Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Język Polski
    • English
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Język Polski
  • English

Medical and Biological Sciences

SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE DZIECI PO ZAKOŃCZONYM LECZENIU OSTREJ BIAŁACZKI LIMFOBLASTYCZNEJ
  • Strona domowa
  • /
  • SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE DZIECI PO ZAKOŃCZONYM LECZENIU OSTREJ BIAŁACZKI LIMFOBLASTYCZNEJ
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 Nr 2 (2012) /
  4. PRACE ORYGINALNE

SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE DZIECI PO ZAKOŃCZONYM LECZENIU OSTREJ BIAŁACZKI LIMFOBLASTYCZNEJ

Autor

  • Aneta Zreda-Pikies Department of Paediatric Nursing, Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń
  • Andrzej Kurylak Department of Paediatric Nursing, Collegium Medicum in Bydgoszcz, Nicolaus Copernicus University in Toruń

DOI:

https://doi.org/10.12775/4057

Słowa kluczowe

opioidy, metadon, TMT A, HIV

Abstrakt

Wstęp. Postęp w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej spowodował wzrost liczby osób wyleczonych, fakt ten wymusza spojrzenie na funkcjonowanie pacjenta po zakończonym leczeniu. Poznanie subiektywnej oceny funkcjonowania może wskazywać na istnienie niedostrzeganych potrzeb pacjentów wymagających zapewnienia fachowej opieki i pomocy poza środowiskiem szpitalnym.

Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród pacjentów leczonych w Katedrze i Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy, którzy zakończyli leczenie ostrej białaczki limfoblastycznej. Ostateczna liczba osób, biorących udział w badaniu wynosiła 64. Badania wśród dzieci zdrowych przeprowadzono wśród uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum oraz przedszkola na terenie Bydgoszczy. Do badania zakwalifikowano dzieci, które nigdy nie były poddane leczeniu szpitalnemu oraz nie chorują na choroby przewlekłe. Grupę porównawczą stanowiło 70 dzieci zdrowych. Do oceny jakości życia dzieci po zakończonym leczeniu ALL oraz dzieci zdrowych użyto standaryzowanego narzędzia badawczego autorstwa Jamesa W. Varni.

Wyniki. Subiektywna ocena funkcjonowania społecznego we wszystkich grupach wiekowych jest dość wysoka i mieści się w granicach 85-88 punktów. Najwyżej oceniane jest utrzymywanie dobrych kontaktów z rówieśnikami. Najwięcej problemów związanych jest z brakiem możliwości wykonywania wszystkich czynności, które mogą robić ich rówieśnicy. W ocenie pośredniej najmniej punktów dla funkcjonowania społecznego przyznanych jest w grupie dzieci od 2 do 4 lat. Podczas analizy funkcjonowania społecznego zaobserwowano istotną statystycznie różnice w jego ocenie na korzyść dzieci zdrowych, zarówno w ocenie bezpośredniej, jak i pośredniej. Ogólna ocena funkcjonowania w szkole różni się istotnie statystycznie pomiędzy dziećmi po zakończonym leczeniu ALL, a dziećmi zdrowymi (69,57 vs 81,27; p=0,001).

Wniosek. Jakość życia w sferze funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży po zakończonym leczeniu jest znamiennie niższa niż wśród dzieci zdrowych.

Bibliografia

Meeske K., Katz E., Palmer S., Burwinkle T., Varni J. Parent Proxy-Reported Health- Related Quality of Life and Fatigue in Pediatric Patients Diagnosed with Brain Tumors and Acute Lymphoblastic Leukemia, Cancer 2004, 101: 2116-2125, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/cncr.20609

Varni J.W., Burwinkle T.M., Seid M. The PedsQL TM 4.0 as a school population health measure: Feasibility, reliability and validity. Quality of Life Research 2006, 15: 203-215.

Varni J.W., Limbers Ch.A., Burwinkle T.M. Impaired health- related quality of life in children and adolescents with chronic conditions: a comparative analysis of 10 disease cluster and 33 disease categories/ severities utilizing the PedsQL TM 4.0 Generic Core Scales. Health and Quality of Life Outcomes 2007, 5: 43-58, http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000249650700002&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3

Varni JW, Burwinkle TM, Seid M, Skarr D. The PedsQL 4.0 as a pediatric population health measure: Feasibility, reliability and validity. Ambul Pediatr 2003; 3: 329-341

Varni JW, Burwinkle TM, Seid M. The PedsQL 4.0 as school population health measure: Feasibility, reliability and validity. Quality of Life Research 2006; 15: 203-215.

Varni, JW, Burwinkle TM, Katz ER et al. The PedsQL in pediatric cancer: Reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory Generic Core Scales, Multidimensional Fatigue Scale, and Cancer Module.

Ogińska-Bulik N., Izydorczyk K., Style radzenia sobie ze stresem a poczucie własnej wartości i umiejscowienie kontroli zdrowia u dzieci chorych na białaczkę, Psychoonkologia 2000, lipiec-grudzień nr7: 29-37.

Mess E. Ocena stanu psychicznego dzieci leczonych z powodu ostrej białaczki limfoblastycznej, Polska Medycyna Paliatywna 2002, tom 1, nr 2: 9-21.

Mess E., Wójcik D., Niedzielska E., wsp. Adaptacja społeczna dzieci leczonych na ostrą białaczkę limfoblastyczną, Onkol. Pol. 2005, 8, 3: 166- 169.

Armata J. Dzieci wyleczone z nowotworów szukają miejsca wśród ludzi, Przegl. Lek. 1992, 45:218-221.

Małkowska A., Mazur J., Woynarowska B. Poziom spostrzegania wsparcia społecznego a jakość życia dzieci i młodzieży 8-18- letniej, Med. Wieku Rozw. 2004, VIII, 3 cz. I: 551-566.

Strecker D., Kaczmarek D., Strecker B., Czaja-Bulsa G., Edukacja szkolna dziecka chorego, Family Medicine & Primary Care Review 2006, 8, 2: 327- 331.

Zdebska S., Armata J. Psychologiczne problemy w nowotworowych chorobach krwi u dzieci [w:] Ochocka M. Hematologia kliniczna wieku dziecięcego. Warszawa 1982. PZWL: 369-381.

Zdebska S., Armata J. Niektóre problemy psychologiczno-wychowawcze w opiece nad dzieckiem szkolnym z nowotworową chorobą krwi, Ped. Pol., 1979, 54, Nr 8: 919- 924.

Zdebska S., Armata J. Udział dziecka i jego zadania w leczeniu nowotworowej choroby krwi, ped. Pol., 1979 54: 911-914.

Kawalczyk J.R., Samardakiewicz M. Rola pediatry pierwszego kontaktu w opiece nad dzieckiem przewlekle chorym. Choroba nowotworowa. Med Prakt Pediatr 2000, 2: 144-154.

Korzeniowska J. Psychoonkologia - psychologia we współczesnej onkologii dziecięcej, Pediatria Polska 2005, 80, 1: 62-66.

Samardakiewicz M., Kowalczyk J., R. Rekomendacje dotyczące opieki psychospołecznej nad dziećmi z chorobami nowotworowymi, Pediatria Polska 2000, LXXV, 9: 729-736.

Szweda E. Psychologiczna opieka nad dziećmi chorującymi na nowotwory i ich rodzicami, Bioetyczne Zeszyty Pediatrii 1, 2003-2004: 45-52.

Krawczyński M., Dojrzewanie i dorastanie. Problemy i potrzeby zdrowotne i psychospołeczne. Pediatria Polska 1994, LXIX, 8: 581-587.

Medical and Biological Sciences

Opublikowane

2012-06-30

Jak cytować

1.
ZREDA-PIKIES, Aneta & KURYLAK, Andrzej. SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE DZIECI PO ZAKOŃCZONYM LECZENIU OSTREJ BIAŁACZKI LIMFOBLASTYCZNEJ. Medical and Biological Sciences [online]. 30 czerwiec 2012, T. 26, nr 2, s. 53–58. [udostępniono 4.7.2025]. DOI 10.12775/4057.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 Nr 2 (2012)

Dział

PRACE ORYGINALNE

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Język Polski
  • English

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

opioidy, metadon, TMT A, HIV
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa