Female folk teachers. Working conditions of women in public mainstream education in interwar Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/RDSG.2020.12Keywords
female teachers, folk teachers, mainstream education, public education, Poland 1918–1939, Second Polish Republic, women’s work, womenAbstract
The article discusses the issue of working conditions of female teachers in public mainstream education in the Second Polish Republic. The analysis is based on selected press publications, archival materials, and statistical data. The author studies the question of whether the state policy of the Second Polish Republic promoted the involvement of women in the mainstream education structures and strengthened their professional standing. The work focuses both on the advantages of working as a folk teacher and women’s opportunity for self-fulfillment in mainstream education and on the examples of structural inequality in the access to the aforementioned career.
References
Chwastyk-Kowalczyk J., „Bluszcz” w latach 1918–1939: tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.
Cichoracki P., Województwo poleskie 1921–1939. Z dziejów politycznych, Łomianki 2014.
Cierzniewska R., Kształtowanie umiejętności zawodowych w seminariach nauczycielskich Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 2008.
Glimos-Nadgórska A., Nauczyciele i nauczycielki: zróżnicowanie szans w zawodzie w województwie śląskim w okresie międzywojennym, w: Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, t. 6, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 169–178.
Glimos-Nadgórska A., Polskie szkolnictwo powszechne województwa śląskiego 1922–1939, Katowice 2000.
Iwanicki M., Społeczna działalność pozaszkolna nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918–1939, Olsztyn 1984.
Januszewska-Jurkiewicz J., Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920–1939, Katowice 2010.
Juśko E., Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918–1922, Lublin 2006.
Kempa G., Edukacja dziewcząt i kobiet śląskich (od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej), Katowice 1996.
Linkiewicz O., Lokalność i nacjonalizm. Społeczności wiejskie w Galicji Wschodniej w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2018.
Nauczyciele w liczbach. Liczebność, cechy osobowe, zatrudnienie, uposażenie 1935/36, red. M. Falski, Warszawa 1938.
Rafalska K., Wspomnienia polskiej nauczycielki z lat 1939–1948, Brzozów–Rzeszów–Sanok 1995.
Sanojca K., Szkoła jako instytucja pracy. Pozycja prawna i problemy zawodowe nauczycieli szkół państwowych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, w: Praca i społeczeństwo Drugiej Rzeczypospolitej, red. W. Mędrzecki, C. Leszczyńska, Warszawa 2014 (Metamorfozy Społeczne, 9), s. 277–291.
Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 roku, Opole 1996.
Szczechura T., Związek Nauczycielstwa Polskiego: zarys dziejów 1919–1939, Warszawa 1957.
Walasek S., Nauczyciele szkół średnich w Polsce w roku 1922/23 jako grupa społeczna, w: Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Lublin 7–8 listopada 1988 roku, red. K. Poznański, Lublin 1991, s. 133–138.
Żarnowski J., Kobiety w strukturze społeczno-zawodowej Polski międzywojennej, w: Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 95–108.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 413
Number of citations: 0