Transport publiczny we Lwowie w latach 1879–1914. O problematyce wdrażania nowoczesnej infrastruktury miejskiej w Galicji
DOI:
https://doi.org/10.12775/RDSG.2021.03Słowa kluczowe
Lwów, transport miejski, omnibus, tramwaj konny, tramwaj elektryczny, inwestycje komunalne, elektryfikacja, Triesteńskie Towarzystwo Tramwajowe (Società Triestina Tramway), Miejskie Koleje Elektryczne we LwowieAbstrakt
W artykule omówiono okoliczności wdrażania i użytkowania masowych środków transportu miejskiego we Lwowie. Problematyka została ukazana w szerszym kontekście polityki gospodarczej i społecznej samorządu miejskiego oraz warunków realizacji inwestycji w Galicji. W 1879 r. miasto zdecydowało się na zlecenie wykonania tramwaju konnego Triesteńskiemu Towarzystwu Tramwajowemu. Inwestor nie był jednak skłonny do rozbudowania wykonanych linii, dlatego samorząd miejski postanowił zlecić wykonanie tramwaju elektrycznego firmie Siemens & Halske. Inwestycja okazała się na tyle udana, że miasto wykupiło tramwaj elektryczny i zdecydowało się go użytkować we własnym zarządzie. Pomimo konkurencji omnibusu i tramwaju konnego, tramwaj elektryczny – po rozbudowaniu linii w latach 1906–1910 – stał się podstawowym środkiem transportu w mieście. Innowacyjność użytego napędu świadczy, że stolica Galicji nie odstawała w zakresie stosowania nowoczesnych rozwiązań infrastrukturalnych od innych wielkich miast monarchii.
Bibliografia
Altenberg M., Kozłowski S., Działalność elektryfikacyjna m. Lwowa, Warszawa 1937 (nadb. z: „Przegląd Elektrotechniczny” 19, 1937, nr 5).
Feldstein H., Sprawozdanie o budowie Miejskiego Zakładu Elektrycznego i rozszerzeniu kolei elektrycznej we Lwowie w latach 1907, 1908 i 1909, Lwów 1911.
Latos T., Tramwaj konny w Krakowie (1882–1901), w: Społeczeństwo, kultura, inteligencja. Studia historyczne ofiarowane Profesor Irenie Homoli-Skąpskiej, red. E. Orman, G. Nieć, Kraków–Warszawa 2009 (Regiony, Historia, Kultura, 6), s. 267–280.
McKay J.P., Tramways and Trolleys. The Rise of Urban Mass Transport in Europe, Princeton 1976.
Miasto Lwów w okresie samorządu 1870–1895, Lwów 1896.
Rechłowicz M., Szajner J., Początki tramwajów lwowskich (1880–1896), w: Archeologia przemysłowa w Polsce, t. 4, red. S. Januszewski, Wrocław 2013, s. 85–114.
Schmucki B., The Machine in the City. Public Appropriation of the Tramway in Britain and Germany 1870–1915, „Journal of Urban History” 38, 2012, nr 6, s. 1060–1093.
Sielicki T., Wrocławskie tramwaje konne, Wrocław 2017.
Sroka Ł.T., Rada Miejska we Lwowie w okresie autonomii galicyjskiej 1870–1914. Studium o elicie władzy, Kraków 2012 (Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Prace Monograficzne, 621).
Szajner J., Rechłowicz M., Tramwaje lwowskie 1880–1944, Łódź 2020.
Tomicki J., Ze statystyki miejskich zakładów elektrycznych we Lwowie, Lwów 1912.
Wesołowski J., Transport miejski. Ewolucja i problemy współczesne, Łódź 2002 (Zeszyty Naukowe Politechniki Łódzkiej, 918; Rozprawy Naukowe, 319).
Kpiжaнiвський A., Icтopiя eлeктpифiкації Львівщини, Львів 2015.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 463
Liczba cytowań: 0