Dynamics of changes in the mental sphere of man
DOI:
https://doi.org/10.12775/MBS.2015.013Keywords
old adulthood, life-span, psychological changesAbstract
Life-span psychology assumes that development is multidimensional and multidirectional process that lasts throughout life, from birth until death. The cycle of this process includes both progression and regressive changes. Changes in cognitive functioning appearing in the elderly are the result of transformations occurring in the nervous system. This leads to a reduction in psychomotor skills, memory processes, learning as well as changes in thinking, emotions and motivation. Older people, however, do not lose the ability to participate in the intellectual life. The decrease in efficiency does not occur simultaneously in all directions nor equally. Due to the body's compensatory abilities, new intellectual capabilities may occur in older people. Mental training, especially cultivated throughout life, including old age, is of great importance for maintaining cognitive performance in the elderly.References
- 1. Biegański W.: Myśli i aforyzmy o etyce lekarskiej. PZWL, Warszawa 1957.
- 2. Sękowski T.: Adaptacja Psychiczna osób w podeszłym wieku do warunków życia. Wydawnictwo UMC – S, Lublin 1993.
- 3. Trempała J.: Dwa przełomy w badaniach nad rozwojem psychicznym człowieka, Przegląd Psychologiczny, 2001, nr 44, 85-92.
- 4. Straś-Romanowska M.: Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: Harwas-Napierała B., Trempała J. (red.) Psychologia rozwoju człowieka, PWN, Warszawa 2000, t.2, s. 263-292.
- 5. Baltes P.B.: Theoretical propositions of life-span development al psychology: On the Dynamics between growth and decline. Developmental Psychology, 1987, nr 23, 611-626.
- 6. Porzych K., Kędziora-Kornatowska K., Polak A., Porzych M.: Psychologiczne apekty starzenia się i starości. Gerontologia Polska 2004: 12 (4) s. 165-168.
- 7. Kielar-Turska M.: Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. W: Strelau J. (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t.I ) GWP, Gdańsk 2000.
- 8. Moritz M.: Trening umysłu jako forma utrzymania aktywności ludzi starych. W: Starość i osobowość (red.) Obuchowski K. Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, Bydgoszcz 2002: 113-153.
- 9. Sapia-Drewniak E. Kreatywna rola uczenia się w procesie rozwoju człowieka starszego. W: Wybrane problemy procesu starzenia się człowieka: materiały z konferencji naukowej – Opole 2007 s. 116-122.
- 10. Marcinek.P. Funkcjonowanie intelektualne w okresie starości. Gerontologia Polska 2007:15 (3) s. 69-75.
- 11. Marcinek. P. Funkcjonowanie intelektualne i subiek-tywna jakość życia u osób w wieku emerytalnym. Gerontologia Polska, 2007: 15 (3) s. 76-81.
- 12. Smith J., Baltes P.B.: Wisdom-related knowledge: Age/cohort differences in responses to life-planning problems. Development psychology. 1990, 26: 494-505.
- 13. Cavanaugh J. C. Starzenie się. W: Psychologia rozwojowa. (red.) Bryant P. E., Colman A. M.: Wydawnictwo Zysk i S-ka, Poznań 1997.
- 14. Labouvie-Vief G. Intelligence and cognition. W: Handbook of the psychology of aging. wyd. 2. (red.) Birren J.E., Schaie K.W. Van Nostrand Reinhold, New York 1985.
- 15. Rembowski J. Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. PWN, Warszawa– Poznań 1984.
- 16. Wiśniewska-Roszkowska K. Starość jako zadanie. Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 1989.
- 17. Zając L.: Wiek sprzeczności. Charaktery, 2000, 10, s. 17-18.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 174
Number of citations: 0