Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Nauczycielki ludowe. Uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej
  • Strona domowa
  • /
  • Nauczycielki ludowe. Uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 81 (2020) /
  4. Artykuły (Articles)

Nauczycielki ludowe. Uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej

Autor

  • Monika Piotrowska-Marchewa Uniwersytet Wrocławski https://orcid.org/0000-0003-3136-9348

DOI:

https://doi.org/10.12775/RDSG.2020.12

Słowa kluczowe

nauczycielki, nauczycielki ludowe, szkolnictwo powszechne, oświata publiczna, Polska 1918–1939, II Rzeczpospolita, praca kobiet, kobiety

Abstrakt

Artykuł podejmuje zagadnienie uwarunkowań pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej w II Rzeczypospolitej, na podstawie analizy wybranych materiałów prasowych, archiwalnych i statystycznych. Autorka rozważa, czy polityka państwa polskiego w okresie międzywojennym sprzyjała wchodzeniu kobiet w struktury oświaty powszechnej i utrwalaniu ich pozycji zawodowej. Koncentruje się zarówno na emancypacyjnych walorach zawodu nauczycielki ludowej i możliwościach realizowania się w szkolnictwie powszechnym przez kobiety, jak też na przejawach strukturalnych nierówności w dostępie do tego zajęcia.

Biogram autora

Monika Piotrowska-Marchewa - Uniwersytet Wrocławski

Monika Piotrowska-Marchewa – adiunkt w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego, studia (1998) i doktorat (2000) tamże. Zainteresowania badawcze: historia społeczna Polski 1795–1939: dzieje ubóstwa i filantropii (idee, instytucje); historia pracy i aktywności publicznej kobiet (służba domowa, oświata).

Bibliografia

Chwastyk-Kowalczyk J., „Bluszcz” w latach 1918–1939: tematyka społeczna oraz problemy kultury i literatury, Kielce 2003.

Cichoracki P., Województwo poleskie 1921–1939. Z dziejów politycznych, Łomianki 2014.

Cierzniewska R., Kształtowanie umiejętności zawodowych w seminariach nauczycielskich Drugiej Rzeczypospolitej, Toruń 2008.

Glimos-Nadgórska A., Nauczyciele i nauczycielki: zróżnicowanie szans w zawodzie w województwie śląskim w okresie międzywojennym, w: Kobieta i praca. Wiek XIX i XX. Zbiór studiów, t. 6, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 169–178.

Glimos-Nadgórska A., Polskie szkolnictwo powszechne województwa śląskiego 1922–1939, Katowice 2000.

Iwanicki M., Społeczna działalność pozaszkolna nauczycieli szkół powszechnych w Polsce w latach 1918–1939, Olsztyn 1984.

Januszewska-Jurkiewicz J., Stosunki narodowościowe na Wileńszczyźnie w latach 1920–1939, Katowice 2010.

Juśko E., Wpływ szkolnictwa ludowego autonomicznej Galicji na kształt polskiej szkoły powszechnej w latach 1918–1922, Lublin 2006.

Kempa G., Edukacja dziewcząt i kobiet śląskich (od początku XIX wieku do wybuchu II wojny światowej), Katowice 1996.

Linkiewicz O., Lokalność i nacjonalizm. Społeczności wiejskie w Galicji Wschodniej w dwudziestoleciu międzywojennym, Kraków 2018.

Nauczyciele w liczbach. Liczebność, cechy osobowe, zatrudnienie, uposażenie 1935/36, red. M. Falski, Warszawa 1938.

Rafalska K., Wspomnienia polskiej nauczycielki z lat 1939–1948, Brzozów–Rzeszów–Sanok 1995.

Sanojca K., Szkoła jako instytucja pracy. Pozycja prawna i problemy zawodowe nauczycieli szkół państwowych w okresie Drugiej Rzeczypospolitej, w: Praca i społeczeństwo Drugiej Rzeczypospolitej, red. W. Mędrzecki, C. Leszczyńska, Warszawa 2014 (Metamorfozy Społeczne, 9), s. 277–291.

Smołalski A., Struktura zawodowa nauczycielstwa w Polsce do 1939 roku, Opole 1996.

Szczechura T., Związek Nauczycielstwa Polskiego: zarys dziejów 1919–1939, Warszawa 1957.

Walasek S., Nauczyciele szkół średnich w Polsce w roku 1922/23 jako grupa społeczna, w: Oświata, szkolnictwo i wychowanie w latach II Rzeczypospolitej. Materiały Ogólnopolskiej Sesji Naukowej, Lublin 7–8 listopada 1988 roku, red. K. Poznański, Lublin 1991, s. 133–138.

Żarnowski J., Kobiety w strukturze społeczno-zawodowej Polski międzywojennej, w: Równe prawa i nierówne szanse. Kobiety w Polsce międzywojennej. Zbiór studiów, red. A. Żarnowska, A. Szwarc, Warszawa 2000, s. 95–108.

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-12-01

Jak cytować

1.
PIOTROWSKA-MARCHEWA, Monika. Nauczycielki ludowe. Uwarunkowania pracy kobiet w publicznej oświacie powszechnej Polski międzywojennej. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych [online]. 1 grudzień 2020, T. 81, s. 343–359. [udostępniono 2.7.2025]. DOI 10.12775/RDSG.2020.12.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 81 (2020)

Dział

Artykuły (Articles)

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 541
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

nauczycielki, nauczycielki ludowe, szkolnictwo powszechne, oświata publiczna, Polska 1918–1939, II Rzeczpospolita, praca kobiet, kobiety
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa