Przeciw „osobie”. Roberta Esposita postulat eliminacji kategorii “osoby” z dyskursu o człowieku
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2025.040Słowa kluczowe
Roberto Esposito, osoba, krytyka, genealogia, Foucault, dyspozytyw, impersonalność, communitas, immunitas, immunizacjaAbstrakt
Artykuł jest rekonstrukcją poglądów współczesnego włoskiego filozofa, Roberta Esposita, dotyczących jego stanowiska w sprawie posługiwania się terminem „osoba” w dyskursie o człowieku oraz wstępnym omówieniem krytycznym tegoż stanowiska. Jego zasadnicza teza głosi, że niefunkcjonalność praw człowieka wynika nie tyle z niedostatecznego rozwoju myśli posiłkującej się pojęciem „persona” (a więc głównie stoicyzmem, prawem rzymskim, chrześcijaństwem Augustyńskim i tomistycznym, filozofią nowożytną i przede wszystkim – personalizmem) i niewydolnością dyskursu etycznego i prawnego w objęciu nim wszystkich ludzkich istnień, co raczej bezrefleksyjną natarczywością w posługiwaniu się nim przez owe dyskursy. Kłopotliwość tego terminu wynika z jego specyfiki językowej: nie jest on zwykłym pojęciem słownikowym pełniącym funkcję wyłącznie informatywną, lecz swoistym performatywem. Roberto Esposito zestawia jego charakter z dyspozytywem Michela Foucaulta – opisującym przy jego pomocy mechanizmy jednoczesnego „upodmiotowienia” i „ujarzmienia”.
Wedle Esposita oferowana przez pojęcie „osoby” (etymologicznie prosopon – „maska” aktorska) tożsamość w specyficzny dla dyspozytywu sposób wprowadza w obrębie ludzkiego istnienia podział na to, co w niej naturalne („aktor”), oraz „sztuczne” („maska”), to jest „treść” konstruowaną historycznie oraz społecznie, nierzadko opresyjną dla jednostki opisanej tym pojęciem. Podjęta w artykule rekonstrukcja podąża za intencją Esposita, rozpatrującego potrójne dziedzictwo „osoby” w dyskursie teologicznym, prawnym i filozoficznym. W konkluzji autor dokonuje wstępnej oceny postulatu eliminacji pojęcia „osoby” z dyskursu o człowieku, wskazując na jego teoretyczne słabości (wyprowadzanie faktów normatywnych z etymologii, nieostrość pojęcia „dyspozytywu”, a także na jego potencjalną etyczną szkodliwość. Bardziej szczegółowa ocena domaga się jednak dalszych badań.
Bibliografia
Agamben Giorgio. 2010, „Tożsamość bez osoby”. W: Giorgio Agamben, Nagość,
przeł. K. Żaboklicki, Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Agamben Giorgio. 2010. „Czym jest urządzenie?”. W: Agamben. Przewodnik
Krytyki Politycznej, red. Zespół KP, Warszawa: Wydawnictwo Krytyki
Politycznej, 82-100.
Arendt Hannah. 2023. Korzenie totalitaryzmu, przeł. D. Grinberg, M. Szawiel.
Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.
Augustyn. 1996. O Trójcy Świętej, tłum. M. Stokowska, Kraków: Wydawnictwo
Znak.
Bird Greg, Tusa Giovanbattista. 2023. Dispositif: A Cartography, Cambridge, MA: MIT Press.
Boecjusz A.M.S. 2001. „Przeciw Eutychesowi i Nestoriuszowi”. W: Boecjusz A.M.S., Traktaty teologiczne, przeł. A. Kijewska, Kęty: Wydawnictwo ANTYK.
Bojarski Władysław. 1999. Prawo rzymskie, Toruń: TNOiK.
Burzyk Mateusz. 2015. „Wprowadzenie”. W: Roberto Esposito, Pojęcia polityczne.
Wspólnota, immunizacja, biopolityka, przeł. K. i M. Burzyk i in., Kraków: Universitas.
Burzyk Mateusz. 2016. „Pojęcie niedoskonałe [wywiad z P. Augustyniakiem i T.
Gadaczem]”. Znak 734-735: 76-81.
Campbell C. Timothy. 2011. Improper Life: Technology and Biopolitics from Heidegger to Agamben, London; Minneapolis: University of Minnesota Press.
Engelhardt Hugo T. 1994. Manuale di bioetica, Milano: Feltrinelli.Engelhardt Hugo T. 1996, The Foundation of Bioethics, Oxford University Press, New York.
Epiktet. 1961. „Encheiridion, XVII”. W: Epiktet, Diatryby. Encheiridion, przeł. L. Joachimowicz, Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Esposito Roberto. 1998. Communitas. Origine e destino della comunità, Torino: Einaudi.
Esposito Roberto. 2004. Bìos. Biopolitica e filosofia, Torino: Einaudi.
Esposito Roberto. 2007. Terza persona. Politica della vita e filosofia dell’impersonale, Torino: Giulio Einaudi Editore.
Esposito Roberto. 2010. Pensiero vivente. Origine e attualità della filosofia italiana (Torino: Einaudi, 2010).
Esposito Roberto. 2012. “Politiche della vita sul margine dell’impersonale. Dialogo con Roberto Ciccarelli”. W: Dall’impolitico all’impersonale: conversazioni filosofichie, red. M.L. Saidel, G.V. Arias, Milano – Udine: Mimesis Edizioni.
Esposito Roberto. 2013. Due. La macchina della teologia politica e il posto del pensiero, Torino: Giulio Einaudi Editore.
Esposito Roberto. 2014. Le persone e le cose, Torino: Giulio Einaudi Editore.
Esposito Roberto. 2015. Pojęcia polityczne. Wspólnota, immunizacja, biopolityka, przeł. K. i M. Burzyk i in., Kraków: Universitas.
Esposito Roberto. 2016. „Dyspozytyw osoby”, tłum. K. Burzyk. Znak 734-735: 66- 75.
Esposito Roberto. 2020. Immunitas. Protezione e negazione della vita, Torino: Einaudi.
Fletcher Joseph. 1972. “Indicators of Humanhood: A Tentative Profile of Man”, Hastings Center Report, 5 (2): 1-4.
Foucault Michel. 2009. Nadzorować i karać: narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa: Wydawnictwo Aletheia.
Gaius. 1982., Instytucje, tłum. C. Kunderewicz, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Gębka-Wolak Małgorzata. 2022. „Językowe wykładniki niebinarności płci w polszczyźnie. Część 2: Innowacje a system i tendencje rozwojowe”, Prace Językoznawcze, XXIV/1.
Kant Immanuel. 2007. O postępach metafizyki, tłum. A. Banaszkiewicz, Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/obraz terytoria.
Kobyliński Andrzej. 2024. Osoba w centrum? Specyfika debaty bioetycznej we Włoszech, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe UKSW.
Locke John. 1955. Rozważania dotyczące rozumu ludzkiego, t. 2, tłum. Bolesław J. Gawecki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Maritain Jacques. 1991. I diritti dell’uomo e la legge naturale, Milano: Vita e Pensiero.
Maritain Jacques. 2005. Trzej reformatorzy. Luter. Kartezjusz. Rousseau, przeł. K. Michalski, Warszawa-Ząbki: Wydawnictwo Fronda.
Mauss Marcel. 2001. Socjologia i antropologia, przeł. M. Król, K. Pomian, J. Szacki, Warszawa: Wydawnictwo KR.
Milano Andrea. 2017. Persona in teologia. Alle origini del significato di persona nel cristianesimo, Bologna: Centro Editoriale Dehoniano.
Parsley Connal. 2010. “The Mask and Agamben: the Transitional Juridical Technics of Legal Relation”, Law Text Culture: 14, 12-39.
Piechowiak Marek. 2003. „Tomasza z Akwinu koncepcja godności osoby ludzkiej jako podstawy prawa. Komentarz do rozdziałów 111-113 księgi III Tomasza z Akwinu Summa contra gentiles”, Poznańskie Studia Teologiczne, 14.
Ratajczak Mikołaj. 2020. Forma życia i dobro wspólne. Geneza i aktualność współczesnej włoskiej filozofii politycznej, Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN.
Scruton Roger. 2020. O naturze ludzkiej, przeł. T. Biedroń, Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Singer Peter. 1997. O życiu i śmierci. Upadek etyki tradycyjnej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Skrzypczak Robert. 2013. Filozofia i teologia osoby bł. Antonio Rosminiego ojca
personalizmu europejskiego, Kraków: Wydawnictwo AA.
Spaemann Robert. 2001. Osoby. O różnicy między czymś a kimś, przeł. J. Merecki, Warszawa: Oficyna Naukowa.
Tomasz z Akwinu. 1978. Suma teologiczna. O Trójcy Przenajświętszej (I, q. 27-43), t. 3, tłum. P. Bełch, Londyn: „Veritas”.
Walkiewicz Aleksandra. 2022. „Językowe wykładniki niebinarności płci w polszczyźnie. Część 1: Wprowadzenie do problematyki i próba
systematyzacji”, Prace Językoznawcze, XXIV/1.
Wincław Dawid. 2017. „Czy bezosobowa tożsamość jest możliwa? O «zdemaskowanej» idei osoby Giorgio Agambena”, Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio I (Philosophia-Sociologia), 42: 55-68.
Artykuły internetowe
Kazimierczuk Agnieszka. „Orangutan z prawami osoby”. Rzeczpospolita, 22.12.2014. Dostęp: 25.03.2025. https://www.rp.pl/swiat/art12086031-orangutan-z-prawami-osoby.
Wilk Paulina, „Osobowość prawna gór i rzek”. Polityka, 28.02.2021. Dostęp: 25.03.2025. https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/swiat/2105563,1, osobowosc-prawna-gor-i-rzek.read.
Kowalik Mateusz, „Bug tak chciał. Rzeki dostają osobowość prawną”. Krytyka polityczna, 09.03.2021. Dostęp: 25.03.2025. https://krytykapolityczna.pl/ swiat/ bug-tak-chcial-rzeki-dostaja-osobowosc-prawna/,[dostęp: 18.11.2024]
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dawid Wincław

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 10
Liczba cytowań: 0