Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Environmental Law Review

Greenwashing – description of the phenomenon and attempt towards its legal qualification
  • Home
  • /
  • Greenwashing – description of the phenomenon and attempt towards its legal qualification
  1. Home /
  2. Archives /
  3. No. 2 (2015): Przegląd Prawa Ochrony Środowiska /
  4. International and European Environmental Law

Greenwashing – description of the phenomenon and attempt towards its legal qualification

Authors

  • Bartosz Fert independent scholar

DOI:

https://doi.org/10.12775/PPOS.2015.023

Keywords

Unfair green marketing, greenwashing, unfair competition, unfair commercial practices, organic production

Abstract

The goal of this article was to describe the phenomenon of the “greenwashing” – unfair marketing behavior, which deceives consumers in relation to a trader’s ecological practices or ecological benefits of his goods or services. This work presents a typology of this phenomenon as proposed by TerraChoice Inc. Moreover, an attempt towards its legal qualification to the norms of competition law and norms relating to organic production has been undertaken. This analysis was supported by the study of judiciary decisions of S candinavian countries, which consciously oppose against any forms of unfair ecological advertisement. This article also presents also the sources of soft law in which the vague definitions of the universally binding law have been specified.

Author Biography

Bartosz Fert, independent scholar

 Aplikant rzecznikowski. Ukończył Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, Podyplomowe Studium Prawa Autorskiego, Wydawniczego i Prasowego Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz kurs własności intelektualnej i handlu zagranicznego w ramach International Business and Trade Summer Law Program waszyngtońskiej Columbus School of Law.

References

Nestoruk I., Greenwashing, czyli nierzetelny marketing ekologiczny w prawie amerykańskim, „Radca Prawny” 2011, nr 7–8.

Pilarczyk B., Nestorowicz R., Marketing ekologicznych produktów żywnościowych, Warszawa 2010.

Prawo konkurencji, tom 15, System Prawa Prywatnego, red. M. Kępiński, Warszawa 2014.

Sjöström E., Sweet S., Ählström J., Marknadskommunikation och hallbar utveckling, Sztokholm 2005.

Sousa I., Wallace D., Borland N., Deniz J., A learning surrogate LCA model for integrated product design, Massachusetts 1999.

Strömholm K., Blomhammar Sandberg C., Intellectual Property Rigths – Yearbook 2012, Sztokholm 2012.

Ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji – Komentarz, red. J. Szwaja, Warszawa 2013.

Environmental Law Review

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-02-28

How to Cite

1.
FERT, Bartosz. Greenwashing – description of the phenomenon and attempt towards its legal qualification. Environmental Law Review. Online. 28 February 2015. No. 2, pp. 235-250. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/PPOS.2015.023.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

No. 2 (2015): Przegląd Prawa Ochrony Środowiska

Section

International and European Environmental Law

License

The journal offers the access to its contents in Open Access system on the principles of non-exclusive licence Creative Commons (CC BY-ND 3.0).

Stats

Number of views and downloads: 2365
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Unfair green marketing, greenwashing, unfair competition, unfair commercial practices, organic production
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop