Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Confession and Camouflage: Biographical Memory in Visual Narratives by Peter Sis, Uri Orlev and Marta Ignerska
  • Strona domowa
  • /
  • Confession and Camouflage: Biographical Memory in Visual Narratives by Peter Sis, Uri Orlev and Marta Ignerska
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 3 (2018): Literatura Ludowa /
  4. Artykuły

Confession and Camouflage: Biographical Memory in Visual Narratives by Peter Sis, Uri Orlev and Marta Ignerska

Autor

  • Katarzyna Smyczyńska Kazimierz Wielki University

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.3.2018.001

Słowa kluczowe

biographical memory, camouflage, child and adult self, confession, convergence, intergenerational connectivity, irony

Abstrakt

In my article, I argue that Peter Sis’ Tibet Through the Red Box (1998) and the Polish edition of Uri Orlev's Granny Knits (first published in Hebrew in 1981) illustrated by Marta Ignerska (2009) represent two different forms of intergenerational remembering. The visual narratives in question are artistic portrayals of the narrators’ biographical memory, and in some sense it is possible to view both works as narratives in which intergenerational connectivity is an integral aspect of the story. However, in each book the symbolic return to childhood has a different character. In Orlev and Ignerska's book, the rigidly delineated categories of “childhood” and “adulthood” are not really applicable, as they merge on every possible level – in their formal, expressive, and philosophical aspects. In Sis’ narrative, the (visual) language may resemble conventions associated with children's literature, but it is primarily an element of the book's nostalgic message, not a signal of the narrator's authentic and permanent connection with his child self.

Bibliografia

ANTONISZCZAK, J. (1971). Jak działa jamniczek. Warszawa/Kraków: Studio Miniatur Filmowych.

ANTONISZCZAK, S. (2010). Jak działa jamniczek? 2+3D (quarterly), 19.08. Obtained from http://www.2plus3d.pl/artykuly/jak-dziala-jamniczek.

BAUMAN, Z. (1991). Modernity and the Holocaust. Cambridge: Polity Press.

BEAUVAIS, C. (2017). Next of Kin: “The Child” and “The Adult” in Children's Literature Theory Today and Tomorrow. In: M. Nikolajeva and C. Beauvais (eds.), The Edinburgh Companion to Children's Literature (pp. 265-273). Edinburgh University Press.

GITTINS, D. (2009). The historical construction of childhood. In: M. J. Kehily (ed.), An Introduction to Childhood Studies: Second Edition (pp. 35-49). Open University Press.

HEMMINGS, R. (2007). A Taste of Nostalgia: Children's Books from the Golden Age – Carroll, Grahame, and Milne. “Children's Literature”, Vol. 35 (pp. 54-79).

KAŹMIERSKA, K. (2008). Biografia i pamięć. Na przykładzie pokoleniowego doświadczenia ocalonych z Zagłady. Kraków: Nomos. (Biography and Memory: The Generational Experience of the Shoah Survivors (2012). Trans. K. Maciejczyk. Academic Studies Press).

NATOV, R. (2018). The Courage to Imagine: The Child Hero in Children's Literature. London: Bloomsbury.

NODELMAN, P. (2008). The Hidden Adult: Defining Children's Literature. Baltimore: The John Hopkins University Press.

NUSSBAUM, Martha, C. ((1986) 2001). The Fragility of Goodness: Luck and Ethics in Greek Tragedy and Philosophy (updated edition). Cambridge University Press.

OMMUNDSEN, Å. M. (2015). Who Are These Picturebooks For? Controversial Picturebooks and the Question of Audience In. J. Evans (ed.), Challenging and Controversial Picturebooks: Creative and Critical Responses to Visual Texts (pp. 71-93). London & New York: Routledge.

ORLEV, U., and M. Ignerska (2009). Babcia robi na drutach (Granny Knits) (1980). Wytwórnia.

ORLEV, U. (1999). Granny Knits. Trans. Eddy Lewinstein. Illus: Ora Eitan. New Dehli: National Book Trust, India.

ORLEV, U. (2012). Książki mojego dzieciństwa (1931-1945). Lublin: UMCS.

ORLEV, U. Izraelski pisarz Uri Orlev: Jestem polskim patriotą. Interview. Polskie Radio Jedynka. Obtained from https://www.polskieradio.pl/7/178/Artykul/1083767,Izraelski-pisarz-Uri-Orlev-jestem-polskim-patriota.

ORLEV, U. (2011). Najlepsze czasy były w getcie. Wywiad z P. Smoleński. „Gazeta Wyborcza. Duży Format”, 30.06.

ORLEV, U. (2011). Nie mogę znaleźć w sobie nienawiści. Wywiad z A. Zagner. „Polityka” (weekly). 04.07. Obtained from https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/spoleczenstwo/1517204,1,izraelski-pisarz-uri-orlev-dla-politykapl.read.

SIS, P. (1998). Tibet Through the Red Box. New York: Frances Foster Books.

SIS, P. (2007). The Wall: Growing Up Behind the Iron Curtain. New York: Frances Foster Books.

YOUNG, J. E. (1993). The Texture of Memory. Holocaust Memorials and Meaning. Yale University Press.

“MANDALA”. The Book of Symbols: Reflections on Archetypal Images (2010). Editor-in-chief: A. Ronnberg. Ed: K. Martin. Koln: Taschen.

WILLIAMS, A., and J. F. Nussbaum (2001). Intergenerational Communication Across the Life Span. Mahwah, NJ, London: Lawrence Erlbaum Associates.

WALLER, A. (2017). Re-memorying: A New Phenomenological Methodology in Children's Literature Studies. In: M. Nikolajeva and C. Beauvais (eds.), The Edinburgh Companion to Children's Literature (pp. 136-149). Edinburgh University Press.

WINCENCJUSZ-PATYNA, A. (2014). Nowe szaty (graficzne) książki (polskiej). „Znak” (monthly), September, nr 712. Obtained from http://www.miesiecznik.znak.com.pl/7122014anita-wincencjusz-patynanowe-szaty-graficzne-ksiazki-polskiej/.

AYAKA, C. and I. Hague (eds) (2014). Representing Multiculturalism in Comics and Graphic Novels. Routledge.

LA CAPRA, D. (2000). Writing History, Writing Trauma. John Hopkins University Press.

GIŻYCKI, M. (2000). Nie tylko Disney. Rzecz o filmie animowanym. Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. Wydawnictwo Naukowe PWN.

HOWORUS-CZAJKA, M. (2017). Gra ze sztuką w książce obrazkowej. In: M. Cackowska, H. Dymel-Trzebiatowska, and J. Szyłak (red.). Książka obrazkowa. Wprowadzenie (173-190). Poznań: Instytut Kultury Popularnej.

HOLLINDALE, P. (1997). Signs of Childness in Children's Books. Thimble Press.

OLSEN, S. (2015). Ed. Childhood, Youth and Emotions in Modern History: National, Colonial and Global Perspectives. Palgrave.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2018-12-16

Jak cytować

1.
SMYCZYŃSKA, Katarzyna. Confession and Camouflage: Biographical Memory in Visual Narratives by Peter Sis, Uri Orlev and Marta Ignerska. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 16 grudzień 2018, T. 62, nr 3, s. 7–21. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LL.3.2018.001.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Nr 3 (2018): Literatura Ludowa

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 428
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

biographical memory, camouflage, child and adult self, confession, convergence, intergenerational connectivity, irony
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa