Public transport in Lviv in the years 1879–1914. On the issue of developing modern urban infrastructure in Galicia
DOI:
https://doi.org/10.12775/RDSG.2021.03Keywords
Lviv, public transport, omnibus, horse-drawn tram, electric tram, municipal investments, electrification, Trieste Tramway Society (Società Triestina Tramway), Municipal Electric Tramway in LvivAbstract
The text discusses the circumstances of development and use of urban public transport in Lviv. The issue is presented against a broader context of the social and economic policy of the municipal self-government and the conditions in which various infrastructural projects were implemented in Galicia. In 1879, the city issued a permit for the creation of a horse-drawn tram network to the Trieste Tramway Society (Società Triestina Tramway). The investor, however, was reluctant to further develop the original routes. Therefore, the self-government decided to commission the construction of electric tramway to the company Siemens & Halske. The project proved so successful that the city eventually decided to buy the tramway and operate it on its own. Despite competition from omnibus and horse-drawn tram services, the electric tramway became the most popular means of public transport in Lviv after the expansion of the network in the years 1906–1910. The use of electricity as a source of power proved that Galicia did not lag behind other large cities of the monarchy in terms of innovation and adoption of cutting-edge infrastructural solutions.
References
Altenberg M., Kozłowski S., Działalność elektryfikacyjna m. Lwowa, Warszawa 1937 (nadb. z: „Przegląd Elektrotechniczny” 19, 1937, nr 5).
Feldstein H., Sprawozdanie o budowie Miejskiego Zakładu Elektrycznego i rozszerzeniu kolei elektrycznej we Lwowie w latach 1907, 1908 i 1909, Lwów 1911.
Latos T., Tramwaj konny w Krakowie (1882–1901), w: Społeczeństwo, kultura, inteligencja. Studia historyczne ofiarowane Profesor Irenie Homoli-Skąpskiej, red. E. Orman, G. Nieć, Kraków–Warszawa 2009 (Regiony, Historia, Kultura, 6), s. 267–280.
McKay J.P., Tramways and Trolleys. The Rise of Urban Mass Transport in Europe, Princeton 1976.
Miasto Lwów w okresie samorządu 1870–1895, Lwów 1896.
Rechłowicz M., Szajner J., Początki tramwajów lwowskich (1880–1896), w: Archeologia przemysłowa w Polsce, t. 4, red. S. Januszewski, Wrocław 2013, s. 85–114.
Schmucki B., The Machine in the City. Public Appropriation of the Tramway in Britain and Germany 1870–1915, „Journal of Urban History” 38, 2012, nr 6, s. 1060–1093.
Sielicki T., Wrocławskie tramwaje konne, Wrocław 2017.
Sroka Ł.T., Rada Miejska we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej 1870–1914. Studium o elicie władzy, Kraków 2012 (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prace Monograficzne, 621).
Szajner J., Rechłowicz M., Tramwaje lwowskie 1880–1944, Łódź 2020.
Tomicki J., Ze statystyki miejskich zakładów elektrycznych we Lwowie, Lwów 1912.
Wesołowski J., Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, Łódź 2002 (Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 918; Rozprawy Naukowe, 319).
Kpiжaнiвський A., Icтopiя eлeктpифiкації Львівщини, Львів 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 414
Number of citations: 0