Trendy pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce
DOI:
https://doi.org/10.12775/MBS.2015.001Słowa kluczowe
edukacja pielęgniarska, szczepieniaAbstrakt
Wstęp. Wymiernym efektem skutecznej realizacji immunoprofilaktyki jest prawidłowo zorganizowania i prze-prowadzona edukacja wakcynologiczna rodziców oraz osób podlegających szczepieniu, która powinna być udziałem pracowników medycznych różnych specjalności, w tym także pielęgniarek wykonujących szczepienia.
Cel pracy. Przedstawienie trendów w rozwoju pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce.
Materiał i metoda. Przegląd polskiego i zagranicznego piśmiennictwa medycznego w latach 2000-2014 na temat edukacji społeczeństwa przez personel medyczny
w zakresie czynnej immunizacji.
Wnioski. 1. Edukacyjna działalność personelu medycznego w zakresie szczepień ochronnych ma decy-dujące znaczenie dla społecznej akceptacji tej metody profilaktyki chorób zakaźnych. 2. Skuteczne realizowanie edukacji wakcynologicznej przez personel medyczny wymaga stałego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobowego, a także umiejętności komunikacji interpersonalnej.
3. Powołanie edukatorów wakcynologicznych oraz inter-dyscyplinarny sposób realizacji edukacji na temat szczepień może stanowić pożądany trend w rozwoju czynnej immunizacji.
Bibliografia
W. Szczepienia ochronne: co i dlaczego monitorować. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 63-67.
Ślusarczyk J. Problematyka szczepień w krajach Unii Europejskiej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 97-101.
Charońska E. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. [w:] Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. (red). Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, tom 1. Wyd. Czelej, Lublin, 2008.
Augustynowicz A, Wrześniewska-Wal I. Aspekty prawne obowiązkowych szczepień ochronnych u dzieci. Ped Pol. 2013; 88: 120-126.
Czajka H. Alternatywny program szczepień i szczepionki skojarzone w praktyce pediatrycznej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2004, 58, 112-114.
Bernatowaka E. Szczepionki wysokoskojarzone - nowy plan strategiczny dla szczepień obowiązkowych w Programie Szczepień Ochronnych. Standardy Medyczne/Pediatria 2011, 6 (8): 895-908.
Czajka H, Sawiec P. Od Program Szczepień Ochronnych do indywidualnych rozwiązań. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 36-43.
Tarczoń I, Dromadzka E, Czajka H. Co na temat szczepień ochronnych wiedzą rodzice i pracownicy ochrony zdrowia? Przegl Lek. 2009; 1-2: 27-33.
Mrożek-Budzyn D. Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegl Epidemiol. 2012; 66: 107-112.
Rogalska J, Augustynowicz E, Gzyl A, i wsp. Źródła informacji oraz wiedza rodziców na temat szczepień ochronnych w Polsce. Przegl Epidemiol. 2010; 1: 83 – 90.
Kochman D, Rudzińska T. Znaczenie edukacji rodziców w kontekście szczepień obowiązkowych i zalecanych u dzieci w wieku 0-2 lat. Probl Pielęg. 2008; 16 (1-2): 163-172.
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Jak rozmawiać z rodzicami o szczepieniach dzieci. Praktyczny przewodnik dla lekarzy i pielęgniarek. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 3-27.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (dz. u. nr 214, poz. 1816).
Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej – DzURP 1996, nr 19.
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu obowiązkowych szczepień ochronnych oraz zasad przeprowadzania i dokumentacji szczepień (Dz. U. z 2002 r. Nr 237, poz. 2018 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, art. 67 pkt 3, poz. 1570).
Szewczyk T.. Specyficzne cechy edukacji zdrowotnej. [w:] Głowacka M D, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, (red.) Wyd. WOLUMIN s. c., Poznań, 2000.
Austvoll-Dahlgren A, Helseth S. What informs parents´decision-making about childhood vaccinations? J Adv Nurs 2010; 66 (11):2421-2430.
Malewski M. Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 2000, 1 (9): 47-63.
Leask J., Kinnersley P, Jackson C. Communicating with parents´ about vaccination: a framework for health professionals. BMC Pediatrics, 2003; 111: 653-659.
Stewart J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa PWN, 2000: 78-86.
Whitehead D. Incorporating socio-political health promotion activities into clinical practice. J Clin Nurs 2003, 12, 668-677.
Kuchar E, Szenborn L. Postawy antyszczepionkowe i możliwości polemiki. Przew Lek. 2010; 5: 63-66.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 397
Liczba cytowań: 0