Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Medical and Biological Sciences

Trendy pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Trendy pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 29 Nr 1 (2015) /
  4. REVIEW

Trendy pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce

Autor

  • Anna Bednarek Chair and Department of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Health Sciences, Medical University of Lublin
  • Danuta Zarzycka Head of Chair and Department of Pediatric Nursing, Faculty of Nursing and Health Sciences Medical University of Lublin

DOI:

https://doi.org/10.12775/MBS.2015.001

Słowa kluczowe

edukacja pielęgniarska, szczepienia

Abstrakt

Wstęp. Wymiernym efektem skutecznej realizacji immunoprofilaktyki jest prawidłowo zorganizowania i prze-prowadzona edukacja wakcynologiczna rodziców oraz osób podlegających szczepieniu, która powinna być udziałem pracowników medycznych różnych specjalności, w tym także pielęgniarek wykonujących szczepienia.

Cel pracy. Przedstawienie trendów w rozwoju pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce.

Materiał i metoda. Przegląd polskiego i zagranicznego piśmiennictwa medycznego w latach 2000-2014 na temat edukacji społeczeństwa przez personel medyczny
w zakresie czynnej immunizacji.

Wyniki. Zmiany dotyczące immunoprofilaktyki w Polsce, której celem jest dalszy rozwój Programu Szczepień Ochronnych zgodnie z trendami wielu państw europejskich, stwarza potrzebę permanentnej edukacji wakcynologicznej. Wymaga to od personelu medycznego – lekarza i pielęgniarki nie tylko aktualnej wiedzy na temat szczepień, ale również umiejętności efektywnego komunikowania się i budowania klimatu zaufania w rela-cjach z podopiecznymi. Teoretycznym założeniem nowo-czesnej edukacji wakcynologicznej powinno być postrze-ganie jej jako procesu, wynikiem którego jest uzyskanie kompetencji edukowanego do wyrażania sądów i podejmowania skutecznych decyzji w sprawach dotyczących szczepień ochronnych.

Wnioski. 1. Edukacyjna działalność personelu medycznego w zakresie szczepień ochronnych ma decy-dujące znaczenie dla społecznej akceptacji tej metody profilaktyki chorób zakaźnych. 2. Skuteczne realizowanie edukacji wakcynologicznej przez personel medyczny wymaga stałego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobowego, a także umiejętności komunikacji interpersonalnej. 

3. Powołanie edukatorów wakcynologicznych oraz inter-dyscyplinarny sposób realizacji edukacji na temat szczepień może stanowić pożądany trend w rozwoju czynnej immunizacji.

Bibliografia

W. Szczepienia ochronne: co i dlaczego monitorować. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 63-67.

Ślusarczyk J. Problematyka szczepień w krajach Unii Europejskiej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 97-101.

Charońska E. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. [w:] Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. (red). Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, tom 1. Wyd. Czelej, Lublin, 2008.

Augustynowicz A, Wrześniewska-Wal I. Aspekty prawne obowiązkowych szczepień ochronnych u dzieci. Ped Pol. 2013; 88: 120-126.

Czajka H. Alternatywny program szczepień i szczepionki skojarzone w praktyce pediatrycznej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2004, 58, 112-114.

Bernatowaka E. Szczepionki wysokoskojarzone - nowy plan strategiczny dla szczepień obowiązkowych w Programie Szczepień Ochronnych. Standardy Medyczne/Pediatria 2011, 6 (8): 895-908.

Czajka H, Sawiec P. Od Program Szczepień Ochronnych do indywidualnych rozwiązań. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 36-43.

Tarczoń I, Dromadzka E, Czajka H. Co na temat szczepień ochronnych wiedzą rodzice i pracownicy ochrony zdrowia? Przegl Lek. 2009; 1-2: 27-33.

Mrożek-Budzyn D. Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegl Epidemiol. 2012; 66: 107-112.

Rogalska J, Augustynowicz E, Gzyl A, i wsp. Źródła informacji oraz wiedza rodziców na temat szczepień ochronnych w Polsce. Przegl Epidemiol. 2010; 1: 83 – 90.

Kochman D, Rudzińska T. Znaczenie edukacji rodziców w kontekście szczepień obowiązkowych i zalecanych u dzieci w wieku 0-2 lat. Probl Pielęg. 2008; 16 (1-2): 163-172.

Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.

Jak rozmawiać z rodzicami o szczepieniach dzieci. Praktyczny przewodnik dla lekarzy i pielęgniarek. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 3-27.

Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (dz. u. nr 214, poz. 1816).

Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej – DzURP 1996, nr 19.

Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu obowiązkowych szczepień ochronnych oraz zasad przeprowadzania i dokumentacji szczepień (Dz. U. z 2002 r. Nr 237, poz. 2018 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, art. 67 pkt 3, poz. 1570).

Szewczyk T.. Specyficzne cechy edukacji zdrowotnej. [w:] Głowacka M D, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, (red.) Wyd. WOLUMIN s. c., Poznań, 2000.

Austvoll-Dahlgren A, Helseth S. What informs parents´decision-making about childhood vaccinations? J Adv Nurs 2010; 66 (11):2421-2430.

Malewski M. Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 2000, 1 (9): 47-63.

Leask J., Kinnersley P, Jackson C. Communicating with parents´ about vaccination: a framework for health professionals. BMC Pediatrics, 2003; 111: 653-659.

Stewart J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa PWN, 2000: 78-86.

Whitehead D. Incorporating socio-political health promotion activities into clinical practice. J Clin Nurs 2003, 12, 668-677.

Kuchar E, Szenborn L. Postawy antyszczepionkowe i możliwości polemiki. Przew Lek. 2010; 5: 63-66.

Medical and Biological Sciences

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-06-05

Jak cytować

1.
BEDNAREK, Anna & ZARZYCKA, Danuta. Trendy pielęgniarskiej edukacji wakcynologicznej w Polsce. Medical and Biological Sciences [online]. 5 czerwiec 2015, T. 29, nr 1, s. 5–11. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/MBS.2015.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 29 Nr 1 (2015)

Dział

REVIEW

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 397
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

edukacja pielęgniarska, szczepienia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa