liczba cytowań: 0