Piętno rodzimego krajobrazu w twórczości malarskiej Józefa Szermentowskiego
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.3.2020.002Słowa kluczowe
malarstwo pejzażowe, krajobraz rodzimy, piętno, regionalizm, auraAbstrakt
Praca jest analizą biografii oraz twórczości Józefa Szermentowskiego pod kątem piętna, jakie odcisnął na nich krajobraz kielecki. Autorka zastanawia się nad samym pojęciem piętna jako niezbywalnego śladu (na ciele, w pamięci, w twórczości artystycznej) oraz nad istotnymi w kontekście omawianej twórczości pojęciami aury i regionalizmu. W tekście przybliżone zostają najważniejsze z perspektywy badaczki aspekty biografii artysty i na ich podstawie przeprowadzona zostaje analiza wybranych, reprezentatywnych dla badanego problemu prac malarskich.
Bibliografia
Belting, H. (2000). Obraz i jego media. Próba antropologiczna (przeł. M. Bryl). „Artium Quaestiones”, 11, 295-322.
Benjamin, W. (1996). Dzieło sztuki w dobie reprodukcji technicznej (przeł. J. Sikorski). W: W. Benjamin, Anioł Historii. Eseje, szkice fragmenty (s. 201-240). Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości (przeł. A. Dzierżyńska, J. Tokarska-Bakir). Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Gombrich, E. (2011). Prawda i stereotyp (przeł. D. Folga-Januszewska, S. Jaszczyńska, M. Wrześniak). W: E. Gombrich, Pisma o sztuce i kulturze (s. 89-112). Kraków: Universitas.
Grad, J. (2010). Współczesny sens regionalizmu. „Sensus Historiae”, 1(1), 51-68.
Jakimowicz, I. (1950). Józef Szermentowski. Warszawa: Czytelnik.
Myślińska, A. (2017). Józef Szermentowski – Franciszek Kostrzewski. Uczeń i pierwszy mistrz. Kielce: Muzeum Narodowe w Kielcach.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 608
Liczba cytowań: 0