Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Medical and Biological Sciences

OBIEKTYWNY POMIAR RUCHU A NASILENIE OBJAWÓW ADHD W OCENIE RODZICÓW I LEKARZA
  • Strona domowa
  • /
  • OBIEKTYWNY POMIAR RUCHU A NASILENIE OBJAWÓW ADHD W OCENIE RODZICÓW I LEKARZA
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 1 (2012) /
  4. PRACE ORYGINALNE

OBIEKTYWNY POMIAR RUCHU A NASILENIE OBJAWÓW ADHD W OCENIE RODZICÓW I LEKARZA

Autor

  • Małgorzata Dabkowska Department of Psychiatry Nicolaus, Copernicus University in Torun Collegium Medium in Bydgoszcz
  • Tadeusz Pracki Department of Psychiatry Nicolaus, Copernicus University in Torun Collegium Medium in Bydgoszcz
  • Daria Pracka Department of Psychiatry Nicolaus, Copernicus University in Torun Collegium Medium in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/4084

Słowa kluczowe

zaburzenie hiperkinetyczne, aktograf, aktywność ruchowa, ocena rodziców

Abstrakt

Celem pracy była obiektywna aktograficzna ocena ruchu u dzieci z rozpoznaniem ADHD w stosunku do oceny nasilenia objawów według rodziców i kwalifikacji lekarskiej do podtypu ADHD. Diagnozę ADHD postawiono zgodnie z kryteriami badawczymi DSM IV TR. Nasilenie poszczególnych objawów ADHD opiekunowie oceniali za pomocą kwestionariusza ADHD Rating Scale-IV wersji dla rodziców. Aktywność ruchową dziecka oceniano za pomocą aktografu Actiwatch 4 firmy Cambridge Neurotechnology Ltd. Grupę badaną stanowiło 37 dzieci (32 chłopców, 5 dziewcząt) w wieku od 7 do 14 lat, średnia wieku 10 lat (SD=2,3). Wyniki: Nie obserwowano różnicy w aktywności między grupą dzieci z rozpoznaniem ADHD podtypu mieszanego a grupą dzieci z rozpoznaniem ADHD podtypu z przewagą deficytu uwagi. Większe zaburzenia uwagi występują u dzieci, które w późniejszych godzinach doby mają maksymalne nasilenie aktywności. Wyniki pomiaru aktograficznego nie korelowały z oceną nasilenia ruchliwości według rodziców.

Bibliografia

Dabkowska M (2002) Risk factors in attention deficit hyperactivity disorder. Psychiatria i Psychologia Kliniczna 2:102-114.

Dabkowska M, Borkowska A (2000a) Hemispheric activation in children with ADHD (in Polish). In: Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży: wybrane zagadnienia (Namysłowska I, ed). Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Kraków, Poland, 35-39.

Dabkowska M, Borkowska A (2000b) Neuropsychological assessment of frontal dysfunction in child and adolescent with ADHD (in Polish). In: Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży: wybrane zagadnienia (Namysłowska I, ed). Biblioteka Psychiatrii Polskiej, Krakow, 41-46.

Biederman J (2005) Attention-deficit/hyperactivity disorder: a selectiveoverview. Biol Psychiatry 57:1215-1220. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.biopsych.2004.10.020, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15949990

Ben-Pazi H, Gross-Tsur V, Bergman H, Shalev RS. (2003) Abnormal rhythmic motor response in children with attention-deficit-hyperactivity disorder. Dev Med Child Neurol 45:743-745. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000251187400010&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3

Gustafsson P (2008) Bio-social aspects of Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD): Neurophysiology, maturity, motor function and how symptoms relate to family interaction. Lund University.

Gustafsson P, Thernlund G, Besjakov J, Karlsson M, Ericsson I, Svedin CG (2008) ADHD symptoms and maturity - a study in primary school children. Acta Paediatr 97: 233-238. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/j.1651-2227.2007.00608.x, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18177440, http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000253311300020&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3

Ericsson I (2008) Motor skills, attention and academic achievements - an intervention study in school year 1-3. Br Educ Res J 34:301-313. http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000256006800001&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3

Guo P, Guo H, Yang CH, et al. (1999) Sensory Integra-tion Therapyon Attention Deficit HyperactivityDis-order. Chinese J Behav Med Sci 8:306-306.

Ren GY, Wang YF, Gu BM, et al. (1995) Investigation on prevalence of sensory integration dysfunction in 1994 school children in a Beijing urban area. Chinese J Ment Health 9:70-73.

Mulligan S (1996) An analysis of score patterns of children with attention disorders on the Sensory Integration and Praxis Tests. Am J Occup Ther 50:647-654. DOI: http://dx.doi.org/10.5014/ajot.50.8.647, http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8863937

Zang Y, Bomei Gu, Qian Q, Wang Y. (2002) Objective Measurement of the Balance Dysfunction in Attention Deficit Hyperactivity Disorder Children. Chin J Clin Rehabil 6: 1372-1374.

Niedermeyer E, Naidu SB (1997) Attention-deficit hyper-activity disorder (ADHD) and frontal-motor cortex disconnection. Clin Electroencephalogr 28:130-136.

American Psychiatric Association (1994) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, 4th edition (DSM-IV) Washington DC.

Chhabildas N, Pennington BF, Willcutt EG (2001) A comparison of the neuropsychological profiles of the DSM-IV subtypes of ADHD. J Abnorm Child Psychol 29:529-540. DOI: http://dx.doi.org/10.1023/A:1012281226028

American Psychiatric Association (2000) Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV-TR Fourth Edition Text Revision.

DuPaul GJ, Anastopoulos AD, Power TJ, Reid R, McGoey MJ, McGoey KE (1998a) Parent Ratings of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms: Factor Structure and Normative Data. J Psychopathol Behav Assess 20:83-102. DOI: http://dx.doi.org/10.1023/A:1023087410712

DuPaul GJ (1991) Parent and teacher ratings of ADHD symptoms: psychometric properties in a community based sample. J Clin Child Psychol 20:245-53. DOI: http://dx.doi.org/10.1207/s15374424jccp2003_3

Kim JW, Park KH, Cheon KA, Kim BN, Cho SC, Hong KEM (2005) The Child Behavior Checklist Together With the ADHD Rating Scale Can Diagnose ADHD in Korean Community-Based Samples. Can J Psychiatry 50: 802-805.

Pracki T, Jurek K, Pracka D (1989) Aktograf - rejestrator aktywności ruchowej. Probl Techn Med. 20:93-98.

Dane AV, Schachar RJ, Tannock R (2000) Does Actigraphy Differentiate ADHD Subtypes in a Clinical Research Setting? JAACA 39:752-760.

Byun H, Yang J, Lee M, Jang W, Yang JW, Kim JH, Hong SD, Joung YS (2006) Comorbidity in Korean Children and Adolescents with Attention-Deficit Hyperactivity Disorder: Psychopathology According to Subtype. Yonsei Med J 28:113-121. DOI: http://dx.doi.org/10.3349/ymj.2006.47.1.113

Medical and Biological Sciences

Opublikowane

2012-07-01

Jak cytować

1.
DABKOWSKA, Małgorzata, PRACKI, Tadeusz & PRACKA, Daria. OBIEKTYWNY POMIAR RUCHU A NASILENIE OBJAWÓW ADHD W OCENIE RODZICÓW I LEKARZA. Medical and Biological Sciences [online]. 1 lipiec 2012, T. 26, nr 1, s. 11–17. [udostępniono 10.12.2025]. DOI 10.12775/4084.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 1 (2012)

Dział

PRACE ORYGINALNE

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

zaburzenie hiperkinetyczne, aktograf, aktywność ruchowa, ocena rodziców
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa