O (nie)poznawaniu człowieka
DOI:
https://doi.org/10.12775/RF.2024.024Abstrakt
Przedmiotem artykułu jest próba zastosowania kategorii „pewności negatywnej” do poznania człowieka w ujęciu Jean-Luca Mariona oraz dyskusja z jego projektem. Marion opracował tę koncepcję inspirując się głównie filozofią Kanta. Chodzi o pewność czegoś negatywnego, a więc czegoś, co nie daje się ująć jako przedmiot. Pewność negatywna nie jest pewnością negatywności, lecz pewnością tego, czego pozytywności nie da się sprowadzić do przedmiotowości. Marion podaje krytyce ideał kartezjański, który uprzywilejowuje przedmiot i za Heideggerem akcentuje wydarzeniowy charakter fenomenu. Pewność negatywna jest ponownym opracowaniem fenomenu przesyconego, ale z punktu widzenia jego odbiorcy.
Kategoria „pewności negatywnej” zostaje następnie odniesiona do człowieka, który nie jest zwykłym fenomenem, lecz zbiorem fenomenów przesyconych. Analiza poglądów Kartezjusza i Kanta prowadzi do wniosku, że człowieka nie da się ująć przedmiotowo i określić jego quidditas. Nie ma odpowiedzi na pytanie „kim jest człowiek?”, gdyż on sam jest pytaniem (św. Augustyn), a nie odpowiedzią. Marion wskazuje na trzy aporie przedmiotowego ujmowania człowieka: epistemologiczną, alienacji i inności. W efekcie nie jest możliwa metafizyka człowieka, a jego poznanie negatywne zostaje ugruntowane na polu teologii.
Choć myśl Mariona jest ciekawa, to jednak można wobec niej skierować kilka zarzutów, które zostają sformułowane w ostatniej części artykułu. Pomimo nich projekt pewności negatywnej w odniesieniu do człowieka broni się i pokazuje konwergencję egologii i dialogiki.
Bibliografia
Arystoteles. 2009. Metafizyka, przeł. Kazimierz Leśniak. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Heidegger Martin. 2010. Bycie i czas, przeł. Bogdan Baran. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Ingarden Roman. 1971. U podstaw teorii poznania. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Kant Immanuel. 2005. Antropologia w ujęciu pragmatycznym, przeł. Paulina Sosnowska, Ewa Drzazgowska. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Kant Immanuel. 2010. Krytyka czystego rozumu, przeł. Roman Ingarden. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Kant Immanuel. 2010. „Próba wprowadzenia pojęcia wielkości negatywnych do filozofii”, przeł. Tomasz Kupś. W: Immanuel Kant, Dzieła zebrane, t. 1: Pisma przedkrytyczne, 615–650. Toruń: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
Karpiński Piotr. 2020. „The Radicalization Program of Phenomenology of Jean-Luc Marion”. International Journal of Theology, Philosophy and Science 6: 68–81.
Kartezjusz. 2010. Medytacje o pierwszej filozofii, t. 1, przeł. Maria i Kazimierz Ajdukiewiczowie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Lévinas Emmanuel. 2009. „Notes philosophiques diverses”. W: Carnets de captivité et autres inédits. Œuvres I. Paris: Grasset.
Marion Jean-Luc. 1977. Descartes. Règles utiles et claires pour la direction de l’esprit dans la recherche de la vérité, traduit par Jean-Luc Marion. La Haye: Martinus Nijhoff.
Marion Jean-Luc. 2007. Będąc danym. Esej z fenomenologii donacji, przeł. Wojciech Starzyński. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Marion Jean-Luc. 2010. Certitudes négatives. Paris: Éditions Grasset & Fasquelle.
Marion Jean-Luc. 2012. La rigueur des choses. Entretiens avec Dan Arbib. Paris: Flammarion.
Marion Jean-Luc. 2016. Idol i dystans, przeł. Wojciech Starzyński, Urszula Idziak-Smoczyńska. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Montaigne Michel de. 2009. Próby, t. 3, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy). Warszawa: Hachette.
Nietzsche Friedrich. 2008. Tako rzecze Zaratustra, przeł. Wacław Berent. Warszawa: Hachette.
Pascal Blaise. 1997. Myśli, przeł. Tadeusz Żeleński (Boy). Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX.
Prigogine Ilya. 2000. Kres pewności. Czas, chaos i nowe prawa natury, przeł. Piotr Szwajcer. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.
Tischner Józef. 2019. Filozofia człowieka. Wykłady. Kraków: Instytut Myśli Józefa Tischnera.
Św. Augustyn. 1996. O Trójcy Świętej, przeł. Maria Stokowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Św. Augustyn. 2010. Solilokwia i inne dialogi o duszy, przeł. Anna Świderkówna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Św. Augustyn. 2001. Wyznania, przeł. Zygmunt Kubiak. Kraków: Wydawnictwo Znak.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Karpiński

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 130
Liczba cytowań: 0