Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Transport publiczny we Lwowie w latach 1879–1914. O problematyce wdrażania nowoczesnej infrastruktury miejskiej w Galicji
  • Strona domowa
  • /
  • Transport publiczny we Lwowie w latach 1879–1914. O problematyce wdrażania nowoczesnej infrastruktury miejskiej w Galicji
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 82 (2021) /
  4. Artykuły (Articles)

Transport publiczny we Lwowie w latach 1879–1914. O problematyce wdrażania nowoczesnej infrastruktury miejskiej w Galicji

Autor

  • Tomasz Dywan Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego https://orcid.org/0000-0001-8348-823X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RDSG.2021.03

Słowa kluczowe

Lwów, transport miejski, omnibus, tramwaj konny, tramwaj elektryczny, inwestycje komunalne, elektryfikacja, Triesteńskie Towarzystwo Tramwajowe (Società Triestina Tramway), Miejskie Koleje Elektryczne we Lwowie

Abstrakt

W artykule omówiono okoliczności wdrażania i użytkowania masowych środków transportu miejskiego we Lwowie. Problematyka została ukazana w szerszym kontekście polityki gospodarczej i społecznej samorządu miejskiego oraz warunków realizacji inwestycji w Galicji. W 1879 r. miasto zdecydowało się na zlecenie wykonania tramwaju konnego Triesteńskiemu Towarzystwu Tramwajowemu. Inwestor nie był jednak skłonny do rozbudowania wykonanych linii, dlatego samorząd miejski postanowił zlecić wykonanie tramwaju elektrycznego firmie Siemens & Halske. Inwestycja okazała się na tyle udana, że miasto wykupiło tramwaj elektryczny i zdecydowało się go użytkować we własnym zarządzie. Pomimo konkurencji omnibusu i tramwaju konnego, tramwaj elektryczny – po rozbudowaniu linii w latach 1906–1910 – stał się podstawowym środkiem transportu w mieście. Innowacyjność użytego napędu świadczy, że stolica Galicji nie odstawała w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych od innych wielkich miast monarchii.

Biogram autora

Tomasz Dywan - Instytut Historyczny Uniwersytetu Wrocławskiego

Tomasz Dywan – adiunkt w Instytucie Historycznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Doktor nauk historycznych, autor pracy Kształtowanie kultury prowincjonalnej w sanktuariach maryjnych na kresach południowo-wschodnich dawnej Rzeczypospolitej (Łódź 2014). Swoje zainteresowania badawcze koncentruje na religijności i kulturze dawnej Rzeczypospolitej, a także historii nauki i techniki, ze szczególnym uwzględnieniem Europy Środkowej od końca XVI do początku XX w.

Bibliografia

Altenberg M., Kozłowski S., Działalność elektryfikacyjna m. Lwowa, Warszawa 1937 (nadb. z: „Przegląd Elektrotechniczny” 19, 1937, nr 5).

Feldstein H., Sprawozdanie o budowie Miejskiego Zakładu Elektrycznego i rozszerzeniu kolei elektrycznej we Lwowie w latach 1907, 1908 i 1909, Lwów 1911.

Latos T., Tramwaj konny w Krakowie (1882–1901), w: Społeczeństwo, kultura, inteligencja. Studia historyczne ofiarowane Profesor Irenie Homoli-Skąpskiej, red. E. Orman, G. Nieć, Kraków–Warszawa 2009 (Regiony, Historia, Kultura, 6), s. 267–280.

McKay J.P., Tramways and Trolleys. The Rise of Urban Mass Transport in Europe, Princeton 1976.

Miasto Lwów w okresie samorządu 1870–1895, Lwów 1896.

Rechłowicz M., Szajner J., Początki tramwajów lwowskich (1880–1896), w: Archeologia przemysłowa w Polsce, t. 4, red. S. Januszewski, Wrocław 2013, s. 85–114.

Schmucki B., The Machine in the City. Public Appropriation of the Tramway in Britain and Germany 1870–1915, „Journal of Urban History” 38, 2012, nr 6, s. 1060–1093.

Sielicki T., Wrocławskie tramwaje konne, Wrocław 2017.

Sroka Ł.T., Rada Miejska we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej 1870–1914. Studium o elicie władzy, Kraków 2012 (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prace Monograficzne, 621).

Szajner J., Rechłowicz M., Tramwaje lwowskie 1880–1944, Łódź 2020.

Tomicki J., Ze statystyki miejskich zakładów elektrycznych we Lwowie, Lwów 1912.

Wesołowski J., Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, Łódź 2002 (Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 918; Rozprawy Naukowe, 319).

Kpiжaнiвський A., Icтopiя eлeктpифiкації Львівщини, Львів 2015.

Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2022-01-13

Jak cytować

1.
DYWAN, Tomasz. Transport publiczny we Lwowie w latach 1879–1914. O problematyce wdrażania nowoczesnej infrastruktury miejskiej w Galicji. Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych [online]. 13 styczeń 2022, T. 82, s. 75–110. [udostępniono 29.6.2025]. DOI 10.12775/RDSG.2021.03.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 82 (2021)

Dział

Artykuły (Articles)

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 542
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

Lwów, transport miejski, omnibus, tramwaj konny, tramwaj elektryczny, inwestycje komunalne, elektryfikacja, Triesteńskie Towarzystwo Tramwajowe (Società Triestina Tramway), Miejskie Koleje Elektryczne we Lwowie
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa