Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Bis non, sed saepe legendo. Ossolińskie studia Izydory Dąmbskiej nad historią intelektualną
  • Strona domowa
  • /
  • Bis non, sed saepe legendo. Ossolińskie studia Izydory Dąmbskiej nad historią intelektualną
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 80 Nr 2 (2024): Izydora Dąmbska (1904-1983) /
  4. Izydora Dąmbska (1904-1983)

Bis non, sed saepe legendo. Ossolińskie studia Izydory Dąmbskiej nad historią intelektualną

Autor

  • Mariusz Pandura Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0001-5875-2705

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2024.016

Słowa kluczowe

Izydora Dąmbska, Platon, II wojna światowa, Stanisław Łempicki, Ossolineum, Lwów, badania recepcji, historia intelektualna

Abstrakt

Artykuł przeprowadza analizę niektórych aspektów działalności naukowej Izydory Dąmbskiej w okresie II wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem jej lektur w czytelni lwowskiego Ossolineum w latach 1941–1943. W części wstępnej przedstawione są losy Dąmbskiej podczas wojny, jej związki z Ossolineum oraz ówczesne dzieje zbiorów tej biblioteki. Główna część artykułu koncentruje się na analizie rejestrów udostępnień zbiorów ossolińskich z okresu 1939–1945. Na podstawie ksiąg inwentarzowych ustalono, które woluminy znajdowały się pod sygnaturami podanymi w rejestrze, czyli z jakich pozycji Dąmbska korzystała. Wyjaśniono, w jaki sposób te ustalenia przyczyniają się do poszerzenia wiedzy na temat badań z zakresu historii intelektualnej prowadzonych wówczas przez filozofkę, zwłaszcza kształtowania elementów studium Platon w Polsce oraz jej innych dociekań wczesnonowożytnych. Artykuł opisuje także wpływ, jaki na Dąmbską miał Stanisław Łempicki, kierując ją na nowe obszary badawcze.

Bibliografia

„Kronika Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie za rok 1971”. 1972. Rocznik Oddziału Polskiej Akademii Nauk w Krakowie 1971: 31–50.

„Kronika. Platon w Polsce”. 1934. Nowa Książka 1(1): 34.

„Na Uniwersytecie Warszawskim. Nad czem pracują przedstawiciele humanistyki. Filologja”. 1935. Czas 87(139): 3.

„Odczyty o kulturze klasycznej”. 1935. Polska Zbrojna 14(59): 6.

„Odczyty w kole klasyków”. 1935. Kurjer Warszawski 115(63), wyd. wieczorne: 13.

„Sprawozdanie z czynności naukowych”. 1935. Rocznik Towarzystwa Naukowego Warszawskiego 27: 13–36.

„Wpływ Platona na literaturę Polską”. Kurjer Warszawski 115(71), wyd. wieczorne: 3.

Andreae Fricii Modrevii de Republica emendanda libri quinque. 1559. Basileae: Per Ioannem Oporinum.

Antologia Palatyńska. Nowy przekład, przeł. Zygmunt Kubiak. 1992. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.

Badelon Françoise. 2013. „Le philosophe traducteur ou l’art d’user du bien d’autrui avec liberté. Diderot et Robinet”. Noesis 21: 211–228.

Barycz Henryk. 1935. Historja Uniwersytetu Jagiellońskiego w epoce humanizmu. Kraków: Uniwersytet Jagielloński.

Bednarz Bronisław. 1967. „W latach wojny”. W: Ossolineum. Księga pamiątkowa w 150-lecie Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich, red. Bolesław Olszewicz, 43–50. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo.

Bibliografia literatury polskiej »Nowy Korbut«, red. Kazimierz Budzyk (i in.). T. 2, Piśmiennictwo staropolskie. Hasła osobowe A–M, red. Roman Pollak. 1964. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Bobowski Kazimierz. 1997. „Pionier wśród historyków – profesor Karol Maleczyński”. Śląski Kwartalnik Historyczny Sobótka 52(3–4): 295–300.

Bulletin International de l’Académie des Sciences de Cracovie. 1895. (8).

Bursius Adamus. 1604. Dialectica Ciceronis quae disperse in scriptis reliquit, maxime ex Stoicorum sententia, cum commentariis quibus ea partim supplementur, partim illustrantur. Opus non solum ad intelligenda Ciceronis scripta, sed etiam multorum veterum auctorum, ac in his Theologorum, Iurisconsultorum, Medicorum, ac Philosophorum, imprimis utile. Samoscii: Martin. Lenscius.

Burski Adam. 2020. Dialectica Ciceronis, oprac. Dorota Półćwiartek-Dremierre. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa.

Casati Ennemond. 1934. „Hérauts et commentateurs de Shaftesbury en France”. Revue de Littérature Comparée 14(4): 615–645.

Casini Paolo. 1960. „Diderot e Shaftesbury”. Giornale Critico della Filosofia Italiana 39(2): 253–273.

Chmury. Komedya Arystofanesa, przeł. Edmund Żegota Cięglewicz. 1907. Kraków: Akademia Umiejętności.

Chrzanowski Ignacy. 1926. Marcin Bielski. Studjum historyczno-literackie. Wyd. 2 popr. i uzup., Lwów – Warszawa: Książnica-Atlas.

Cumberland Ricardus. 1683. De legibus naturae disquisitio philosophica, in qua earum forma, summa capita, ordo, promulgatio, & obligatio è rerum natura investigantur; quinetiam elementa philosophiae Hobbianae, cùm moralis tum civilis, considerantur & refutantur. Londini: typis E. Flesher, prostat verò apud Nathanaelem Hooke.

Cumberland Richard. 1744. Traité philosophique des lois naturelles, où l’on recherche et l’on établit par la nature des choses, la forme de ces loix, leurs principaux chefs, leur ordre, leur publication & leur obligation: on y refute aussi les élémens de la morale & de la politique de Thomas Hobbes. Amsterdam: Pierre Mortier.

Cytowska Maria. 1952–1953. „»Victoria deorum«, zapomniany utwór Sebastiana Fabiana Klonowica”. Eos 46(2): 162–173.

Cytowska Maria. 1972. „Erasme de Rotterdam dans la poème de Sebastian Fabian Klonowic »Victoria deorum«”. Eos 60: 333–342.

Cytowska Maria. 1976. „Two versions of Sebastian Klonowic’s »Victoria deorum«”. Humanistica Lovaniensia 25: 234–260.

Czerkawski Jan. 1978. „Arystotelizm na wydziale sztuk Uniwersytetu Krakowskiego w XVI i XVII w.”. W: Nauczanie filozofii w Polsce w XV–XVII wieku. Zbiór studiów, red. Lech Szczucki, 45–85. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dąmbska Izydora. 1947. „Echa platońskie w środowisku uniwersyteckim w Polsce w epoce Renesansu”. Meander 2(4–5): 185–190.

Dąmbska Izydora. 1948. „Mity platońskie”. Meander 3(9): 427–437.

Dąmbska Izydora. 1948. „Platon w Polsce”. Sprawozdania z Czynności i Posiedzeń [Polska Akademia Umiejętności] 49(7): 362–364.

Dąmbska Izydora. 1949. „Z genealogii ideałów życiowych: platoński ideał filozofa”. Meander 4(7): 325–334.

Dąmbska Izydora. 1967. „Wspomnienie o Stanisławie Łempickim i Andrzeju Rybickim”. W: Ossolineum. Księga pamiątkowa w 150-lecie Zakładu Narodowego imienia Ossolińskich, red. Bolesław Olszewicz, 39–41. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Wydawnictwo.

Dąmbska Izydora. 1972. „Platon w Polsce”. W: Izydora Dąmbska, Dwa studia o Platonie, 53–86. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Dąmbska Izydora. 1972. Dwa studia o Platonie. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich. Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Dąmbska Izydora. 1974. „Adam Burski i jego »Dialectica Ciceronis«”. Archiwum Historii Filozofii i Myśli Społecznej. 20: 3–15.

Dąmbska Izydora. 1976. „Starożytna filozofia i retoryka w spuściźnie rękopiśmiennej profesorów Akademii Zamojskiej”. Sprawozdania z Posiedzeń Komisji Naukowych [Polska Akademia Nauk. Oddział w Krakowie] 19(1): 25–26.

Dąmbska Izydora. 1978. „Filozofia w Akademii Zamojskiej w dobie Renesansu”. W: Nauczanie filozofii w Polsce w XV–XVII wieku. Zbiór studiów, red. Lech Szczucki, 87–114. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Dąmbska Izydora. 1978. „Filozofia w Akademii Zamojskiej”. W: Filozofia i myśl społeczna XVI wieku, red. Lech Szczucki, 87–114. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Diderot Denis. 1745. Principes de la philosophie morale ou Essai de M[onsieur] S[haftesbury] sur la Mérite et la Vertu. Avec Réflexions. Amsterdam: Zacharie Chatelain.

Die griechischen Lyriker oder Elegiker, Iambographen, und Meliker. Ausgewählte Proben in Versmaß der Urschrift, übersetzt von Georg Thudichum. 1859. Stuttgart: J. B. Metzler’sche Buchdruckerei.

Dzieła Platona, przeł. Felicjan Kozłowski. 1845. Warszawa: S. Orgelbrand.

Facca Danilo. 1998. „Szkolny arystotelizm Adama Burskiego w świetle komentarza do »Etyki Nikomachejskiej«”. Odrodzenie i Reformacja w Polsce 42: 59–72.

Facca Danilo. 2000. Humanizm i filozofia w nauczaniu Adama Burskiego. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Facca Danilo. 2010. „»Phronésis, arete, theoria«. Recepcja arystotelesowskiej filozofii praktycznej w Polsce na początku XVII wieku”. W: Humanitas. Projekty antropologii humanistycznej. Cz. 2. Red. Anna Nowicka-Jeżowa, 11–40. Warszawa: Neriton.

Folkierski Władysław. 1920. „Ze studyów nad XVIII wiekiem. Estetyka Shaftesbury’ego, Diderot a Shaftesbury”. Rozprawy Wydziału Filologicznego [Polska Akademja Umiejętności] 14(2): 1–92.

Folkierski Władysław. 1920. Ze studyów nad XVIII wiekiem. Estetyka Shaftesbury’ego, Diderot a Shaftesbury. Kraków: Akademia Umiejętności.

Frybes Stanisław. 1964. „Polonistyka w okresie wojny. 1939–1945”. W: Z dziejów polonistyki warszawskiej. Profesorowi Doktorowi Julianowi Krzyżanowskiemu w dwudziestą piątą rocznicę objęcia Katedry Historii Literatury Polskiej w Uniwersytecie Warszawskim 1934–1959, red. Janina Kulczycka-Saloni, Jan Zygmunt Jakubowski, Zdzisław Libera, Stanisław Frybes, Maria Grabowska, 319–329. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Głowacki Albin. 2005. „Lwowska filia Państwowego Wydawnictwa Mniejszości Narodowych USRR 1940–1941”. W: Kraków – Lwów. Książki, czasopisma, biblioteki. T. 7, red. Halina Kosętka, 288–306. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.

Gostinius Andreas. 1958. Pro nobilium, primorum, principumque liberis magnarum disciplina artium perpoliendis oratio in Academia Cracoviensi habita anno a natali Domini 1558. Cum praecipuam singularum artium utilitatem tum accuratam obiectionum refutationem continens. Cracoviae: Andreas Lazarus.

Gostyński Andrzej. 1956. „Mowa o doskonałym kształceniu dzieci szlachty, dostojników i książąt”, przeł. Edwin Jędrkiewicz. W: Wybór pism pedagogicznych Polski doby Odrodzenia, red. Józef Skoczek, 217–270. Wrocław: Zakład im. Ossolińskich.

Gostyński Andrzej. 1978. „Mowa o potrzebie kształcenia młodzieży szlacheckiej”, przeł. Tadeusz Bieńkowski. W: Filozofia i myśl społeczna XVI wieku, red. Lech Szczucki, 154–162. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Heine Heinrich. 1951. Poezje wybrane, przeł. S. Łempicki, przygotowała do druku J. Gamska-Łempicka. Wrocław: Wydawnictwo Zakładu Narodowego im. Ossolińskich.

Himpel Alexander. 2003. „Bericht über die Verwaltung der Bibliotheken während der deutschen Besatzungszeit in Litauen, den besetzten Gebieten der UdSSR und im GG”. W: Biblioteki naukowe w Generalnym Gubernatorstwie w latach 1939-1945. Wybór dokumentów źródłowych, red. Andrzej Mężyński, Hanna Łaskarzewska, 368–376. Warszawa: LTW.

Ingarden Roman Witold. 1947. Szkice z filozofii literatury, T. 1. Łódź: Spółdzielnia Wydawnicza „Polonista”.

Ingarden Roman Witold. 1947–1948. Spór o istnienie świata, T. 1–2. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Inglot Stefan. 1946. Udział chłopów w obronie Rzeczypospolitej. Zarys historyczny. Łódź: Spółdzielnia Wydawnicza „Prasa Chłopska”.

Jaffro Laurent. 2000. „Diderot: le traducteur et son autorité”. La Lettre Clandestine (9): 201–225.

Klonowic Sebastian. 1954. „Victoria deorum”, przeł. Maria Cytowska. W: Literatura mieszczańska w Polsce od końca XVI wieku do końca XVII wieku, red. Kazimierz Budzyk, Hanna Budzykowa, Julian Lewański. T. 1, 93–146. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Korta Wacław. 1971. „Karol Maleczyński. Sylwetka uczonego i człowieka”. W: Karol Maleczyński, Studia nad dokumentem polskim, 8–34. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo.

Kot Stanisław. 1911. „Wpływ starożytności klasycznej na teorye polityczne Andrzeja Frycza z Modrzewia”. Rozprawy Akademii Umiejętności. Wydział Historyczno-Filozoficzny 29: 231–323.

Kot Stanisław. 1911. Wpływ starożytności klasycznej na teorye polityczne Andrzeja Frycza z Modrzewia. Kraków: Akademia Umiejętności.

Krček Franciszek. 1902. „O rzekomym wpływie Lipsiusa na Burskiego”. Pamiętnik Literacki 1(4): 628–629.

Księga rejestracji starych druków wydanych czytelnikom. Lwowska Naukowa Biblioteka im. W. Stefanyka NAN Ukrainy. Oddział Rękopisów, Fond 9, J. 945.

Kuliniak Radosław, Mariusz Pandura, Łukasz Ratajczak. 2024. Izydora Dąmbska (1904–1983). Najlepsza z dobrych, cz.1: Lata 1904–1945. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.

Kuran Michał. 2021. „Epidemie dalekie i bliskie. Mór pod piramidami i w wiejskiej chacie w XVI wieku – Mikołaja Krzysztofa Radziwiłła »Peregrynacyja do Ziemi Świętej...« i »Victoria deorum« Sebastiana Fabiana Klonowica – konwencje opisu na tle literatury klasycznej”. Tematy i Konteksty 11(16): 128–152.

Kuran Michał. 2022. „»Zwycięstwo bogów« Jacka Idziego Przybylskiego, zaginiony przekład »Victoria deorum« Sebastiana Fabiana Klonowica”. Pamiętnik Literacki 113(2): 261–275.

Legros René P. 1924. „Diderot et Shaftesbury”. The Modern Language Review 19(2): 188–194.

Lempicki von Sigismund. 1937. „Shaftesbury und der Irrationalismus. Ein Beitrag zur Stilgeschichte der neueren Philosophie”. Studia Philosophica 2: 19–110.

Lepri Valentina. 2022. „Minor Virtues? The Nicomachean Ethics and the Teaching of Rhetoric at the Akademia Zamojska”. W: History of Universities. Vol. 24/2, Teaching Ethics in Early Modern Europe, ed. by Valentina Lepri, Danilo Facca, Matthias Roick, Mordechai Feingold, 125–136. Oxford: Oxford University Press.

Les oeuvres de mylord comte de Shaftsbury, contenant ses caracteristicks, ses lettres, & autres ouvrages. Traduits de l’Anglois en François sur la dernière édition, édité par Jean-Baptiste Robinet. T. 1–3, 1769. Genève: s.n.

Leśniak Kazimierz. 1967. „Burski – pochwała dialektyki stoickiej”. W: Filozofia polska, 65–89. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Lewicki Kazimierz. 1911. „S. F. Klonowicza »Victoria Deorum« (na tle literatury renesansowej)”. W: Sprawozdanie Dyrekcyi c. k. Gimnazyum I. z polskim językiem wykładowym w Stanisławowie za rok szkolny 1910/11, 3–38. Stanisławów: b.w.

List Izydory Dąmbskiej do Mieczysława Gębarowicza, 3 [maja] 1945. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Biblioteka, Sygn. rps. 18382/II, 104.

List Izydory Dąmbskiej do Władysława Witwickiego, 31 sierpnia 1943. Polska Akademia Nauk. Archiwum w Warszawie, Sygn. III–249, J. 60.

List Tadeusza Kotarbińskiego do Izydory Dąmbskiej, 2 stycznia 1944. Połączone Biblioteki Wydziału Filozofii i Socjologii UW, Instytutu Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk i Polskiego Towarzystwa Filozoficznego, Rps U 598.1, T. 6.

Lutosławski Wincenty. 1896. „»Sur une nouvelle méthode pour déterminer la chronologie des dialogues de Platon«. Mémoire lu le 16 mai à l’Institut de France devant l’Académie des Sciences Morales et Politiques”. Compte-Rendu des Séances et Travaux de l’Académie des Sciences Morales et Politiques 64(2): 115–135.

Lutosławski Wincenty. 1896. O pierwszych trzech tetralogiach dzieł Platona, Kraków: Akademia Umiejętności.

Lutosławski Wincenty. 1896. Sur une nouvelle méthode pour déterminer la chronologie des dialogues de Platon. Mémoire lu le 16 mai 1896 à l’Institut de France devant l’Académie des Sciences Morales et Politiques. Paris: Librairie H. Welter.

Lutosławski Wincenty. 1897. The origin and growth of Plato’s logic with an account of Plato’s style and the chronology of his writings. London: Longmans, Green and Co.

Lutosławski Wincenty. 1898. „O pierwszych trzech tetralogiach dzieł Platona”. Rozprawy Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności 11: 31–195.

Lutosławski Wincenty. 1899. Platon jako twórca idealizmu. Warszawa: E. Wende i S-ka.

Lutosławski Wincenty. 1933. Jeden łatwy żywot. Warszawa: F. Hoesick.

Łempicki Stanisław. „Z pamiętnika sądeckiego”, oprac. H. Barycz. Rocznik Sądecki 4(1960): 211–237.

Łempicki Stanisław. 1912. „Dr. Stanisław Kot, Wpływ starożytności klasycznej na teorye polityczne Andrzeja Frycza z Modrzewia. Kraków. Nakł. Akademii Umiej. (odbitka z Rozpraw Wydz. histor.-filoz. T. LIV.) Str. 95”. Przewodnik Naukowy i Literacki 40(3): 274–281.

Łempicki Stanisław. 1921. Działalność Jana Zamoyskiego na polu szkolnictwa. 1573–1605. Kraków: Książnica Polska.

Łempicki Stanisław. 1925–1926. „Manucjusze weneccy a Polska. Karta z dziejów humanizmu w Polsce”. Pamiętnik Literacki 22–23: 124–188.

Łempicki Stanisław. 1926. „Ignacy Chrzanowski. Marcin Bielski. Studjum historyczno-literackie. Wyd.II, poprawione i uzupełnione. Książnica-Atlas. Lwów-Warszawa. 351 str.”. Ruch Literacki 1(7): 212–213.

Łempicki Stanisław. 1929. „Medyceusz polski XVI wieku (Rzecz o mecenacie Jana Zamoyskiego)”. W: Szymon Szymonowicz i jego czasy. Rozprawy i studja, red. Stanisław Łempicki, 127–133. Zamość: Komitet Obchodu 300-nej Rocznicy Zgonu Szymona Szymonowicza.

Łempicki Stanisław. 1937. „Burski Adam (Bursius)”. W: Polski Słownik Biograficzny. T. 3, Brożek Jan–Chwalczewski Franciszek, 138–139. Kraków: Polska Akademia Umiejętności.

Łempicki Stanisław. 1952. „Polskie koneksje dynastii Manucjuszów”, W: Stanisław Łempicki, Renesans i humanizm w Polsce. Materiały do studiów, 33–99. Warszawa: Czytelnik.

Łempicki Zygmunt. 1919–1920. „Władysław Folkierski. Ze studyów nad XVIII wiekiem: Estetyka Shaftesbury’ego. Diderot a Shaftesbury. W Krakowie. Nakładem Akademii Umiejętności, 1920. [Akademia Umiejętności w Krakowie, Wydział filologiczny. — Rozprawy T. LIX. Nr. 2]. 8° str. 92”. Ruch Filozoficzny 5: 161–162.

Magistri Andreae Troperi Cracoviensis Collegae minoris ad pubem studiosam Polonam oratio ut maiora et graviora studia capessat ac magna et difficilia tentet. 1560. Cracoviae: Lazarus Andrae

Majchrowicz Franciszek. 1894. „O życiu i pracach Zygmunta Węclewskiego”. Eos 1(1): 113–125.

Makota Janina. 1980. „Daniela Gromska (17 V 1889–20 XII 1973)”. Kronika Uniwersytetu Jagiellońskiego 1972/73–1974/75: 203–205.

Maleczyński Karol. Historiografia polska od średniowiecza do XIX w. Zakład Narodowy im. Ossolińskich. Biblioteka, Rps 14978/II.

Malewska Hanna. 1933. Wiosna grecka. Warszawa: Główna Księgarnia Wojskowa.

Malinowski Teofil. 1878. „O mytach Platońskich”, Sprawozdanie Dyrekcyi C. K. Realnego i Wyższego Gimnazyum w Wadowicach: 3–41.

Malinowski Teofil. 1879. „O mytach Platońskich. (Dokończenie)”, Sprawozdanie Dyrekcyi C. K. Realnego i Wyższego Gimnazyum w Wadowicach: 3–23.

Matwijów Maciej. 2003. Zakład Narodowy imienia Ossolińskich w latach 1939–1946. Wrocław: Towarzystwo Przyjaciół Ossolineum.

Mejor Mieczysław. 1991. „Uwagi do edycji dwóch wersji »Victoria deorum« Sebastiana Fabiana Klonowica”. W: Problemy edytorskie literatur słowiańskich. T. 1, red. Janusz Pelc, Paulina Pelcowa, 169–179. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Mieczyński Stanisław. 1900. „Zygmunt Węclewski”. W: Szkoła Główna Warszawska (1862–1869). T. 1, Wydział Filologiczno-Historyczny, 161–178. Kraków: W. L. Anczyc i Spółka.

Młodecki Stefan. 1981. „Węclewski Zygmunt (1824–1887), filolog klasyczny”. W: Wielkopolski słownik biograficzny, red. Antoni Gąsiorowski (i in.), 808. Warszawa – Poznań: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Młodecki Stefan. 1991. „Młodość i twórczość naukowa Zygmunta Węclewskiego w okresie poznańskim (1824–1861)”. Symbolae Philologorum Posnaniensium Graecae et Latinae 8: 123–142.

Ogonowski Zbigniew. 1985. Filozofia szkolna w Polsce XVII wieku. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Osiewicz Marek. 2017. „Graficzne i fonetyczne warianty techniczne w polskiej edycji »Żywotów filozofów« Mikuláša Konáča (F. Ungler, Kraków 1535)”. Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Językoznawcza 24(1): 117–128.

Platon. 1885. Obrona Sokratesa, przeł. Adam Maszewski, red. Henryk Struve. Warszawa: E. Wende i S-ka.

Platon. 1903. Apologia Sokratesa, przeł. Ignacy Stycharski. Cz. 1–3. Złoczów: Wilhelm Zuckerkandl.

Plezia Marian. 1961. „Słownik grecko-polski i jego poprzednicy”. Eos 51(2): 347–351.

Plezia Marian. 1987. „Filologia klasyczna”. W: Historia nauki polskiej. T. 4, 1863–1918. Cz. 3. Red. Zofia Skubała-Tokarska, 726–752. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich – Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Protokół czynności dyrekcji Ossolineum 1937–1940. Lwowska Naukowa Biblioteka im. W. Stefanyka NAN Ukrainy. Oddział Rękopisów, Fond 54, Opis 4, J. 318.

Ryczek Wojciech. 2017. „Renesansowe teorie figuratywności (III). Adam Burski”. Pamiętnik Literacki 108(3): 121–136.

Rydel Lucjan. 1909. „Eros i Afrodite. Opowieść na tle życia greckiego”. Lamus 3: 317–361.

Rydel Lucjan. 1910. „Eros i Afrodite. Opowieść na tle życia greckiego”. W: Lucjan Rydel, Z greckiego świata, 119–217. Warszawa: Księgarnia Stanisława Sadowskiego.

Sadowska Jadwiga. 1987. „Indeksy systematyczne do katalogów przedmiotowych”. Zagadnienia Informacji Naukowej 2: 81–92.

Schlegel Dorothy B. 1963. „Diderot as the transmitter of Shaftesbury’s romanticism”. Studies on Voltaire and the Eighteenth Century 27: 1457–1478.

Schröder Margarete. 1935. Zum Aufbau des Platonischen »Politikos«. Jena: Universitäts-Buchdruckerei G. Neuenhahn.

Sebastiani Fabiani Sulmircensis Acerni Victoria deorum, ed. Barbara Milewska. 1986. Wratislaviae: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.

Sebastiani Sulmircensis Acerni Victoria Deorum. Post 24 IV 1587–post 9 VI 1595. Kraków: Aleksy Rodecki i Sebastian Sternacki.

Sinko Tadeusz. 1910. „Hellenizm Juljusza Słowackiego”. Rozprawy Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności w Krakowie 2: 1–192.

Sinko Tadeusz. 1925. Hellenizm Juljusza Słowackiego. Warszawa: Instytut Wydawniczy „Bibljoteka Polska”.

Sinko Tadeusz. 1931. Literatura grecka, t. 1, cz. 1: Literatura archaiczna (w. IX–VI). Kraków: Polska Akademja Umiejętności.

Sinko Tadeusz. 1932. Literatura grecka, t. 1, cz. 2: Literatura klasyczna (w. V–IV przed Chr.). Kraków: Polska Akademja Umiejętności.

Sinko Tadeusz. 1933. Hellada i Roma w Polsce. Przegląd utworów na tematy klasyczne w literaturze polskiej ostatniego stulecia. Lwów: Państwowe Wydawnictwo Książek Szkolnych.

Sinko Thaddaeus. 1904. „Sententiae Platonicae de philosophis regnantibus quae fuerint fata”. W: VI. Sprawozdanie Dyrekcyi c. k. Gimnazyum w Podgórzu za rok szkolny 1904, 1–56. Podgórze ad Cracoviam: A. Koziański.

Słownik grecko-polski, na podstawie słownika Zygmunta Węclewskiego opracował Oktawiusz Jurewicz. T. 1–2. 2000–2001. Warszawa: Wydawnictwo Szkolne PWN.

Słownik grecko-polski, red. Zofia Abramowiczówna. T. 1–4. 1958–1966. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Smereka Jan. 1938. „Pierwszy filolog-Polak w Uniwersytecie Jana Kazimierza Zygmunt Węclewski. W 50-tą rocznicę śmierci”. Eos 39(2): 217–238.

Sofoklesa tragedye, przeł. Kazimierz Morawski. 1916. Kraków: Akademia Umiejętności.

Stenger Gerhart. 2000. „Diderot traducteur de Shaftesbury. Éléments pour une lecture critique de l’»Essai sur le mérite et la vertu«”. W: Shaftesbury. Philosophie et politesse. Actes du colloque (Université de Nantes, 1996), textes réunis par Fabienne Brugère, Michel Malherbe, 213–229. Paris: Honoré Champion.

Swieżawski Stefan. 1959. „Matériaux servant aux recherches sur Jean de Głogów († 1507)”. W: Mélanges offerts à Étienne Gilson de l’Académie Française, 613–650. Toronto: Pontifical Institute of Mediaeval Studies – Paris: Vrin.

Swieżawski Stefan. 1961. „Materiały do studiów nad Janem z Głogowa († 1507)”. Studia Mediewistyczne 2: 135–184.

Swieżawski Stefan. 1964. „Filozofia w Uniwersytecie Krakowskim do XVI w.”. Zeszyty Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego 7(2): 19–51.

Swieżawski Stefan. 1964. „La philosophie à l’Université de Cracovie des origines au XVIe siècle”. Archives d’Histoire Doctrinale et Littéraire du Moyen Age 38: 71–109.

Szmydtowa Zofia. 1933. „»Dziady« wileńskie w świetle dialogów Platona”. Przegląd Humanistyczny 9–10: 203–216.

Szmydtowa Zofia. 1933. „Platon w twórczości Norwida”. Sprawozdania z Posiedzeń Towarzystwa Naukowego Warszawskiego. Wydział I, Językoznawstwa i Historji Literatury 26: 84–86.

Szmydtowa Zofia. 1934. „Pierwiastki platońskie w »Dziadach« drezdeńskich”. Pion 2(3): 5.

Szmydtowa Zofia. 1934. „Rola Platona w twórczości Mickiewicza”. W: II Międzynarodowy Zjazd Slawistów (Filologów Słowiańskich). Księga referatów. Sekcja II – Historja literatury, 156–157. Warszawa: b.w.

Szmydtowa Zofia. 1936. „Platon w twórczości Norwida”. W: Prace historyczno-literackie. Księga zbiorowa ku czci Ignacego Chrzanowskiego, 365–386. Kraków: Kasa im. Mianowskiego.

Szmydtowa Zofia. 1964. „Platon w twórczości Norwida”. W: Zofia Szmydtowa, Poeci i poetyka, 278–303. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szmydtowa Zofia. 1979. „»Dziady« wileńskie w świetle dialogów Platona”. W: Zofia Szmydtowa, W kręgu renesansu i romantyzmu. Studia porównawcze z literatury polskiej i obcej, 255–268. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szymański Mikołaj. 1988. »Dialectica Ciceronis« Adama Burskiego. Problemy warsztatu filologicznego renesansowego badacza logiki stoickiej. Warszawa: Instytut Filozofii i Socjologii Polskiej Akademii Nauk.

Szymon Maricius z Pilzna. 1925. O szkołach czyli akademjach ksiąg dwoje, przeł. i objaśnił Antoni Danysz. Kraków: M. Arct.

Średzińska Irena. 1954. „Logika i nowa metodologia Adama Burskiego”. Myśl Filozoficzna 2: 188–216.

Tatarkiewicz Władysław. 1947. O szczęściu. Kraków: Wiedza – Zawód – Kultura.

Weintraub Wiktor. 1936. „Z dziejów Rabelais’go w Polsce”. W: Prace historyczno-literackie. Księga zbiorowa ku czci Ignacego Chrzanowskiego, 134–144. Kraków: Kasa im. Mianowskiego.

Weintraub Wiktor. 1936. Z dziejów Rabelais’go w Polsce. Kraków: Kasa im. Mianowskiego.

Weintraub Wiktor. 1977. „Z dziejów Rabelais’go w Polsce”. W: Wiktor Weintraub, Od Reja do Boya, 103–114. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Węclewski Stanisław. 1934. Wspomnienia o Zygmuncie Węclewskim, jego pochodzeniu, rodzinie i zawodzie naukowym. Pelplin: Nakładem rodziny [Węclewskich].

Węclewski Zygmunt. 1892. Słownik grecko-polski, wyd. 4. Warszawa: S. Orgelbrand i Synowie.

Wisłocki Władysław. 1878. „Gwalter Burley i Marcin Bielski”. Rozprawy i Sprawozdania z Posiedzeń Wydziału Filologicznego Akademii Umiejętności 6: 131–182.

Woleński Jan. 2000. „Adam Burski (1560–1611)”. W: Złota księga Wydziału Filozoficznego, red. Justyna Miklaszewska, Janusz Mizera, 97–103. Kraków: Księgarnia Akademicka.

Zebranie rytmow przez wierszo-pisow zyiących lub naszego wieku zeszłych pisanych. T. 4, Zbior rytmow polskich Jozefa Epifaniusza Minasowicza, J. K. Mći Sekretarza. Cz. 1–2. 1755. Warszawa: Drukarnia J. K. Mości y XX. Scholarum Piarum; nakładem J.P. Krzysztofa Nicolai, Bibliopoli Marywilskiego.

Zebranie rytmow przez wierszo-pisow zyiących lub naszego wieku zeszłych pisanych. T. 5, Zbior rytmow polskich Jozefa Epifaniusza Minasowicza, J. K. Mći Sekretarza. Cz. 3–4. 1756. Warszawa: Drukarnia J. K. Mći y Rzeczy-Pospolitey Collegii Scholarum Piarum; nakładem J.P. Krzysztofa Nicolai, Bibliopoli Marywilskiego.

Zebranie rytmow przez wierszo-pisow zyiących lub naszego wieku zeszłych pisanych. T. 2. 1756. Warszawa: [Drukarnia J. K. Mći y Rzeczy-Pospolitey Collegii Scholarum Piarum; nakładem J.P. Krzysztofa Nicolai, Bibliopoli Marywilskiego].

Ziemski Stefan. 1953. „Z zagadnień logiki polskiej doby Odrodzenia”. Myśl Filozoficzna 4: 58–68.

Ziemski Stefan. 1971. „Burski (Bursius) Adam”. W: Filozofia w Polsce. Słownik pisarzy, 42–43. Wrocław: Zakład Narodowy imienia Ossolińskich.

Zywothy Philozophów: to iest: mędrczow nauk przyrodzonych. Y też inszych mężow cznotami ozdobionych ku obyczaynemu nauczaniu człowieka każdego prosto wybrane. 1535. Kraków: Florian [Ungler].

Żuławski Jerzy. 1904. Eros i Psyche. Lwów: H. Altenberg.

Żywoty filozofów, to jest: mędrców nauk przyrodzonych i też innych mężów cnotami ozdobionych, ku obyczajnemu nauczaniu człowieka każdego krotko wybrane. 1535. Kraków: Florian Ungler, red. Wiesław Wydra. 2015. Poznań: Wydawnictwo Poznańskich Studiów Polonistycznych i Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-03

Jak cytować

1.
PANDURA, Mariusz. Bis non, sed saepe legendo. Ossolińskie studia Izydory Dąmbskiej nad historią intelektualną. Ruch Filozoficzny [online]. 3 marzec 2025, T. 80, nr 2, s. `1`1`1–149. [udostępniono 10.12.2025]. DOI 10.12775/RF.2024.016.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 80 Nr 2 (2024): Izydora Dąmbska (1904-1983)

Dział

Izydora Dąmbska (1904-1983)

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Mariusz Pandura

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 231
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Izydora Dąmbska, Platon, II wojna światowa, Stanisław Łempicki, Ossolineum, Lwów, badania recepcji, historia intelektualna
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa