Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Walory estetyczne i eksperymenty formalne w fantasy świata wtórnego
  • Strona domowa
  • /
  • Walory estetyczne i eksperymenty formalne w fantasy świata wtórnego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 64 Nr 1 (2020): Literatura Ludowa /
  4. Artykuły

Walory estetyczne i eksperymenty formalne w fantasy świata wtórnego

Autor

  • Grzegorz Trębicki Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1.2020.004

Słowa kluczowe

fantasy, walory artystyczne fantasy, Patricia McKillip, teoria fantastyki

Abstrakt

Fantasy świata wtórnego nie bez przyczyny uchodzi  w oczach literaturoznawców i krytyków za jeden z najbardziej schematycznych, repetytywnych i komercyjnych gatunków współczesnej literatury niemimetycznej. Niniejszy artykuł podejmuje próbę rozeznania czy (i do jakiego stopnia) funkcjonują w obrębie tego gatunku teksty, w których w miarę wyraźnie można wyróżnić swoiście rozumianą funkcję estetyczną (i czy może stanowić ona dominantę utworu), jak również czy (i na ile) możliwe są w tej literaturze różnego rodzaju eksperymenty formalne oraz jaką pełnią one funkcję.

Bibliografia

Attebery, B. (1992). Strategies of Fantasy. Bloomington and Indianapolis: Indiana University

Press.

Beagle, P. S. (1991). Pieśń oberżysty (tłum. Ł. Nicpan). Warszawa: Alfa.

Godshalk, W. L. (1975). Alfred Bester: Science Fiction or Fantasy. “Extrapolation 16.2”,

-55.

Lee, T. (1991). Czarnoksiężnik z Volkyanu (tłum. Danuta Górska). Warszawa: Wydawnictwo

Alfa.

Le Guin, U. K. (1982). The Child and the Shadow. W: The Language of the Night. Essays

on Fantasy and Science Fiction (s. 49-61). New York: Berkley Books.

Le Guin, U. K. (1991). Czarnoksiężnik z Archipelagu (tłum. S. Barańczak). Gdańsk:

Phantom Press.

Lem, S. (1983). Posłowie do: Ursula K. Le Guin, Czarnoksiężnik z Archipelagu (s. 191-

. Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Mendlesohn, F. (2008). Rhetorics of Fantasy. Middletown, Connecticut: Wesleyan University

Press.

McKillip, P. A. (1999). Mistrz zagadek z Hed (tłum. J. Manicki). Warszawa: Mag.

Oziewicz, M. (2008). One Earth, One People. The Mythopeic Fantasy Series of Ursula K. Le Guin, Lloyd Alexander, Madeleine L’Engle and Orson Scott Car. Jefferson, North

Carolina, and London: McFarland & Company, Inc., Publishers.

Raffael, B. (1968). The Lord of the Rings as Literature. W: N. D. Isaacs I R. A. Zimbardo

(red.), Tolkien and the Critics (s. 218-246). Notre Dame: U. of Notre Dame Press.

Sapkowski, A. (1993). Piróg albo nie ma złota w Szarych Górach. „Nowa Fantastyka”,

nr 5, 65–72.

Sapkowski, A. (1999). Złotooki potwór wyobraźni. Wstęp do: P. A. McKillip, Mistrz zagadek

z Hed (s. 6-15). Warszawa: Mag.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2020-09-13

Jak cytować

1.
TRĘBICKI, Grzegorz. Walory estetyczne i eksperymenty formalne w fantasy świata wtórnego. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 13 wrzesień 2020, T. 64, nr 1, s. 39–48. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/LL.1.2020.004.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 64 Nr 1 (2020): Literatura Ludowa

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 549
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

fantasy, walory artystyczne fantasy, Patricia McKillip, teoria fantastyki
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa