SPOŁECZNE FUNKCJONOWANIE DZIECI PO ZAKOŃCZONYM LECZENIU OSTREJ BIAŁACZKI LIMFOBLASTYCZNEJ
DOI:
https://doi.org/10.12775/4057Słowa kluczowe
opioidy, metadon, TMT A, HIVAbstrakt
Wstęp. Postęp w leczeniu ostrej białaczki limfoblastycznej spowodował wzrost liczby osób wyleczonych, fakt ten wymusza spojrzenie na funkcjonowanie pacjenta po zakończonym leczeniu. Poznanie subiektywnej oceny funkcjonowania może wskazywać na istnienie niedostrzeganych potrzeb pacjentów wymagających zapewnienia fachowej opieki i pomocy poza środowiskiem szpitalnym.
Materiał i metody. Badania przeprowadzono wśród pacjentów leczonych w Katedrze i Klinice Pediatrii, Hematologii i Onkologii Collegium Medicum Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Bydgoszczy, którzy zakończyli leczenie ostrej białaczki limfoblastycznej. Ostateczna liczba osób, biorących udział w badaniu wynosiła 64. Badania wśród dzieci zdrowych przeprowadzono wśród uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum oraz przedszkola na terenie Bydgoszczy. Do badania zakwalifikowano dzieci, które nigdy nie były poddane leczeniu szpitalnemu oraz nie chorują na choroby przewlekłe. Grupę porównawczą stanowiło 70 dzieci zdrowych. Do oceny jakości życia dzieci po zakończonym leczeniu ALL oraz dzieci zdrowych użyto standaryzowanego narzędzia badawczego autorstwa Jamesa W. Varni.
Wyniki. Subiektywna ocena funkcjonowania społecznego we wszystkich grupach wiekowych jest dość wysoka i mieści się w granicach 85-88 punktów. Najwyżej oceniane jest utrzymywanie dobrych kontaktów z rówieśnikami. Najwięcej problemów związanych jest z brakiem możliwości wykonywania wszystkich czynności, które mogą robić ich rówieśnicy. W ocenie pośredniej najmniej punktów dla funkcjonowania społecznego przyznanych jest w grupie dzieci od 2 do 4 lat. Podczas analizy funkcjonowania społecznego zaobserwowano istotną statystycznie różnice w jego ocenie na korzyść dzieci zdrowych, zarówno w ocenie bezpośredniej, jak i pośredniej. Ogólna ocena funkcjonowania w szkole różni się istotnie statystycznie pomiędzy dziećmi po zakończonym leczeniu ALL, a dziećmi zdrowymi (69,57 vs 81,27; p=0,001).
Wniosek. Jakość życia w sferze funkcjonowania społecznego dzieci i młodzieży po zakończonym leczeniu jest znamiennie niższa niż wśród dzieci zdrowych.
Bibliografia
Meeske K., Katz E., Palmer S., Burwinkle T., Varni J. Parent Proxy-Reported Health- Related Quality of Life and Fatigue in Pediatric Patients Diagnosed with Brain Tumors and Acute Lymphoblastic Leukemia, Cancer 2004, 101: 2116-2125, DOI: http://dx.doi.org/10.1002/cncr.20609
Varni J.W., Burwinkle T.M., Seid M. The PedsQL TM 4.0 as a school population health measure: Feasibility, reliability and validity. Quality of Life Research 2006, 15: 203-215.
Varni J.W., Limbers Ch.A., Burwinkle T.M. Impaired health- related quality of life in children and adolescents with chronic conditions: a comparative analysis of 10 disease cluster and 33 disease categories/ severities utilizing the PedsQL TM 4.0 Generic Core Scales. Health and Quality of Life Outcomes 2007, 5: 43-58, http://gateway.webofknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcApp=PARTNER_APP&SrcAuth=LinksAMR&KeyUT=000249650700002&DestLinkType=FullRecord&DestApp=ALL_WOS&UsrCustomerID=b7bc2757938ac7a7a821505f8243d9f3
Varni JW, Burwinkle TM, Seid M, Skarr D. The PedsQL 4.0 as a pediatric population health measure: Feasibility, reliability and validity. Ambul Pediatr 2003; 3: 329-341
Varni JW, Burwinkle TM, Seid M. The PedsQL 4.0 as school population health measure: Feasibility, reliability and validity. Quality of Life Research 2006; 15: 203-215.
Varni, JW, Burwinkle TM, Katz ER et al. The PedsQL in pediatric cancer: Reliability and validity of the Pediatric Quality of Life Inventory Generic Core Scales, Multidimensional Fatigue Scale, and Cancer Module.
Ogińska-Bulik N., Izydorczyk K., Style radzenia sobie ze stresem a poczucie własnej wartości i umiejscowienie kontroli zdrowia u dzieci chorych na białaczkę, Psychoonkologia 2000, lipiec-grudzień nr7: 29-37.
Mess E. Ocena stanu psychicznego dzieci leczonych z powodu ostrej białaczki limfoblastycznej, Polska Medycyna Paliatywna 2002, tom 1, nr 2: 9-21.
Mess E., Wójcik D., Niedzielska E., wsp. Adaptacja społeczna dzieci leczonych na ostrą białaczkę limfoblastyczną, Onkol. Pol. 2005, 8, 3: 166- 169.
Armata J. Dzieci wyleczone z nowotworów szukają miejsca wśród ludzi, Przegl. Lek. 1992, 45:218-221.
Małkowska A., Mazur J., Woynarowska B. Poziom spostrzegania wsparcia społecznego a jakość życia dzieci i młodzieży 8-18- letniej, Med. Wieku Rozw. 2004, VIII, 3 cz. I: 551-566.
Strecker D., Kaczmarek D., Strecker B., Czaja-Bulsa G., Edukacja szkolna dziecka chorego, Family Medicine & Primary Care Review 2006, 8, 2: 327- 331.
Zdebska S., Armata J. Psychologiczne problemy w nowotworowych chorobach krwi u dzieci [w:] Ochocka M. Hematologia kliniczna wieku dziecięcego. Warszawa 1982. PZWL: 369-381.
Zdebska S., Armata J. Niektóre problemy psychologiczno-wychowawcze w opiece nad dzieckiem szkolnym z nowotworową chorobą krwi, Ped. Pol., 1979, 54, Nr 8: 919- 924.
Zdebska S., Armata J. Udział dziecka i jego zadania w leczeniu nowotworowej choroby krwi, ped. Pol., 1979 54: 911-914.
Kawalczyk J.R., Samardakiewicz M. Rola pediatry pierwszego kontaktu w opiece nad dzieckiem przewlekle chorym. Choroba nowotworowa. Med Prakt Pediatr 2000, 2: 144-154.
Korzeniowska J. Psychoonkologia - psychologia we współczesnej onkologii dziecięcej, Pediatria Polska 2005, 80, 1: 62-66.
Samardakiewicz M., Kowalczyk J., R. Rekomendacje dotyczące opieki psychospołecznej nad dziećmi z chorobami nowotworowymi, Pediatria Polska 2000, LXXV, 9: 729-736.
Szweda E. Psychologiczna opieka nad dziećmi chorującymi na nowotwory i ich rodzicami, Bioetyczne Zeszyty Pediatrii 1, 2003-2004: 45-52.
Krawczyński M., Dojrzewanie i dorastanie. Problemy i potrzeby zdrowotne i psychospołeczne. Pediatria Polska 1994, LXIX, 8: 581-587.
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 0
Liczba cytowań: 0