Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Female folk teachers. Working conditions of women in public mainstream education in interwar Poland
  • Home
  • /
  • Female folk teachers. Working conditions of women in public mainstream education in interwar Poland
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 81 (2020) /
  4. Artykuły (Articles)

Female folk teachers. Working conditions of women in public mainstream education in interwar Poland

Authors

  • Monika Piotrowska-Marchewa Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-3136-9348

DOI:

https://doi.org/10.12775/RDSG.2020.12

Keywords

female teachers, folk teachers, mainstream education, public education, Poland 1918–1939, Second Polish Republic, women’s work, women

Abstract

The article discusses the issue of working conditions of female teachers in public mainstream education in the Second Polish Republic. The analysis is based on selected press publications, archival materials, and statistical data. The author studies the question of whether the state policy of the Second Polish Republic promoted the involvement of women in the mainstream education structures and strengthened their professional standing. The work focuses both on the advantages of working as a folk teacher and women’s opportunity for self-fulfillment in mainstream education and on the examples of structural inequality in the access to the aforementioned career.

Author Biography

Monika Piotrowska-Marchewa, Uniwersytet Wrocławski

Monika Piotrowska-Marchewa – assistant professor at the Institute of History, University of Wrocław, completed graduate (1998) and doctoral (2000) studies at the same university. Research interests: social history of Poland 1795–1939; history of poverty and philanthropy (ideas, institutions); history of work and public activity of women (housekeeping, education).

References

Chwastyk-Kowalczyk J., „Bluszcz” w latach 1918–1939: tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.

Cichoracki P., Województwo poleskie 1921–1939. Z dziejów politycznych, Łomianki 2014.

Cierzniewska R., Kształtowanie umiejętności zawodowych w seminariach nauczycielskich Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 2008.

Glimos-Nadgórska A., Nauczyciele i nauczycielki: zróżnicowanie szans w zawodzie w województwie śląskim w okresie międzywojennym, w: Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, t. 6, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 169–178.

Glimos-Nadgórska A., Polskie szkolnictwo powszechne województwa śląskiego 1922–1939, Katowice 2000.

Iwanicki M., Społeczna działalność pozaszkolna nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918–1939, Olsztyn 1984.

Januszewska-Jurkiewicz J., Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920–1939, Katowice 2010.

Juśko E., Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918–1922, Lublin 2006.

Kempa G., Edukacja dziewcząt i kobiet śląskich (od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej), Katowice 1996.

Linkiewicz O., Lokalność i nacjonalizm. Społeczności wiejskie w Galicji Wschodniej w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2018.

Nauczyciele w liczbach. Liczebność, cechy osobowe, zatrudnienie, uposażenie 1935/36, red. M. Falski, Warszawa 1938.

Rafalska K., Wspomnienia polskiej nauczycielki z lat 1939–1948, Brzozów–Rzeszów–Sanok 1995.

Sanojca K., Szkoła jako instytucja pracy. Pozycja prawna i problemy zawodowe nauczycieli szkół państwowych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, w: Praca i społeczeństwo Drugiej Rzeczypospolitej, red. W. Mędrzecki, C. Leszczyńska, Warszawa 2014 (Metamorfozy Społeczne, 9), s. 277–291.

Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 roku, Opole 1996.

Szczechura T., Związek Nauczycielstwa Polskiego: zarys dziejów 1919–1939, Warszawa 1957.

Walasek S., Nauczyciele szkół średnich w Polsce w roku 1922/23 jako grupa społeczna, w: Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Lublin 7–8 listopada 1988 roku, red. K. Poznański, Lublin 1991, s. 133–138.

Żarnowski J., Kobiety w strukturze społeczno-zawodowej Polski międzywojennej, w: Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 95–108.

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2020-12-01

How to Cite

1.
PIOTROWSKA-MARCHEWA, Monika. Female folk teachers. Working conditions of women in public mainstream education in interwar Poland. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych. Online. 1 December 2020. Vol. 81, pp. 343-359. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RDSG.2020.12.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 81 (2020)

Section

Artykuły (Articles)

Stats

Number of views and downloads: 542
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

female teachers, folk teachers, mainstream education, public education, Poland 1918–1939, Second Polish Republic, women’s work, women
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop