Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Metafizyka w kinie Andrzeja Żuławskiego – interpretacja twórczości w świetle filozofii Arthura Schopenhauera i współczesnych nauk biologicznych
  • Strona domowa
  • /
  • Metafizyka w kinie Andrzeja Żuławskiego – interpretacja twórczości w świetle filozofii Arthura Schopenhauera i współczesnych nauk biologicznych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 71 Nr 3 (2015) /
  4. Artykuły

Metafizyka w kinie Andrzeja Żuławskiego – interpretacja twórczości w świetle filozofii Arthura Schopenhauera i współczesnych nauk biologicznych

Autor

  • Krzysztof Bernaś Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2014.031

Słowa kluczowe

Aktor, Andrzej Żuławski, Arthur Schopenhauer, bunt, boskość, kino w drugiej połowie dwudziestego wieku, Friedrich Nietzsche, nieśmiertelność, seksualność, szaleństwo, śmierć, wola, wolność, zdrada, zło

Abstrakt

Filmy Andrzeja Żuławskiego są metafizyczne. Ich metafizyczność opiera się na próbie zrozumienia życia biologicznego i pochodzi z filozoficznej kontemplacji ciała i seksualności. Ukazują one spójną i komplementarną wizję świata, dlatego też, w związku z wybranymi przeze mnie tematami, będę interpretował wszystkie jego filmy. W niniejszym artykule zajmę się sytuacją ludzi w filmach Andrzeja Żuławskiego, którzy odkrywają, jak w filozofii Schopenhauera, „śmierć i nieśmiertelność własnej istoty”. Fundamentalne dla tejże metafizyki staje się ciało, podobnie jak ma to miejsce w filozofii Schopenhauera i współczesnej biologii ewolucyjnej oraz genetyce (Żuławski odnosi się także do nich). Pragnę także odczytać w nowym świetle filozofię Arthura Schopenhauera w kontekście współczesnych nauk biologicznych. Metafizyczna perspektywa Żuławskiego dotycząca nieśmiertelności jest wciąż obecna wśród współczesnych ewolucjonistów i genetyków („nieśmiertelny gen”, „molekuły DNA są nieśmiertelne”), mimo że nie zawsze są oni tego świadomi. Bohaterowie filmów Żuławskiego buntują się przeciwko złu oraz niezrozumiałej tajemnicy odradzającego się i odnawiającego życia (oddziaływania biologii), które czyni ludzki los jednakowym przez wszystkie pokolenia (Na srebrnym globie). Drzewo Życia, schody, Drabina Jakubowa (a nawet pociąg w filmie Limpet Love) stają się metaforą transformacji i zmiany. Ostatecznie, bohaterowie odnajdują seksualność jako źródło i rdzeń egzystencji, klucz do zmartwychwstania (nie osób, lecz egzystencji) oraz nieśmiertelność (Na srebrnym globie, Opętanie).

Bibliografia

Benn G., Werke in vier Bӓnden herausgegeben von Dieter Wellershoff, Wiesbaden–München 1978.

Bernaś K., Seksualność w kinie Andrzeja Żuławskiego – między afirmacją a buntem, „Aspekty” 2015, nr 1, (http://aspekty.ikp.uw.edu.pl).

Clark W.R., Płeć i śmierć, przeł. A. Alichniewicz, PIW, Warszawa 2000.

Dawkins R., Najwspanialsze widowisko świata. Świadectwa ewolucji, przeł. P. Szwajcer, CiS, Warszawa 2010.

Dawkins R., Rzeka genów. Darwinowski obraz życia, przeł. M. Jannasz, CiS, Warszawa 2007.

Dawkins R., Samolubny gen, przeł. M. Skoneczny, Prószyński i S-ka, Warszawa 1996.

Dawkins R., Ślepy zegarmistrz czyli jak ewolucja dowodzi, że świat nie został zaplanowany, przeł. A. Hoffman, PIW, Warszawa 1997.

Diamond J., Dlaczego lubimy seks? Ewolucja ludzkiej seksualności, przeł. M. Ryszkiewicz, CiS, Warszawa 1998.

Eliade M., Mefistofeles i androgyn, przeł. B. Kupis, KW, Warszawa 1994

Ghiglieri M., Ciemna strona człowieka. W poszukiwaniu źródeł męskiej agresji, przeł. A. Nizińska, CiS i WAB, Warszawa 2001.

Huet M.H., Living images. Monstrosity and representation, w: “Representations 4” Fall 1983, University of California.

Jones S., Bóg, geny I przeznaczenie. Co mamy we krwi?, przeł. M. Lewandowska, PRIMA, Warszawa 1997.

Jung C.G., Symbole przemiany. Analiza preludium do schizofrenii, przeł. R. Reszke, KR, Warszawa 2012.

Kim R., Żuławski. Ostatnie słowo, Czerwone i Czarne, Warszawa 2011.

Kletowski P., Marecki P., Żuławski. Przewodnik Krytyki Politycznej, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2008

Kuderowicz Z., Posłowie. Uwagi o aktualności Nietzschego, w: R. Safranski, Nietzsche. Biografia Myśli, przeł. D. Stroińska, Czytelnik, Warszawa 2003.

Nietzsche F., Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm, przeł. B. Baran, Inter Esse, Kraków 1994.

Reanney D., Śmierć wieczności. Przyszłość ludzkiego umysłu, przeł. M. Szelenberg, W. Szelenberg, PWN, Warszawa 1993.

Ridley M., Czerwona królowa. Płeć a ewolucja natury ludzkiej, przeł. J. Bujarski, Rebis, Poznań 2010.

Rimbaud A., Duch, w: Wiersze, Sezon w piekle, Iluminacje, Listy, red. A. Międzyrzecki, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1993.

Ryszkiewicz M., Mieszkańcy światów alternatywnych. Historia naturalna rozumu, Wiedza Powszechna, Warszawa 1987.

Safranski R., Schopenhauer. Dzikie czasy filozofii. Biografia, przeł. M. Falkowski, Prószyński i S-ka, Warszawa 2008.

Safranski R., Zło. Dramat wolności, przeł. I. Kania, Czytelnik, Warszawa 1999.

Schopenhauer A., Świat jako wola i przedstawienie, t. 1–2, przeł. J. Garewicz, PWN, Warszawa 2009.

Żuławski A., Bilet miesięczny, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, Warszawa 2004.

Żuławski A., Bóg, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, Warszawa 2006.

Żuławski A., Cnota, Wydawnictwo Książkowe Twój Styl, Warszawa 2005.

Żuławski A., Jonasz, Philip Wilson, Warszawa 1993.

Żuławski A., Moliwda, Towarzystwo Ogród Ksiąg, Warszawa 1994.

Żuławski A., Niewierność, Baran i Suszczyński, Kraków 2001.

Żuławski A., Nocnik, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2010.

Żuławski A., Piekielnicy, BGW, Warszawa 1994.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2016-06-15

Jak cytować

1.
BERNAŚ, Krzysztof. Metafizyka w kinie Andrzeja Żuławskiego – interpretacja twórczości w świetle filozofii Arthura Schopenhauera i współczesnych nauk biologicznych. Ruch Filozoficzny [online]. 15 czerwiec 2016, T. 71, nr 3, s. 83–110. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/RF.2014.031.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 71 Nr 3 (2015)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 2014
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Aktor, Andrzej Żuławski, Arthur Schopenhauer, bunt, boskość, kino w drugiej połowie dwudziestego wieku, Friedrich Nietzsche, nieśmiertelność, seksualność, szaleństwo, śmierć, wola, wolność, zdrada, zło
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa