Satysfakcja z życia osób uczestniczących w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku prowadzących swoją działalność w województwie kujawsko-pomorskim
DOI:
https://doi.org/10.12775/MBS.2014.030Słowa kluczowe
satysfakcja z życia, Uniwersytet Trzeciego Wieku, osoby starszeAbstrakt
W s t ę p. Okres starości to czas wielu zmian zachodzących w różnych sferach życia człowieka, często związanych z pogorszeniem jego funkcjonowania. Zachowanie aktywności przez osoby starsze może przyczyniać się do zachowania sprawności i niezależności pomimo występujących wraz z wiekiem ograniczeń.
C e l. Ocena satysfakcji z życia na początku i po roku udziału w zajęciach UTW oraz osób niepodejmujących tego typu aktywności.
M a t e r i a ł i m e t o d y. W niniejszych badaniach uczestniczyło 127 osób biorących udział w zajęciach Uniwersytetu Trzeciego oraz 119 niepodejmujących tego typu aktywności. Satysfakcję z życia osób biorących udział w zajęciach UTW na początku edukacji oraz po roku udziału w zajęciach UTW, a także osób, które nie uczestniczyły w nich porównano przy użyciu skali SWLS.
Wy n i k i . W badaniach z zastosowaniem skali SWLS nie zaobserwowano istotnej statystycznie różnicy (p=0,1789) między średnią liczbą punktów uzyskaną w obu grupach. Po upływie roku akademickiego ponownie przeprowadzono badania przy użyciu skali SWLS wśród osób uczestniczących w zajęciach UTW. Do drugiego badania po roku uczestnictwa w zajęciach przystąpiło 108 osób, wśród których zaobserwowano istotną poprawę satysfakcji z życia według skali SWLS.
Wn i o s k i. Po rocznym udziale w zajęciach UTW zaobserwowano poprawę satysfakcji z życia osób starszych. Uczestnictwo w zajęciach UTW może być czynnikiem pozytywnie wpływającym na dobrostan i samopoczucie osób starszych
Bibliografia
Polak A., Izdebski P.: Bilans życia i poczucie koherencji osób starszych w zależności od ich aktualnej sytuacji życiowej. Gerontol Pol 2005; 13: 188-194.
Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K.: Starość jako wyzwanie. Gerontol Pol 2008; 16: 131-136.
Straś-Romanowska M.: Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Harwas-Napierała B., Trępała J. (red.): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2006: 268- 270.
Hrapkiewicz H.: Uniwersytety Trzeciego Wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych. Chowanna 2009; 33: 115-127.
Fabiś A.: Edukacja seniorów - odpowiedź na wymagania współczesności. Edukacja Dorosłych 2006; 1/2: 33-44.
Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna 2009; 33: 203-212.
Konieczna R.: Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych. Edukacja Dorosłych 1997; 4: 58-66.
Kozieł D., Trafiałek E.: Kształcenie na Uniwersytetach Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów. Gerontol Pol 2007; 15: 104-108.
Kuchcińka M.: Edukacja przeciw marginalizacji seniorów. Chowanna 2009; 33: 173-186.
Orlińska K.: Czynniki motywacji edukacyjnej dorosłych. Edukacja Dorosłych 2002; 2/3: 37-43.
Trafiałek E.: Uniwersytety trzeciego wieku wobec ekskluzji społecznej ludzi starych - stan i perspektywy w ujęciu porównawczym. Edukacja Dorosłych 2003; 3: 24- 30.
Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2009: 134-139.
Borowicz A.: Aktywność fizyczna jako niezbędny element pozytywnego starzenia się. W: Wieczorkowska- Tobis K., Talarska D. (red.): Pozytywna starość. Poznań 2010: 175-183.
Gębska-Kuczerowska A.: Ocena zależności między aktywnością a stanem zdrowia ludzi w podeszłym wieku. PrzeglEpidemiol 2002; 56: 471-477.
Kaczmarczyk M., Trafiałek E.: Aktywizacja osób w starszym wieku jako szansa na pomyślne starzenie. Gerontol Pol 2007; 15: 116-118.
Kałka D., Sobieszczańska M., Marciniak W: Aktywność fizyczna jako element prewencji chorób sercowonaczyniowych u osób w wieku podeszłym. Pol MerkLek 2007; 22: 48-53.
Boczukowa B.: Edukacja trzeciego wieku jako czynnik kształcenia i wychowania dorosłych. Edukacja Dorosłych 2004; 3: 57-61.
Orzechowska G.: Uniwersytet III Wieku miejscem kontynuacji i wyzwalania działań na rzecz środowiska społecznego. Edukacja Dorosłych 2003; 2: 49-55.
Senkowska I.: Uniwersytet Trzeciego Wieku szansą na lepszą starość - spojrzenie młodego człowieka . Edukacja Dorosłych 2002; 2/3: 93-97.
Szarota Z.: Przestrzeń edukacyjna Uniwersytetu Trzeciego Wieku. E-mentor 2008; 25: 71-76.
Muszalik M., Kędziora-Kornatowska K.: Jakość życia przewlekle chorych pacjentów w starszym wieku. Gerontol Pol 2006; 14: 185-189.
Płaszewska-Żywko L., Brzuzan P., Malinowska-Lipień I., Gabryś T.: Sprawność funkcjonalna u osób w wieku podeszłym w domach pomocy społecznej. ProblHigEpidemiol 2008, 89: 62-66.
Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych. http:/www.sbc.org.pl/Content/7028/doktorat2757.pdf.
Marcinek P.: Funkcjonowanie intelektualne i subiektywna jakość życia u osób wieku emerytalnym. Gerontol Pol 2007; 15: 76-81.
Jachimowicz V., Kostka T.: Satysfakcja z życia starszych kobiet. GinekologPrakt 2009; 17: 27-32.
Requena C., López V., Ortiz T.: Satisfaction with life related to functionality in active elderly people. ActasEspPsiquiatr 2009; 37: 61-67.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0