Konserwatywna krytyka humanitaryzmu. Część druga. Max Scheler, Hannah Arendt
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.011Słowa kluczowe
Humanitaryzm, Scheler, Arendt, resentyment, współczucie, miłość bliźniego, polityka, moralność, miłość, rewolucjaAbstrakt
W drugiej części cyklu artykułów poświęcony krytyce humanitaryzmu zostanie przedstawione stanowisko M. Schelera i H. Arendt. Scheler skupia się na ukazaniu fundamentalnej różnicy między etyką chrześcijańską a oświeceniowym egalitaryzmem, miedzy etyką miłości chrześcijańskiej a świecką etyką umiłowania ludzkości. Arendt przeprowadza natomiast krytykę ekonomizacji i „socjalizacji” współczesnej polityki. Filozofka wpisuje etos humanitaryzmu w szerszy kontekst zmian społecznych i politycznych, obarczając go „winą” za upadek sfery publicznej i błędy nowoczesnych rewolucji, które zapoznały swój „prawdziwie” emancypacyjny potencjał.Bibliografia
Arendt Hannah, Kondycja ludzka, tłum. A. Łagodzka, Warszawa 2000.
Arendt Hannah, O rewolucji, tłum. M. Godyń, Warszawa 2003.
Scheler Max, Resentyment a moralność, tłum. J. Garewicz, Warszawa 1977.
Scheler Max, Istota i formy sympatii, tłum. A. Węgrzecki, Warszawa 1986.
Scheler Max, Stanowisko człowieka w kosmosie, tłum A. Węgrzecki, w: Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.
Pobrania
Opublikowane
2017-06-10
Jak cytować
1.
MICHALSKI, Rafał. Konserwatywna krytyka humanitaryzmu. Część druga. Max Scheler, Hannah Arendt. Ruch Filozoficzny [online]. 10 czerwiec 2017, T. 72, nr 2, s. 29–52. [udostępniono 11.10.2024]. DOI 10.12775/RF.2016.011.
Numer
Dział
Artykuły
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 554
Liczba cytowań: 0