Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Medical and Biological Sciences

Satysfakcja z życia osób uczestniczących w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku prowadzących swoją działalność w województwie kujawsko-pomorskim
  • Strona domowa
  • /
  • Satysfakcja z życia osób uczestniczących w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku prowadzących swoją działalność w województwie kujawsko-pomorskim
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 28 Nr 4 (2014) /
  4. PRACE ORYGINALNE

Satysfakcja z życia osób uczestniczących w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku prowadzących swoją działalność w województwie kujawsko-pomorskim

Autor

  • Anna Grzanka-Tykwińska Department and Clinic of Geriatrics of the Nicolaus Copernicus University in Toruń Collegium Medicum in Bydgoszcz
  • Małgorzata Chudzińska Department of Medical Law Basics of the Nicolaus Copernicus University in Toruń Collegium Medicum in Bydgoszcz
  • Kornelia Kędziora-Kornatowska Department and Clinic of Geriatrics of the Nicolaus Copernicus University in Toruń Collegium Medicum in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/MBS.2014.030

Słowa kluczowe

satysfakcja z życia, Uniwersytet Trzeciego Wieku, osoby starsze

Abstrakt

W s t ę p. Okres starości to czas wielu zmian zachodzących w różnych sferach życia człowieka, często związanych z pogorszeniem jego funkcjonowania. Zachowanie aktywności przez osoby starsze może przyczyniać się do zachowania sprawności i niezależności pomimo występujących wraz z wiekiem ograniczeń.

C e l. Ocena satysfakcji z życia na początku i po roku udziału w zajęciach UTW oraz osób niepodejmujących tego typu aktywności.

M a t e r i a ł  i  m e t o d y. W niniejszych badaniach uczestniczyło 127 osób biorących udział w zajęciach Uniwersytetu Trzeciego oraz 119 niepodejmujących tego typu aktywności. Satysfakcję z życia osób biorących udział w zajęciach UTW na początku edukacji oraz po roku udziału w zajęciach UTW, a także osób, które nie uczestniczyły w nich porównano przy użyciu skali SWLS.

Wy n i k i . W badaniach z zastosowaniem skali SWLS nie zaobserwowano istotnej statystycznie różnicy (p=0,1789) między średnią liczbą punktów uzyskaną w obu grupach. Po upływie roku akademickiego ponownie przeprowadzono badania przy użyciu skali SWLS wśród osób uczestniczących w zajęciach UTW. Do drugiego badania po roku uczestnictwa w zajęciach przystąpiło 108 osób, wśród których zaobserwowano istotną poprawę satysfakcji z życia według skali SWLS.

Wn i o s k i. Po rocznym udziale w zajęciach UTW zaobserwowano poprawę satysfakcji z życia osób starszych. Uczestnictwo w zajęciach UTW może być czynnikiem pozytywnie wpływającym na dobrostan i samopoczucie osób starszych

Bibliografia

Polak A., Izdebski P.: Bilans życia i poczucie koherencji osób starszych w zależności od ich aktualnej sytuacji życiowej. Gerontol Pol 2005; 13: 188-194.

Zielińska-Więczkowska H., Kędziora-Kornatowska K.: Starość jako wyzwanie. Gerontol Pol 2008; 16: 131-136.

Straś-Romanowska M.: Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Harwas-Napierała B., Trępała J. (red.): Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychologicznych. Wyd. PWN, Warszawa 2006: 268- 270.

Hrapkiewicz H.: Uniwersytety Trzeciego Wieku jako jedna z form kształcenia osób starszych. Chowanna 2009; 33: 115-127.

Fabiś A.: Edukacja seniorów - odpowiedź na wymagania współczesności. Edukacja Dorosłych 2006; 1/2: 33-44.

Halicki J.: Edukacja w starości jako działanie poprawiające jakość życia seniorów. Chowanna 2009; 33: 203-212.

Konieczna R.: Znaczenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku w życiu ludzi starszych. Edukacja Dorosłych 1997; 4: 58-66.

Kozieł D., Trafiałek E.: Kształcenie na Uniwersytetach Trzeciego Wieku a jakość życia seniorów. Gerontol Pol 2007; 15: 104-108.

Kuchcińka M.: Edukacja przeciw marginalizacji seniorów. Chowanna 2009; 33: 173-186.

Orlińska K.: Czynniki motywacji edukacyjnej dorosłych. Edukacja Dorosłych 2002; 2/3: 37-43.

Trafiałek E.: Uniwersytety trzeciego wieku wobec ekskluzji społecznej ludzi starych - stan i perspektywy w ujęciu porównawczym. Edukacja Dorosłych 2003; 3: 24- 30.

Juczyński Z., Narzędzia pomiaru w promocji i psychologii zdrowia. Pracownia Testów Psychologicznych, Warszawa 2009: 134-139.

Borowicz A.: Aktywność fizyczna jako niezbędny element pozytywnego starzenia się. W: Wieczorkowska- Tobis K., Talarska D. (red.): Pozytywna starość. Poznań 2010: 175-183.

Gębska-Kuczerowska A.: Ocena zależności między aktywnością a stanem zdrowia ludzi w podeszłym wieku. PrzeglEpidemiol 2002; 56: 471-477.

Kaczmarczyk M., Trafiałek E.: Aktywizacja osób w starszym wieku jako szansa na pomyślne starzenie. Gerontol Pol 2007; 15: 116-118.

Kałka D., Sobieszczańska M., Marciniak W: Aktywność fizyczna jako element prewencji chorób sercowonaczyniowych u osób w wieku podeszłym. Pol MerkLek 2007; 22: 48-53.

Boczukowa B.: Edukacja trzeciego wieku jako czynnik kształcenia i wychowania dorosłych. Edukacja Dorosłych 2004; 3: 57-61.

Orzechowska G.: Uniwersytet III Wieku miejscem kontynuacji i wyzwalania działań na rzecz środowiska społecznego. Edukacja Dorosłych 2003; 2: 49-55.

Senkowska I.: Uniwersytet Trzeciego Wieku szansą na lepszą starość - spojrzenie młodego człowieka . Edukacja Dorosłych 2002; 2/3: 93-97.

Szarota Z.: Przestrzeń edukacyjna Uniwersytetu Trzeciego Wieku. E-mentor 2008; 25: 71-76.

Muszalik M., Kędziora-Kornatowska K.: Jakość życia przewlekle chorych pacjentów w starszym wieku. Gerontol Pol 2006; 14: 185-189.

Płaszewska-Żywko L., Brzuzan P., Malinowska-Lipień I., Gabryś T.: Sprawność funkcjonalna u osób w wieku podeszłym w domach pomocy społecznej. ProblHigEpidemiol 2008, 89: 62-66.

Ziębińska B., Uniwersytety Trzeciego Wieku jako instytucje przeciwdziałające marginalizacji osób starszych. http:/www.sbc.org.pl/Content/7028/doktorat2757.pdf.

Marcinek P.: Funkcjonowanie intelektualne i subiektywna jakość życia u osób wieku emerytalnym. Gerontol Pol 2007; 15: 76-81.

Jachimowicz V., Kostka T.: Satysfakcja z życia starszych kobiet. GinekologPrakt 2009; 17: 27-32.

Requena C., López V., Ortiz T.: Satisfaction with life related to functionality in active elderly people. ActasEspPsiquiatr 2009; 37: 61-67.

Medical and Biological Sciences

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-01-07

Jak cytować

1.
GRZANKA-TYKWIŃSKA, Anna, CHUDZIŃSKA, Małgorzata & KĘDZIORA-KORNATOWSKA, Kornelia. Satysfakcja z życia osób uczestniczących w zajęciach Uniwersytetów Trzeciego Wieku prowadzących swoją działalność w województwie kujawsko-pomorskim. Medical and Biological Sciences [online]. 7 styczeń 2015, T. 28, nr 4, s. 25–29. [udostępniono 21.12.2025]. DOI 10.12775/MBS.2014.030.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 28 Nr 4 (2014)

Dział

PRACE ORYGINALNE

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 470
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

satysfakcja z życia, Uniwersytet Trzeciego Wieku, osoby starsze
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa