Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Public transport in Lviv in the years 1879–1914. On the issue of developing modern urban infrastructure in Galicia
  • Home
  • /
  • Public transport in Lviv in the years 1879–1914. On the issue of developing modern urban infrastructure in Galicia
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 82 (2021) /
  4. Artykuły (Articles)

Public transport in Lviv in the years 1879–1914. On the issue of developing modern urban infrastructure in Galicia

Authors

  • Tomasz Dywan Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego https://orcid.org/0000-0001-8348-823X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RDSG.2021.03

Keywords

Lviv, public transport, omnibus, horse-drawn tram, electric tram, municipal investments, electrification, Trieste Tramway Society (Società Triestina Tramway), Municipal Electric Tramway in Lviv

Abstract

The text discusses the circumstances of development and use of urban public transport in Lviv. The issue is presented against a broader context of the social and economic policy of the municipal self-government and the conditions in which various infrastructural projects were implemented in Galicia. In 1879, the city issued a permit for the creation of a horse-drawn tram network to the Trieste Tramway Society (Società Triestina Tramway). The investor, however, was reluctant to further develop the original routes. Therefore, the self-government decided to commission the construction of electric tramway to the company Siemens & Halske. The project proved so successful that the city eventually decided to buy the tramway and operate it on its own. Despite competition from omnibus and horse-drawn tram services, the electric tramway became the most popular means of public transport in Lviv after the expansion of the network in the years 1906–1910. The use of electricity as a source of power proved that Galicia did not lag behind other large cities of the monarchy in terms of innovation and adoption of cutting-edge infrastructural solutions.

Author Biography

Tomasz Dywan, Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego

Tomasz Dywan – assistant professor in the Institute of History at the University of Wrocław. Doctoral degree in humanities, author of the work Kształtowanie kultury prowincjonalnej w sanktuariach maryjnych na kresach południowo-wschodnich dawnej Rzeczypospolitej (2014). His research interests focus on the religiosity and culture of Old Poland as well as history of science and technology, particularly in Central Europe from the late sixteenth century until the early twentieth century.

References

Altenberg M., Kozłowski S., Działalność elektryfikacyjna m. Lwowa, Warszawa 1937 (nadb. z: „Przegląd Elektrotechniczny” 19, 1937, nr 5).

Feldstein H., Sprawozdanie o budowie Miejskiego Zakładu Elektrycznego i rozszerzeniu kolei elektrycznej we Lwowie w latach 1907, 1908 i 1909, Lwów 1911.

Latos T., Tramwaj konny w Krakowie (1882–1901), w: Społeczeństwo, kultura, inteligencja. Studia historyczne ofiarowane Profesor Irenie Homoli-Skąpskiej, red. E. Orman, G. Nieć, Kraków–Warszawa 2009 (Regiony, Historia, Kultura, 6), s. 267–280.

McKay J.P., Tramways and Trolleys. The Rise of Urban Mass Transport in Europe, Princeton 1976.

Miasto Lwów w okresie samorządu 1870–1895, Lwów 1896.

Rechłowicz M., Szajner J., Początki tramwajów lwowskich (1880–1896), w: Archeologia przemysłowa w Polsce, t. 4, red. S. Januszewski, Wrocław 2013, s. 85–114.

Schmucki B., The Machine in the City. Public Appropriation of the Tramway in Britain and Germany 1870–1915, „Journal of Urban History” 38, 2012, nr 6, s. 1060–1093.

Sielicki T., Wrocławskie tramwaje konne, Wrocław 2017.

Sroka Ł.T., Rada Miejska we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej 1870–1914. Studium o elicie władzy, Kraków 2012 (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prace Monograficzne, 621).

Szajner J., Rechłowicz M., Tramwaje lwowskie 1880–1944, Łódź 2020.

Tomicki J., Ze statystyki miejskich zakładów elektrycznych we Lwowie, Lwów 1912.

Wesołowski J., Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, Łódź 2002 (Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 918; Rozprawy Naukowe, 319).

Kpiжaнiвський A., Icтopiя eлeктpифiкації Львівщини, Львів 2015.

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2022-01-13

How to Cite

1.
DYWAN, Tomasz. Public transport in Lviv in the years 1879–1914. On the issue of developing modern urban infrastructure in Galicia. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych. Online. 13 January 2022. Vol. 82, pp. 75-110. [Accessed 8 December 2025]. DOI 10.12775/RDSG.2021.03.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 82 (2021)

Section

Artykuły (Articles)

License

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 613
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Lviv, public transport, omnibus, horse-drawn tram, electric tram, municipal investments, electrification, Trieste Tramway Society (Società Triestina Tramway), Municipal Electric Tramway in Lviv
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop