Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Prace online
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada redakcyjna
    • Proces recenzji
    • Komitet Logic and Logical Philosophy
    • Polityka Open Access
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Logic and Logical Philosophy

How effective indeed is present-day mathematics?
  • Strona domowa
  • /
  • How effective indeed is present-day mathematics?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 15 Nr 2 (2006) /
  4. Artykuły

How effective indeed is present-day mathematics?

Autor

  • Athanassios Tzouvaras Department of Logic, Nicolaus Copernicus University

DOI:

https://doi.org/10.12775/LLP.2006.008

Słowa kluczowe

effectiveness of mathematics, everyday reasoning, vagueness, meaning

Abstrakt

We argue that E. Wigner’s well-known claim that mathematics is unreasonably effective in physics (and not in the natural sciences in general, as the title of his article suggests) is only one side of the hill. The other side is the surprising insufficiency of present-day mathematics to capture the uniformities that arise in science outside physics. We describe roughly what the situation is in the areas of (a) everyday reasoning, (b) theory of meaning and (c) vagueness. We make also the point that mathematics, as we know it today, founded on the concept of set, need not be a conceptually final and closed system, but only a stage in a developing subject.

Biogram autora

Athanassios Tzouvaras - Department of Logic, Nicolaus Copernicus University

Department of Mathematics

Bibliografia

Aczel, P., Non-well-founded sets, CSLI Lecture Notes, No 14, 1988.

Ajdukiewicz, K., Pragmatic logic, D. Reidel P.C. 1974.

Barwise, J., The situation in logic, CSLI Lecture Notes, No 17, CSLI Publications, Stanford 1989.

Barwise, J., and J. Etchemedy, The Liar. An essay on truth and circularity, Oxford University Press 1989.

Barwise, J., and L. Moss, Vicious circles: on the mathematics of circular phenomena, CSLI Lecture Notes 1996.

Barwise, J., and J. Perry, Situations and attitudes, Cambridge, MA, MIT Press, 1983.

Carnap, R., Meaning and necessity, Univ. of Chicago Press, 1956.

Chomsky, N., Syntactic structures, Mouton, Hague 1957.

Castoriadis, C., L’ institution imaginaire de la société, Editions du Seuil, Paris 1975.

Castoriadis, C., Domaines de l’ homme, Editions du Seuil, Paris 1986.

Frege, G., “On sense and reference”, in: D. Davidson and G. Harman (eds.), The logic of grammar, Dickenson, Encino, California 1975, pp. 116–128.

Heyting, A., Intuitionism: An introduction, North Holland, Amsterdam 1956.

Marciszewski, W., (ed.), Dictionary of logic as applied in the study of language. Concepts, methods, theories, Martinus Nijhoff Publishers 1981.

Montague, R., Formal Philosophy: selected papers of Richard Montague, R.H. Thomason (ed.), Yale U.P., 1974.

Rota, G.-C., “The barrier of meaning”, Letters in Math. Physics 10 (1985), 97–99.

Smith, N., Noam Chomsky – Ideas and ideals, Cambridge Univ. Press, 1999. [17] Tzouvaras, A., “Modeling vagueness by nonstandardness”, Intern. J. of Fuzzy Sets and Systems 94 (1998), 385–396.

Tzouvaras, A., “An axiomatization of “very” within systems of set theory”, Studia Logica 73 (2003), 413–430.

Wigner, E., “The unreasonable effectiveness of mathematics in the natural sciences”, Communications in Pure and Applied Mathematics 13 (1960). Available also in URL: http://nedwww.ipac.caltech.edu/level5/March02/Wigner/Wigner.html

Zimmermann, H.-J., Fuzzy set theory and its applications, 2nd Edition, Kluwer Academic Publishers, 1991.

Logic and Logical Philosophy

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

26.06.2006

Jak cytować

1.
TZOUVARAS, Athanassios. How effective indeed is present-day mathematics?. Logic and Logical Philosophy [online]. 26 czerwiec 2006, T. 15, nr 2, s. 131–153. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/LLP.2006.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 15 Nr 2 (2006)

Dział

Artykuły

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 564
Liczba cytowań: 0

Crossref
Scopus
Google Scholar
Europe PMC

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

effectiveness of mathematics, everyday reasoning, vagueness, meaning
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa