High, pop, or trash? Mister D.’s rude society of submissive consumers
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.6.2017.004Słowa kluczowe
pop, trash, MISTER D., consumerSAbstrakt
Contemporary Polish culture is filled with popcultural phenomena which cannot be easily defined. Top model Anja Rubik, who recently appeared on the thought-provoking cover of the first issue of Polish “Vogue,” had made her music debut in Mister D.’s 2014 “Chleb” video. It quickly went viral, but many YouTubers called it “trash,” probably not knowing that Mister D. is Dorota Masłowska, the critically-acclaimed author of Snow White and Russian Red which she published at the age of nineteen and later starred in its movie adaptation. The author of this article shows that by combining literature with music and visuals arts, Masłowska not only crossed the line between high and low culture but also reached new audiences.
Bibliografia
ADORNO, T., (1991). Is Art Lighthearted? (trans. Shierry Weber Nicholsen). [In:] Rolf Tiedemann (ed.) Notes to Literature, 247-253. New York: Columbia University Press.
ANDERSON, E. (2009). Inclusive Masculinity: The Changing Nature of Masculinities. New York: Routledge.
BAUDRILLARD, J. (1998). The Consumer Society: Myths and Structures. London: Sage.
BROCH, H. (1969). Notes on the Problem of Kitsch. [In:] G. Dorfles (ed.), Kitsch: The World of Bad Taste, 46-76. New York: Universe Books.
BURSKI, K. (2013). Rydzyk o tęczy: Symbole zboczeń nie powinny być tolerowane. Fakt24, Retrieved from http://www.fakt.pl/wydarzenia/polityka/rydzyk-o-teczy-symbole-zboczen-nie-powinny-byc-tolerowane/kvsfrvr.
CHACIŃSKI, B. (2014). Recenzja płyty: Mister D, „Społeczeństwo jest niemiłe” Kanapki z hajsem. Polityka, Retrieved from https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/muzyka/1572757,1,recenzja-plyty-mister-d-spoleczenstwo-jest-niemile.read.
DANESI, M. (2015). Popular Culture: Introductory Perspectives, 3rd ed. Lanham: Rowman & Littlefield.
FALL, M. (2014). Recenzja: MISTER D – "Społeczeństwo jest niemiłe". Onet Muzyka, Pozyskano z https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/alternatywa/recenzja-mister-d-spoleczenstwo-jest-niemile/wckr1yh.
GOŁĘBIEWSKA, M. (1999). Kamp jako postawa estetyczna – o postmodernistycznych uwikłaniach. „Sztuka i Filozofia”, 17, 27-38.
GREENBERG, C. (1939). Avant Garde and Kitsch. “The Partisan Review”: 34–49.
GRZESZCZYK, E. (1997). Camp. „Kultura i Społeczeństwo”, 3, 155-156.
HUTCHEON, L. (1989). The Politics of Postmodernism. New York: Routledge, 1989.
KELLER SIMON, R. (1999). Trash Culture: Popular Culture and the Great Tradition. Berkeley and Los Angeles: University of California Press.
KLINGER, B. (1994). Melodrama and Meaning. History, Culture and the Films of Douglas Sirk. Bloomington: Indiana University Press.
KOWALCZYK, A. (1997). Krótka historia disco polo. „Wiedza i Życie”, 9. Retrieved from http://archiwum.wiz.pl/1997/97093200.asp.
KULKA, T. (1996). Kitsch and Art. Pennsylvania: State University Press.
ŁUPAK, S. (2014). Szmira, żenada, dno. Dorota Masłowska nagrała płytę. „Newsweek”, Retrieved from http://www.newsweek.pl/kultura/dorota-maslowska-spoleczenstwo-jest-niemile-plyta-muzyka-rap-hip-hop-newsweek-pl,artykuly,281417,1.html.
MISTER D. (2014). Społeczeństwo jest niemiłe [CD].
MISTER D.- CZARNA ŻORŻETA (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=hr4x-I8DmFs.
MISTER D. - HAJ$ (official video) "HARDKOR DISKO promo klip".2. MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=a4suvl4AO88.
MISTER D.. - PREZYDENT (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=BsUMjZyRW4o.
MISTER D. - SPOŁECZEŃSTWO JEST NIEMIŁE (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=_6A_ctfso0E.
MISTER D.- ZAPACH BOGA (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=Eb3B6nkuQ14.
Mister D. feat Monsieur Z - "Tęcza" (Official Video) KayaxTV - https://www.youtube.com/watch?v=V9XOtdXY9kQ.
MISTER D.i ANETA GRZESZYKOWSKA - RYSZARD (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=SSzr-nNUJeU.
MISTER D.. i MARIA STRZELECKA - ŻONA PIŁKARZA (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=7ypavbCIRj4.
MISTER D.x ANJA RUBIK - CHLEB (official video) MisterdOficjalny - https://www.youtube.com/watch?v=-1-z48cJDbc.
MITCHELL, W.J.T. (1986). Iconology: Image, Text, Ideology. Chicago: U Chicago Press.
OCZKO, P. (ed.) (2008). CAMPania. Zjawisko campu we współczesnej kulturze. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.
Oto 10 Najpopularniejszych Polskich Piosenek W Serwisie Youtube
Kultura Onet, Retrieved from https://kultura.onet.pl/muzyka/gatunki/pop/oto-10-najpopularniejszych-polskich-piosenek-w-serwisie-youtube/n9znp7p.
PIOTROWICZ, P. (2012). Marlena Drozdowska i niezwykła historia piosenki "Mydełko Fa". Onet Muzyka, Retrieved from http://muzyka.onet.pl/marlena-drozdowska-i-niezwykla-historia-piosenki-mydelko-fa/9ncmn.
REHBERG, P., M. Tuhkanen. (2007). Danzing time. Dissociative camp and European synchrony. “SQS” 02/07, p. 43-59.
SAWICKA, M. (2005). Paw warszawski. „Wprost”, 21/2005 (1173), Retrieved from https://www.wprost.pl/tygodnik/76895/Paw-warszawki.html.
SONTAG, S. (1964). Notes on Camp. Partisan Review, Retrieved from https://faculty.georgetown.edu/irvinem/theory/Sontag-NotesOnCamp-1964.html.
STAM, R. (1999) Palimpsestic Aesthetics: A Meditation on Hybridity and Garbage. [In:] M. Joseph, J. N. Fink (eds.) Performing Hybridity (p. 69-78). Minneapolis: University of Minnesota Press
STRINATI, D. (2004). An Introduction to Theories of Popular Culture. London: Routledge
STOREY, J. (2015) Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction ,7th ed. New York: Routledge.
TRACEWICZ, J. (2014). Chleb z Żabki ze smalcem i hajsem. I Anją Rubik. Nowy klip Mister D. Spiberweb, Retrieved from https://www.spidersweb.pl/rozrywka/2014/03/25/chleb-mister-d-zobacz-nowy-klip/.
Vogue Poland: Why the Iconic Magazine's First Polish Cover Has Proven So Controversial
Retrieved from http://www.calvertjournal.com/features/show/9656/vogue-poland-jurgen-telle.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 374
Liczba cytowań: 0