Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Ruch Filozoficzny

Epickie źródła sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu
  • Strona domowa
  • /
  • Epickie źródła sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 80 Nr 4 (2024) /
  4. Artykuły

Epickie źródła sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu

Autor

  • Sebastian Remigiusz Śpiewak Uniwersytet Śląski w Katowicach.Wydział Humanistyczny https://orcid.org/0000-0002-0194-7162

DOI:

https://doi.org/10.12775/RF.2024.028

Słowa kluczowe

Ksenofanes, sceptycyzm, Homer, Hezjod

Abstrakt

Celem artykułu jest analiza potencjalnych źródeł sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu w epice Homera i Hezjoda. Punkt wyjścia stanowi hipoteza głosząca, że filozoficzne wątpliwości poety należy rozpatrywać nie w perspektywie dojrzałej fazy rozwoju sceptycyzmu greckiego, tylko w kontekście typowo epickich skarg na niedolę człowieka. Pokazane zostanie, że w epice oraz szeroko rozumianej liryce niedola ta ma wymiar nie tylko egzystencjalny, lecz również gnoseologiczny. Zaproponowana zostanie również interpretacja, zgodnie z którą epickich źródeł sceptycyzmu Ksenofanesa doszukiwać się należy nie tyle w rozdźwięku między wiedzą boską a ludzką, co w przekonaniu o epistemicznej bezsilności co do możliwości osiągnięcia czystej, niezmieszanej z fałszem, prawdy. Tym samym Kolofończyk kontynuacje tradycję epickich bohaterów, którzy postawieniu w obliczu niepełnej wiedzy, muszą nauczyć się jak najlepiej mniemać.  

 

 

Biogram autora

Sebastian Remigiusz Śpiewak - Uniwersytet Śląski w Katowicach.Wydział Humanistyczny

dr Sebastian Śpiewak – filozof i filolog klasyczny, zatrudniony w Instytucie Filozofii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, gdzie zajmuje się ontologią, metafizyką, zagadnieniem wiedzy oraz historią rozwoju idei filozoficznych, również w szerszym, kulturowym kontekście.

Bibliografia

Bowra Cecil M. 1938. Early Greek Elegists. Cambridge: Harvard University Press.

Deichgräber Karl. 1938. „Xenophanes ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ”. Rheinisches Museum für Philologie 28: 1–31.

Diels Hermann, Walther Kranz (red.). 1992. Die Fragmente der Vorsokratiker, t. 1–3. Zürich: Weidmann.

Emlyn-Jones Chris. 1986. „True and Lying Tales in the ‘Odyssey’ˮ. Greece & Rome 33(1): 1–10.

Eurypides. 2015. Tragedie, t. 5: Fragmenty, przekład zbiorowy pod red. Małgorzaty Borowskiej. Wrocław: ISKŚiO.

Fränkel Hermann.1928. „Xenophanesstudienˮ. Hermes 60: 174–192.

Fritz Kurt von. 1974. „Nous, Noein, and Their Derivatives in Pre-Socratic Philosophy (Excluding Anagxagoras)ˮ. In: The Pre-Socratics, red. Alexander P. D. Mourelatos, 23–85. New York: Anchor Press.

Gajda Janina. 1996. Pitagorejczycy. Warszawa: Wiedza Powszechna.

Graham Daniel W. 2010. The Texts of Early Greek Philosophy: The Complete Fragments and Selected Testimonies of the Major Presocratics, t. 1. Cambridge–New York: Cambridge University Press.

Granger Herbert. 1974. „Poetry and Prose: Xenophanes of Colophonˮ. Transactions of the American Philological Association 137(2): 403–433.

Guthrie William K. C. 1968. The Greeks and Their Gods. London: Methuen & Co.

Guthrie William K. C. 1985. History of Greek Philosophy, t. 1: The Earlier Presocratics and the Pythagoreans. Cambridge: Cambridge University Press.

Havelock Eric. 1963. Preface to Plato. Cambridge–London: Harvard University Press.

Hezjod. 1999. Narodziny bogów (Theogonia), Prace i dni, Tarcza, przeł. Jerzy Łanowski. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Homer. 1990. Dzieła, t. 1: Iliada, przeł. Franciszek K. Dmochowski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Homer. 1990. Dzieła, t. 2: Odyseja, przeł. Lucjan Siemieński. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Homer. 1998. Odyseja, przeł. Jan Parandowski. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Jaeger Werner. 1948. The Theology of the Early Greek Philosophers, transl. (from German manuscript) Edward S. Robinson. Oxford: Clarendon Press.

Krokiewicz Adam. 1959. Moralność Homera i etyka Hezjoda. Warszawa: PAX.

Kubok Dariusz. 2004. Prawda i mniemania. Studium filozofii Parmenidesa z Elei. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.

Lesher James H. 1978. „Xenophanes’ Scepticism”. Phronesis 23(1): 1–21.

Lesher James H. 1992. Xenophanes of Colophon: Fragments a Text and Translation with a Commentary. Toronto–Buffalo–London: University of Toronto Press.

Lesher James H. 1999. „Early Interest in Knowledge”. W: Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, red. Anthony A. Long, 225–249. New York: Cambridge University Press.

Lumpe Adolf. 1952. Die Philosophie des Xenophanes von Kolophon. München: In Kommission M. Engl. Diss.

Marcinkowska Monika. 2004. „Ksenofanes z Kolofonu o ludzkim poznaniu (fr. 18, 34, 35, 36, 38 D.-K.)”. Studia Antyczne i Mediewistyczne 37: 3–25.

McCoy Matthew K. 1989. „Xenophanes’ Epistemology: Empiricism Leading to Skepticismˮ. In: Ionian Philosophy, red. Konstantine J. Boudouris, 235–240. Athens: International Association for Greek Philosophy and International Center for Greek Philosophy and Culture.

Most Glenn W. 1999. „The Poetics of Early Greek Philosophy”. In: The Cambridge Companion to Early Greek Philosophy, red. Anthony A. Long, 332–362. New York: Cambridge University Press.

Mrówka Kazimierz. 2004. Heraklit. Fragmenty: nowy przekład i komentarz. Warszawa: Scholar.

Philippoussis John. 1989. „The Gnoseological and Metaphysical Particularity of Xenophanes’ Thoughtˮ. In: Ionian Philosophy, red. Konstantine J. Boudouris, 327–336. Athens: International Association for Greek Philosophy and International Center for Greek Philosophy and Culture.

Reinhardt Karl.1916. Parmenides und die Geschichte der griechischen Philosophie. Bonn: F. Cohen.

Sekstus Empiryk. 2007. Przeciw uczonym, przeł. Zbigniew Nerczuk. Kęty: Antyk.

Snell Bruno. 1953. The Discovery of the Mind. The Greek Origins of European Thought, transl. Thomas G. Rosenmeyer. Oxford: Blackwell.

Snell Bruno. 2009. Odkrycie ducha, przeł. Agna Onysymow. Warszawa: Aletheia.

Śpiewak Sebastian. 2014. „Homérsky kontent problemu prawdyˮ. In: Reflexia Homéra v antickej filozofii, red. Urlich Wollner, Jaroslav Cepko, 17–35. Banská Bystrica: Belianum.

Śpiewak Sebastian. 2020. „Sekstus Empiryk o sceptycyzmie Ksenofanesa z Kolofonu”. Przegląd Filozoficzny Nowa Seria 3: 199–214.

West Martin L. 1998. Iambi et elegi graeci, t. 2. Oxford–New York: Oxford University Press.

Wiesner Jürgen. 1997. „Wissen und Skepsis bei Xenophanesˮ. Hermes 125: 17–33.

Zeller Eduard. 1876. Die Philosophie der Griechen in ihrer Geschichtlichen Entwicklung, cz. 1: Allgemeine Einleitung: Vorsokratische Philosophie. Leipzig: Fues’s Verlag.

Zellner Harold M. 1994. „Scepticism in Homer?”. The Classical Quarterly – New Series 44(2): 308–315.

Ruch Filozoficzny

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-03-12

Jak cytować

1.
ŚPIEWAK, Sebastian Remigiusz. Epickie źródła sceptycyzmu Ksenofanesa z Kolofonu. Ruch Filozoficzny [online]. 12 marzec 2025, T. 80, nr 4, s. 27–48. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RF.2024.028.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 80 Nr 4 (2024)

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Sebastian Remigiusz Śpiewak

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 177
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Ksenofanes, sceptycyzm, Homer, Hezjod
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa