PIELĘGNIARKI WOBEC ISO W SZPITALU
DOI:
https://doi.org/10.12775/4075Słowa kluczowe
szpital, organizacja, usługa, system zarządzania jakościąAbstrakt
System Zarządzania Jakością wg ISO w zakładach opieki zdrowotnej w Polsce nie jest już nowością. Jednak jego wdrożenie wymaga od personelu medycznego poszerzenia wiedzy z tego zakresu, zaakceptowania faktu, że usługa medyczna jest produktem medycznym. Aby usługa medyczna była wysokiej jakości personel powinien legitymować się wiedzą z zakresu marketingu usług medycznych. Dla pracowników ochrony zdrowia znaczącą zmianą są procesy zachodzące w wyniku wdrażania normalizacji, jednak legitymowanie się certyfikatem systemu zarządzania jakością stało się powszechnie obowiązującym standardem.
Celem pracy było ukazanie wiedzy na temat rzygotowania personelu pielęgniarskiego do wdrożenia normalizacji.
W pracy zastosowano metodę sondażu diagnostycznego, techniką była ankieta, narzędziem badawczym był autorski kwestionariusz ankiety składający się z pytań mających charakter zamknięty i otwarty.
Badania przeprowadzono wśród personelu pielęgniarskiego pracującego na oddziałach szpitalnych przed i po wprowadzeniu Systemu Zarządzania Jakością wg Normy ISO 9001.
Z przeprowadzonych badań własnych wynika, iż przed wdrożeniem ISO personel pielęgniarski obawiał się związanych z tym procesem zmian (53,22%), nie miało obaw tylko (28.65%) nie potrafiło jednoznacznie odpowiedzieć (18.13%). Badania wykazały, że ankietowane pielęgniarki częściej twierdziły, że ich organizacja pracy po wprowadzeniu Norm poprawiła się (48,54%), nie uległa zmianie ( 19.30%) oraz poprawiła się w niewielkim stopniu (32,16%). Pielęgniarki uważały, że wdrożenie normalizacji w szpitalu zachęca do kształcenia i samokształcenia, (67,84%) nie zachęca (18,71%) nie miało zdania (13,45%). Najczęściej respondenci uważali, że wdrożenie normalizacji przyczyni się do wzrostu zadowolenia klienta z jakości oferowanych usług (82.46%) inne, przeciwne zdanie miało (17,54%) badanych.
Bibliografia
Act of 6th November 2008 on accreditation in healthcare. Dz. U. (Official Law Journal) of 2009 no. 52, item 418, no. 76, item 641.
Act of 30th August 2002 on compliance assessment system Dz.U. (Official Law Journal) of 2002 no. 166, item 1360, of 2003 no. 80, item 718, no. 130, item 1188, no. 170, item 1652, no. 229, item 2275.
Ordinance of the Minister of Health of 31st August 2009 on the procedure assessing meeting by the health care providing entity the accreditation standards and the amount of fees for their introduction.
www.cmj.org.pl 06.01.2012
PN-EN ISO 9001-2009.
Urbaniak M.: Zarządzanie jakością środowiskiem oraz bezpieczeństwem w praktyce gospodarczej. DIFIN, Warszawa 2007.
www.iso.org/iso/homel 06.01.2012
www.stat.gov.pl/gus 06.01.2012
Płotek W.: Starzenie się ośrodkowego układu nerwowego i anestezja. “Anestezjologia i Ratownictwo” 2008. no. 1. p. 35-43.
Opolski K, Dykowska G, Możdzonek M.: Zarządzanie przez jakość w usługach zdrowotnych. Warszawa, CeDeWu 2009.
Lewandowski R., Preus A., Ochyra I. i wsp.: System Zarządzania Jakością według ISO 9001-2008 - wdrażanie i organizacja. Wiedza i Praktyka, Warszawa 2010.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0