Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Prace online
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada redakcyjna
    • Proces recenzji
    • Komitet Logic and Logical Philosophy
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Logic and Logical Philosophy

What is Diagrammatic Reasoning in Mathematics?
  • Strona domowa
  • /
  • What is Diagrammatic Reasoning in Mathematics?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 27 Nr 4 (2018): December /
  4. Artykuły

What is Diagrammatic Reasoning in Mathematics?

Autor

  • Michał Sochański

DOI:

https://doi.org/10.12775/LLP.2018.001

Słowa kluczowe

diagrammatic reasoning, philosophy of mathematics

Abstrakt

In recent years, epistemological issues connected with the use of diagrams and visualization in mathematics have been a subject of increasing interest. In particular, it is open to dispute what role diagrams play in justifying mathematical statements. One of the issues that may appear in this context is: what is the character of reasoning that relies in some way on a diagram or visualization and in what way is it distinct from other types of reasoning in mathematics? In this paper it is proposed to distinguish between several ways of using visualization or diagrams in mathematics, each of which could be connected with a different concept of diagrammatic/visual reasoning. Main differences between those types of reasoning are also hinted at. A distinction between visual (diagrammatic) reasoning and visual (diagrammatic) thinking is also considered.

Bibliografia

Bakker, A., 2007, “Diagrammatic reasoning and hypostatic abstraction in statistics education”, Semiotica 164: 9–29. DOI: 10.1515/SEM.2007.017

Barwise, J., and J. Etchemendy, 1996, “An enhanced argument for innate elementary geometric knowledge and its philosophical implications”, pages 185–206 in J. Barwise and G. Allwein (eds.), Logical Reasoning with Diagrams, Oxford University Press, New York.

Borwein, P., and L. Jörgenson, 2001, “Visible structures in number theory”, The American Mathematical Monthly, 108, 10: 897–910. DOI: 10.2307/2695413

De Cruz, M., 2007, “An enhanced argument for innate elementary geometric knowledge and its philosophical implications”, pages 185–206 in B. van Kerkhove (ed.), New Perspectives on Mathematical Practices, World Scientific, New Jersey, London, Singapore. DOI: 10.1142/9789812812230_0009

Giaquinto, M., 2007, Visual Thinking in Mathematics, Oxford University Press, Oxford, New York. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199285945.001.0001

Hammer, E., 1994, “Reasoning with sentences and diagrams”, Notre Dame Journal of Formal Logic 35, 1: 73–87. DOI: 10.1305/ndjfl/1040609295

Hanna, G., and N. Sidoli, 2009, “Visualisation and proof: A brief survey of philosophical perspectives”, ZDM Mathematical Education 39, 1–2 (2007): 73–78. DOI: 10.1007/s11858-006-0005-0

Kulpa, Z., 2009, “Main problems of diagrammatic reasoning. Part I: The generalization problem”, Foundations of Science 14: 75–96.

Normann, J., 2003, “Visual reasoning in Euclid’s geometry”, University College London: PhD Dissertation.

Rivera, F.D., 2011, Toward a Visually-Oriented School Mathematics Curriculum, Springer Science+Business Media, Cambridge. DOI: 10.1007/978-94-007-0014-7

Shimojima, A., 2015, Semantic Properties of Diagrams and Their Cognitive Potentials, CSLI Publications, Stanford.

Shin, S-J., 2002, The Iconic Logic of Peirce’a Graphs, MIT Press, Hong Kong.

Logic and Logical Philosophy

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

24.01.2018

Jak cytować

1.
SOCHAŃSKI, Michał. What is Diagrammatic Reasoning in Mathematics?. Logic and Logical Philosophy [online]. 24 styczeń 2018, T. 27, nr 4, s. 567–581. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LLP.2018.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 27 Nr 4 (2018): December

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1256
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

diagrammatic reasoning, philosophy of mathematics
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa