Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Medical and Biological Sciences

Rola mobilności w rozwoju poznawczym dzieci z deficytem motorycznym – obserwacje własne użytkowników wózków dla dzieci niepełnosprawnych
  • Strona domowa
  • /
  • Rola mobilności w rozwoju poznawczym dzieci z deficytem motorycznym – obserwacje własne użytkowników wózków dla dzieci niepełnosprawnych
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 30 Nr 4 (2016) /
  4. PRACE ORYGINALNE

Rola mobilności w rozwoju poznawczym dzieci z deficytem motorycznym – obserwacje własne użytkowników wózków dla dzieci niepełnosprawnych

Autor

  • Emilia Mikołajewska Department of Physiotherapy, Ludwik Rydygier Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń; Neurocognitive Laboratory, Centre for Modern Interdisciplinary Technologies, Nicolaus Copernicus University in Toruń
  • Beata Augustyńska Department of Biochemistry, Ludwik Rydygier Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń
  • Dariusz Mikołajewski Institute of Mechanics and Applied Computer Science, Kazimierz Wielki University in Bydgoszcz; Neurocognitive Laboratory, Centre for Modern Interdisciplinary Technologies, Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/MBS.2016.036

Słowa kluczowe

aktywność fizyczna, rekreacja, zabawa, rozwój poznawczy, jakość życia, dzieci niepełnosprawne

Abstrakt

Z fizycznego punktu widzenia wózek dla osób iepełnosprawnych odgrywa ważną rolę w zwiększeniu mobilności oraz podparciu ciała. Dwa obszary rozwoju dziecka są powiązane: rozwój motoryczny i rozwój poznawczy. Stąd mobilność dziecka wspomagana za pomocą wózka może również zapobiec wielu różnym problemom w obszarze rozwoju społecznego i poznawczego.

Artykuł ma na celu prezentację stanu obecnego oraz własnych koncepcji w obszarze roli mobilności dziecka wspomagane wózkiem w rozwoju poznawczym dzieci z deficytem motorycznym.

Bibliografia

Bray N, Noyes J, Edwards RT, Harris N. Wheelchair interventions, services and provision for disabled children: a mixed-method systematic review and conceptual framework. BMC Health Serv Res. 2014;14:309.

Travlos V., Patman S., Wilson A., Simcock G., Downs J. Quality of life and psychosocial wellbeing in youth with neuromuscular disorders who are wheelchair users: A systematic review. Arch Phys Med Rehabil. 2016; doi: 10.1016/j.apmr.2016.10.011.

Elboim-Gabyzon M., Atun-Einy O., Khoury-Assaf I. Early use of power wheelchair for children with Duchenne muscular dystrophy: a narrative review. Disabil Rehabil. 2016; 9:1-9.

Livingstone R., Field D. Systematic review of power mobility outcomes for infants, children and adolescents with mobility limitations. Clin Rehabil. 2014;28(10):954-64.

Nooijen C. F., de Groot J. F., Stam H. J., van den Berg-Emons R. J., Bussmann H. B.; Fit for the Future Consortium. Validation of an activity monitor for children who are partly or completely wheelchair-dependent. J Neuroeng Rehabil. 2015;12:11.

O'Brien T. D., Noyes J., Spencer L. H., Kubis H. P., Hastings R. P., Edwards R. T., Bray N., Whitaker R. 'Keep fit' exercise interventions to improve health, fitness and well-being of children and young people who use wheelchairs: mixed-method systematic review protocol. J Adv Nurs. 2014;70(12):2942-51.

Eather N., Morgan P. J., Lubans D. R. Improving health-related fitness in children: the Fit-4-Fun randomized controlled trial study protocol. BMC Public Health. 2011;11:902.

Mikołajewska E. Wózki dla osób z niepełnosprawnością ruchową. FEM, Bydgoszcz 2016.

Poranen-Clark T, von Bonsdorff MB, Lahti J, Räikkönen K, Osmond C, Rantanen T, Kajantie E, Eriksson JG. Infant motor development and cognitive performance in early old age: the Helsinki Birth Cohort Study. Age 2015;37(3):9785.

Akdemir D, Pehlivantürk B, Unal F, Ozusta S. Comparison of attachment-related social behaviors in autistic disorder and developmental disability. Turk Psikiyatri Derg. 2009;20(2):105-17.

Rendeli C, Salvaggio E, Sciascia Cannizzaro G, Bianchi E, Caldarelli M, Guzzetta F. Does locomotion improve the cognitive profile of children with meningomyelocele? Childs Nerv Syst. 2002;18(5):231-4.

Makiełło-Jarzowa G, Gerc K. Psychological consequences of neurologic motor impairment from a developmental perspective. Przegl Lek. 1998;55(4):198-202.

Klasik A, Janas-Kozik M, Krupka-Matuszczyk I, Augustyniak E. Cognitive functions, their development and modern diagnostic methods. Przegl Lek. 2006;63 Suppl 1:29-34.

Frolek Clark GJ, Schlabach TL. Systematic review of occupational therapy interventions to improve cognitive development in children ages birth-5 years. Am J Occup Ther. 2013;67(4):425-30.

Mikołajewska E., Mikołajewski D. Aplikacje mobilne w diagnostyce i terapii dzieci. Przegl. Pediatr. 2016;45(1):32-38.

Komendziński T., Mikołajewska E., Mikołajewski D., Dreszer J., Bałaj B. Cognitive robots in the development and rehabilitation of children with developmental disorders. Bio-Algorithms Med-Systems 2016; 12(3):93-98.

Mikołajewska E., Mikołajewski D., Komendziński T., Dreszer-Drogorób J., Bałaj B. Robot-mediated pediatric neurorehabilitation. J. Health Sci. 2014;4(2):91-96.

Mikołajewska E., Mikołajewski D., Komendziński T. Wykorzystanie zabawek w rehabilitacji neurologicznej dzieci. Niepełnosprawność Rehab. 2014;14(2):119-129.

Mikołajewska E., Komendziński T., Dreszer J., Bałaj B., Mikołajewski D. Tytuł oryginału: Role of toys in the development and rehabilitation of children with developmental disorders. Czasopismo: J. Educ. Health Sport 2015;5(4):224-228.

Medical and Biological Sciences

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2017-03-14

Jak cytować

1.
MIKOŁAJEWSKA, Emilia, AUGUSTYŃSKA, Beata & MIKOŁAJEWSKI, Dariusz. Rola mobilności w rozwoju poznawczym dzieci z deficytem motorycznym – obserwacje własne użytkowników wózków dla dzieci niepełnosprawnych. Medical and Biological Sciences [online]. 14 marzec 2017, T. 30, nr 4, s. 65–70. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/MBS.2016.036.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 30 Nr 4 (2016)

Dział

PRACE ORYGINALNE

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 735
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

aktywność fizyczna, rekreacja, zabawa, rozwój poznawczy, jakość życia, dzieci niepełnosprawne
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa