O duchu XVI i XVII-wiecznych koncepcji utopijnych
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2024.027Słowa kluczowe
utopia w epoce nowożytnej, ideologia, Kondylis, krytyka utopiiAbstrakt
Przedmiotem tekstu Zur geistigen Struktur der utopischen Konstruktionen des 16. und 17. Jahrhunderts autorstwa Panajotisa Kondylisa jest analiza intelektualnych oraz historycznych podstaw myśli utopijnej w XVI i XVII wieku. We wprowadzeniu autor podkreśla, że rozwój krytyki utopii był opóźniony w stosunku do krytyki ideologii, zwłaszcza w obrębie dyskursu marksistowskiego. Kondylis omawia, w jaki sposób marksizm odrzucał wcześniejsze wizje utopijne jako nierealistyczne i idealistyczne, zarzucając im brak uwzględnienia historycznych realiów społecznych. Celem artykułu jest dogłębna analiza logicznej formy i historycznej funkcji utopijnych konstrukcji. Autor porównuje poglądy istotnych przedstawicieli myśli utopijnej z ich adwersarzami, określając pierwszych mianem „optymistów”, drugich zaś „pesymistów”. Wskazuje zarówno cechy wspólne dla tych przeciwstawnych stanowisk, jak i różnice między nimi w obszarach takich jak antropologia, stan naturalny, wizje przeszłości i przyszłości czy koncepcje wychowania. Kondylis krytykuje również teorie państwa i społeczeństwa, które ignorują aspekty antropologiczne, argumentując, że właśnie one mogą dostarczyć kluczowych narzędzi do ich głębszego zrozumienia.
W kolejnych częściach autor bada czynniki zakłócające harmonię utopii oraz analizuje proponowane przez utopistów sposoby ich przezwyciężenia. Szczególną uwagę poświęca relacji między jednostką a społeczeństwem w myśli utopijnej. Kondylis przedstawia także dwa zasadnicze podejścia do utopii: jedno zakorzenione w tradycji religijnej, drugie o charakterze świeckim, które w swojej legitymizacji odwołuje się do nauki. Obie te postawy, mimo że antagonistyczne, zdaniem autora wzajemnie się uzupełniają. W ostatniej części Kondylis krytycznie analizuje nowożytnych utopistów, koncentrując się na podporządkowaniu ich wizji rozumowi i racjonalizmowi. Zwraca uwagę na próby filozofów zmierzające do integracji utopii z rzeczywistością, które, jego zdaniem, prowadzą do zubożenia jej pierwotnej ideowej i konceptualnej głębi.
Podsumowując, tekst Kondylisa stanowi wszechstronną analizę filozoficznych podstaw myśli utopijnej, ukazując złożoność i wewnętrzne sprzeczności, które towarzyszą ludzkim dążeniom do kreowania idealnych społeczeństw.
Bibliografia
Horst, Gisela. 2019. Panajotis Kondylis. Leben und Werk – eine Übersicht. Würzburg: Königshausen und Neumann Verlag.
Kondylis, Panaiotis. 2024. Współczesny świat w wymiarze politycznym. Od utopii do globalizacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kondylis, Panaiotis. 2023. „Utopia a działanie historyczne”. Studia z Historii Filozofii 14, 2: 25–41.
Olkiewicz, Filip, Zieliński, Lech. 2022. „Działalność translatorsko-redakcyjna Panajotisa Kondylisa jako przykład kulturotwórczej roli tłumacza.” Heteroglossia - Studia kulturoznawczo-filologiczne 12: 293–307.
Zieliński, Lech, Głowacki, Patryk. 2023. „Antropologiczno-historyczne ujęcie utopii w koncepcji Panajotisa Kondylisa.” Studia z Historii Filozofii 14, 2: 11–24.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Dr hab. (prof. UMK) Lech Zieliński, Julia Wrzeszcz; Panaiotis Kondylis

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 80
Liczba cytowań: 0