Fenomenologia procesem autokonstytucji, tj. zradzania się podmiotu do właściwego mu bycia? Refleksja wokół antropologiczno-mistycznych wątków twórczości Edmunda Husserla
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2016.002Słowa kluczowe
Autokonstytucja podmiotu, „wieczne Dasein”, redukcja fenomenologiczna, Bóg, dobroAbstrakt
W świetle licznych, chociaż całkowicie rozproszonych wypowiedzi Husserla, fenomenologię – co być może dziwi i zaskakuje – można odczytywać jako proces autokonstytucji podmiotu we właściwym mu byciu. Tym sposobem fenomenologia byłaby już nie tylko – jak przyzwyczaiła nas do tego jej wykładnia w duchu teorii poznania – metodą mającą umożliwić jej adeptowi widzenie jasne i niczym niezmącone, lecz procesem wydobywania właściwego nam statusu ontologicznego. Szczególne narzędzie owej pracy na rzecz wydobycia z nas naszego „ukrytego ja” – „ja prawdziwego i autentycznego” stanowiłaby z kolei redukcja fenomenologiczna, która w przekonaniu Husserla umożliwia nie tylko dekonstrukcję tego, co można byłoby nazwać świadomością potoczną człowieka, lecz dekonstrukcję jego nieautentycznego sposobu bycia. Jako taka redukcja fenomenologiczna byłby bowiem narzędziem zwrotu i stopniowego „wchodzenia” podmiotu do jego własnego wnętrza – narzędziem złożonego procesu osadzania całej jego duchowej aktywności wewnątrz jego bytu, w wyniku czego dochodziłoby koniec końców do „koncentracji” jego ducha w nim samym i przezwyciężenia jego „ja powierzchniowego”, podług którego ten egzystuje w codzienności swego bycia. W tym świetle można byłoby być może postrzegać fenomenologię jako rodzaj „wewnętrznej praxis” czy wręcz techniki życia wewnętrznego. Przy czym owo „ukryte ja”, którego wydobycie jest celem fenomenologicznej pracy jej adepta nad nim samym, jest niczym innym zdaniem filozofa jak naszym „wiecznym Dasein”, pozostającym w szczególnego rodzaju związku z Bogiem, gdyż związku współ-chcenia dobra i współdziałania na rzecz jego nieustannego pomnażania w świecie.
Bibliografia
Anders G., Die Schrift an der Wand, München 1967.
Avé-Lallemant E., Edmund Husserl zu Metaphysik und Religion, w: Husserl in Halle, H.M. Gerlach, H.R. Sepp (hrsg.), Franfurt am Main 1994, s. 85–108.
Bello A. A., The Divine in Husserl and other Explorations, w: A.–T. Tymieniecka (herg.), „Analecta Husserliana” XCVIII.
Cairns D., Conversations with Husserl and Fink, The Hague 1976.
Chun Lo L., Die Gottesauffassung in Husserls Phänomenologie, Frankfurt am Main 2008.
Drisch H., Lebenserinnerungen, München 1951.
Frankfurtczyk, Teologia niemiecka, przeł. P. Augustyniak, Fundacja Hrabiego Cieszkowskiego, Warszawa 2013.
Held K., Gott in Edmund Husserls Phänomenologie, „Phaenomenologica”, 200 (5), s. 723–738.
Held K., Phänomenologische Begründung eines nachmetaphysischen Gottesverständnis, w: K. Held, T.Söding, Freiburg, 2009. s. 9–27.
Held, K.,Lebendige Gegenwart, „Phaenomenologica 23, Haag: Martinus Nijhoff.
Husserl E. Medytacje kartezjańskie, przeł. A. Wajs, PWN, Warszawa 1982.
Husserl E., Filozofia jako nauka ścisła, przeł. W. Galarowicz, PWN, Warszawa 1992.
Husserl E., Idee czystej fenomenologii i fenomenologicznej filozofii, przeł. D. Gierulanka, PWN, Warszawa.
Husserl E., Kryzys nauk europejskich i fenomenologia transcendentalna. Wprowadzenie do filozofii transcendentalnej, przeł. S. Walczewska, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków 1987.
Husserl E., List Edmunda Husserla do Arnolda Metzgera, „Przegląd filozoficzny”, Warszawa 2009 (18), s. 537–543.
Jägerschmid A., Rozmowy z Edmundem Husserlem (1931–1938), przeł. Z. Abrahamowicz, „ZNAK”, 1972 (212), s. 153–185.
Jamme Ch., Überrationalismus gegen Irrationalismus. Husserls Sicht der mythischen Lebenswelt, in: Ch. Jamme, O. Pöggeler, Phänomenologie im Widerstreit, Suhrkamp, Frankfurt am Main 1989, s. 65-80.
Keilbach W., Zu Husserls phänomenologischen Gottesbegriff, w: W. Keilbach (herg.), Religion und Religion. Gedanken zu ihrer Grundlegung, Verlag Ferdinand Schöninsch, Paderborn 1976.
Landgrebe L., Husserls phänomenologischer Zugangsweg zu den Problemen der Religion, in: W. Härle, E. Wölfel (herg.), Religion im Denken unserer Zeit, Elwert, Marburg 1986, s. 5– 72.
Melle U., Husserls personalistische Ethik, in: Fenomenologia della ragion pratica, herg. B. Centi, Napoli 2004, s. 327–355.
Mistrz Eckhart, Kazania, przeł. W. Szymona, „W drodze”, Poznań 1986.
Mistrz Eckhart, Traktaty, przeł. W. Szymona, „W drodze”, Poznań 1987.
Welte B., Meister Eckhart. Gedanken zu seinen Gedanken, Herder Verlag, Freiburg 1979.
Wolz-Gottwald E., Zur Metabasis im Spätwerk Edmund Husserls, „Allgemeine Zeitschrift für Philosophie„ 1995 (101), s. 11–130.
Wolz-Gottwald E., Die Transzendentale Phänomenologie und die philosophische Mystik. Zum Durchbruch eines neuen Denkens im Spätwerk Edmund Husserls, „Philosophisches Jahrbuch„, 101 (1994), s. 98–115.
Wolz-Gottwald E., Transformation der Phänomenologie. Zur Mystik bei Husserl und Heidegger, Passagen Verlag, Wien 2009.
E. Husserl, Husserliana (Hau), Gesamte Werke.
Hau VI Band VI, Die Krisis der europäischen Wissenschaften und die transzendentale Phänomenologie. Eine Einleitung in der phänomenologische Philosophie, Haag 1953.
Hau VII Band VII, Erste Philosophie (1923/1924) Erster Teil: Kritische Ideengeschichte, Haag 1956.
Hau VIII Band VIII, Erste Philosophie (1923/1924) Zweiter Teil: Theorie der phänomenologischen Reduktion, Haag 1959.
Hau XIV Band XIV, Zur Phänomenologie der Intersubjektivität, Zweite Teil: 2932-1938, Haag 1973.
Hau XXXIV Zur phänomenologischen Reduktion. Texte aus dem Nachlass (1926–1935), Dordrecht: 2002.
Hau XLII Band XLII, Grenzprobleme der Phänomenologie. Analysen des Unbewusstseins und der Instinkte. Metaphysik. Späte Ethik. Texte aus dem Nachlas (1908–1937), Dordrecht 2014.
Hau XXVII Band XXVII, Aufsätze und Vorträge, Dordrecht, 1989.
Hau Dok Dokumente Band III/IV, Briefwechsel. Die Freiburger Schule, Dordrecht 1994.
Hau Dok Dokumente Band III/VII, Briefwechsel. Wissenschaftlerkorrespondenz, Dordrecht 1994.
Hau Dok Dokumente Band III/IX, Briefwechsel. Familienbriefe, Dordrecht 1994.
Manuskrypty
A V 21, Ethisches Leben. Theologie – Wissenschaft (1924–1927).
A V 22, Universale Ethik. Wissenschaft und Leben. Wissenschaft und Ethik – Theorie und Praxis, mythische und wissenschaftliche Weltbetrachtung; Philosophisches Leben (1931), s Teleologie, 1930.
B II 2, Absolutes Bewusstsein.Metaphysisch (1907-1908).
B I 21 (4), Wissenschaft und Leben (…) Weg in die Philosophie von der Praxis her. Wissensbelege (…) Der Mensch als europäischer, die Umwelt als wissenschaftlich umgestaltete, die Kultur eine wissenschaftliche. Wissenschaft und Tradition. (…) Der griechische Mensch und seine Wissenschaft (1924–1925).
B I 21 (5) Meditation (1933).
E III 4, Teleologie, 1930.
E III 9, Enthüllungsgang der universalen Teleologie als Gang der gesamten Konstitution von den Anfängen an, 1930–1931.
MS F I 24, Formale Ethik und Probleme der ethischen Vernunft (1909–1923).
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 691
Liczba cytowań: 0