Adaptacja skali Caring Nurse-Patient Interaction (CNPI-70) do warunków polskich na podstawie badań samooceny kompetencji opiekuńczych studentów kierunku pielęgniarstwo
DOI:
https://doi.org/10.12775/MBS.2015.018Słowa kluczowe
samoocena kompetencji, studenci pielęgniarstwa, adaptacja skali CNPI-70Abstrakt
Celem pracy i podjętych badań jest adaptacja narzędzia CNPI-70 do warunków polskich i zastosowanie skali do ewaluacji kompetencji studentów kierunku pielęgniarstwo.
Materiał i metoda. Badania skalą CNPI -70 przeprowadzono wśród 486 studentów kierunku pielęgniarstwo analizując samoocenę poczucia kompetencji opiekuńczych na różnym etapie studiów
Wyniki. Rzetelność skali jest bardzo wysoka (α Cronbacha wynosi O,97) Analizując 70 pytań skali można stwierdzić, że wszystkie – z wyjątkiem pytania 5 i 21 – korelują przeciętnie albo ponad przeciętnie z wynikiem ogólnym narzędzia. Analiza wskazuje również, że usunięcie pojedynczego pytania z narzędzia nie wpłynie na jego ogólną wysoką rzetelność.
Wyniki samooceny kompetencji opiekuńczych wśród studentów pielęgniarska wskazują na wzrost kompetencji na poszczególnych etapach studiów. Na poziom kompetencji ma wpływ również doświadczenie zawodowe studentów studiów niestacjonarnych.
Wnioski. Polskojęzyczna skala CNPI-70 do badania kompetencji opiekuńczych pielęgniarek uwzględnia szeroki przekrój ról zawodowych pielęgniarki. Przeprowadzone badania potwierdziły wysoką rzetelność skali rekomendując jej stosowanie w badaniach naukowych w pielęgniarstwie i w edukacji.
Bibliografia
- 1. Kózka M.: Efektywność kształcenia zawodowego na studiach pielęgniarskich pierwszego stopnia w okresie transformacji systemu edukacji. Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius” Kraków, 2008.
- 2. Marrow C.: Developing nurse education and practice across the European Union. J Nurs Res, 2006; 11(4): 289-290.
- 3. Smith S.A.: Nurse competency. A concept analysis. In J Nurs, 2012; 23, (3): 172-185.
- 4. Yanhua C., Watson R.: A review of clinical competence assessment in nursing. Nurs Educ Today, 2011; 31 (8): 832-836.
- 5. Fordham A.: Using a competency based approach in nurse education. Nurs Stand, 2005; 19 (52): 41-48.
- 6. Cowan D.: Norman I., Coopamah V.: Competence in nursing practice: A controversial concept – a focused reviev of literature. Nurs Educ Today, 2005: 25: 355-362.
- 7. Bradshaw A.: Competence and British nursing: a view from history. J Clin Nurs, 2000; 9 (3): 321 - 329 200.
- 8. Bradshaw A., Merriman C.: Nursing competence 10 years on; Fit for practice and purpose yet? J Clin Nurs, 2008; 17 (10): 1263-1269.
- 9. Kajander – Unkuri S., Salminen L., Saarikoski M., et al.: Competence areas of nursing students in Europe. Nurs Educ Todey, 2013; 33 (6): 625-632.
- 10. http://www.royalcollege.ca/portal/page/portal/rc/canmeds/framework
- 11. Girot E.A.: Assessment of competence in clinical practice review of the literature. Nurs Educ Todey, 1993; 13: 83-90.
- 12. Watson J.: Nursing: Human science and human care – A theory of nursing. National League of Nursing Press. New York 1988.
- 13. Balsdursdottir G., Jonsdottir H.: The importance of nurse caring behaviors as perceived by patients receiving care a tan emergency department. 2002; Heart & Lung: J Crit Care, 31 (1): 67-75.
- 14. Calman L.: Patients` views of nurses` competence. Nurs Educ Todey, 2006; 26:719-725.
- 15. Cassette S., Cara C., Ricard N., Pepin J.: Development and psychometric evaluation of a scale to assess patient-nurse interactions with a caring worldview. Int J Nurs Stud, 2005; 42: 673-686.
- 16. Watson J.: Assessing and Measuring Caring in Nursing and Health Sciences, Springer Publishing Company, New York, 2009: 241 – 250.
- 17. Tabari – Khomeiran R., Kiger A., Parsa- Yekta Z., Ahmadi F.: Competence development among nurses: The process of constant interaction. J Contin Educ Nurs, 2007; 38 (5): 211-218.
- 18. Benner P.: From novice to expert: Excellence and power in clinical nursing practice. Menlo Park, CA: Addison – Wesley, 1984.
- 19. Peplau H.: Interpersonal relations in nursing: A conceptual frame of reference for psychodynamic nursing. ( Originally published in 1952). Springer, New York 1991.
- 20. Shattell M.: Nurse – patient interaction: A review of the literature. J Clin Nurs, 2014; 13: 714-722.
- 21. Potter P., Wolf L., Boxerman S., et al.:Understanding the cognitive work of nursing in the acute care environment. J Nurs Adm, 2005; 35 (7-8): 327-335.
- 22. McCann T.V., Clark E., Rowe K.: Undergraduate nursing students` attitudes towards health promotion. Nurs Health Sci, 2005; 7: 164 -174.
- 23. Whitehead D.: Health education, behavioural change and social psychology: nursing`s contribution to health promotion? J Adv Nurs, 2001; 34 (6): 822-832.
- 24. Holt M., Warne T.: The educational and practice tensions in preparing pre- registration nurses to become health promoters: a small scale explorative study. Nurs Educ Pract, 2006; 7 (6): 373-380.
- 25. Nagelsmith L.: Competence: An evolving concept. J Contin Educ Nurs, 1995; 26 (6): 245-248.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 668
Liczba cytowań: 0