Trends in vaccinology education of nurses in Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/MBS.2015.001Keywords
nursing education, vaccinationAbstract
Introduction. The tangible result of the successful implementation of immunoprophylaxis is properly organized and conducted education on vaccinology of parents and people to be vaccinated, which should be carried out by medical professionals of different specialties, including nurses performing vaccinations.
Aim. Presentation of trends in the development of vaccinology education of nurses in Poland.
Material and methods. Overview of Polish and foreign medical literature in the years 2000-2014 on education of society by medical personnel in the field of active immunization.
Results. Changes in the immunoprophylaxis in Poland, the aim of which is further development of Immunization Program in accordance with trends in many European countries, necessitate ongoing vaccinology education. This requires from the medical staff (a doctor and a nurse) not only current knowledge about vaccination, but also the ability to communicate effectively and build a feeling of trust in the relationship with patients. The theoretical foundation of modern vaccinology education should be viewing it as a process, the outcome of which is to achieve competences of the trainee to express judgments and make effective decisions on matters related to immunization.
Conclusions. 1. Educational activities of medical personnel in the field of immunization are crucial for the social acceptance of this method of infectious diseases prevention. 2. Effective implementation of vaccinology education by medical personnel requires continuing professional and personal development as well as interpersonal communication skills. 3. Appointment of the vaccinology educators and interdisciplinary method of implementation of education on vaccination may be a desirable trend in the development of active immunization.
References
W. Szczepienia ochronne: co i dlaczego monitorować. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 63-67.
Ślusarczyk J. Problematyka szczepień w krajach Unii Europejskiej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2003, 57: 97-101.
Charońska E. Podstawy teoretyczne edukacji zdrowotnej. [w:] Andruszkiewicz A, Banaszkiewicz M. (red). Teoretyczne podstawy promocji zdrowia, tom 1. Wyd. Czelej, Lublin, 2008.
Augustynowicz A, Wrześniewska-Wal I. Aspekty prawne obowiązkowych szczepień ochronnych u dzieci. Ped Pol. 2013; 88: 120-126.
Czajka H. Alternatywny program szczepień i szczepionki skojarzone w praktyce pediatrycznej. Przegl Epidemiol. Państwowy Zakład Higieny. Warszawa 2004, 58, 112-114.
Bernatowaka E. Szczepionki wysokoskojarzone - nowy plan strategiczny dla szczepień obowiązkowych w Programie Szczepień Ochronnych. Standardy Medyczne/Pediatria 2011, 6 (8): 895-908.
Czajka H, Sawiec P. Od Program Szczepień Ochronnych do indywidualnych rozwiązań. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 36-43.
Tarczoń I, Dromadzka E, Czajka H. Co na temat szczepień ochronnych wiedzą rodzice i pracownicy ochrony zdrowia? Przegl Lek. 2009; 1-2: 27-33.
Mrożek-Budzyn D. Ewolucja polskiego programu szczepień ochronnych na przestrzeni ostatnich 10 lat. Przegl Epidemiol. 2012; 66: 107-112.
Rogalska J, Augustynowicz E, Gzyl A, i wsp. Źródła informacji oraz wiedza rodziców na temat szczepień ochronnych w Polsce. Przegl Epidemiol. 2010; 1: 83 – 90.
Kochman D, Rudzińska T. Znaczenie edukacji rodziców w kontekście szczepień obowiązkowych i zalecanych u dzieci w wieku 0-2 lat. Probl Pielęg. 2008; 16 (1-2): 163-172.
Woynarowska B. Edukacja zdrowotna. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Jak rozmawiać z rodzicami o szczepieniach dzieci. Praktyczny przewodnik dla lekarzy i pielęgniarek. Medycyna Praktyczna/Szczepienia (wydanie specjalne), 2013, 3: 3-27.
Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 20 października 2005 r. w sprawie zakresu zadań lekarza, pielęgniarki i położnej podstawowej opieki zdrowotnej (dz. u. nr 214, poz. 1816).
Ustawa o zawodach pielęgniarki i położnej – DzURP 1996, nr 19.
Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wykazu obowiązkowych szczepień ochronnych oraz zasad przeprowadzania i dokumentacji szczepień (Dz. U. z 2002 r. Nr 237, poz. 2018 z późn. zm.).
Ustawa z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. Nr 234, art. 67 pkt 3, poz. 1570).
Szewczyk T.. Specyficzne cechy edukacji zdrowotnej. [w:] Głowacka M D, Promocja zdrowia. Konteksty społeczno-kulturowe, (red.) Wyd. WOLUMIN s. c., Poznań, 2000.
Austvoll-Dahlgren A, Helseth S. What informs parents´decision-making about childhood vaccinations? J Adv Nurs 2010; 66 (11):2421-2430.
Malewski M. Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 2000, 1 (9): 47-63.
Leask J., Kinnersley P, Jackson C. Communicating with parents´ about vaccination: a framework for health professionals. BMC Pediatrics, 2003; 111: 653-659.
Stewart J. Mosty zamiast murów. O komunikowaniu się między ludźmi. Warszawa PWN, 2000: 78-86.
Whitehead D. Incorporating socio-political health promotion activities into clinical practice. J Clin Nurs 2003, 12, 668-677.
Kuchar E, Szenborn L. Postawy antyszczepionkowe i możliwości polemiki. Przew Lek. 2010; 5: 63-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 320
Number of citations: 0