Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Naszyjnik z zębów rekina. Indiańska Oklahoma w opowieściach Eddie’go Chuculate’a
  • Strona domowa
  • /
  • Naszyjnik z zębów rekina. Indiańska Oklahoma w opowieściach Eddie’go Chuculate’a
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America /
  4. Artykuły

Naszyjnik z zębów rekina. Indiańska Oklahoma w opowieściach Eddie’go Chuculate’a

Autor

  • Bartosz Hlebowicz badacz niezależny

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.4.2024.006

Słowa kluczowe

literatura tubylczoamerykańska, pisarze z Oklahomy, Krikowie, Czirokezi

Abstrakt

Cheyenne Madonna (2010), opowiadania Eddie’ego Chuculate’a, pisarza, w którego żyłach płynie krew Krików i Czirokezów, oraz jego autobiograficzna powieść This Indian Kid (2023), są z pozoru mocno osadzone w indiańskim świecie Oklahomy, Nowego Meksyku i Arizony. Nie są jednak peanem na cześć tubylczych wspólnot. Te praktycznie u Chuculate’a nie występują, jego indiańscy bohaterowie zamieszkują raczej małomiasteczkowy i podmiejski wariant amerykańskiego świata. Nie ma tu rozpamiętywania krzywd kolonizacji i zanurzania się w „tubylczą traumę”, rozterek dotyczących tożsamości indiańskich bohaterów, ich zawieszenia między światem rdzennych Amerykanów i białych. Chuculate pokazuje, że o współczesnych Indianach można opowiadać świeżym językiem, unikając balastu „historii”, „dziedzictwa” i „tradycji”. Jego znaki rozpoznawcze to ironia i dystans (choć zdarza się gorzka zaduma), a nie cierpienie, bohaterstwo i mitologizowanie przeszłości. Jeśli próbuje rozliczać się z przeszłością, to jest to przeszłość jego własnej rodziny, a nie tubylczego narodu, do którego należy. To właśnie próba zrozumienia relacji z najbliższymi osobami i przechowania o nich pamięci stanowi esencję dotychczasowej twórczości Chuculate’a, zakorzenionej w tradycjach zarówno indiańskiej, jak i amerykańskiej prozy. Chuculate jest przede wszystkim znakomitym, zajmującym opowiadaczem, który podtrzymuje świetne tradycje tubylczoamerykańskiej prozy z Oklahomy, by wspomnieć znanych u nas Navarre’a Scotta Momadaya i Brandona Hobsona.

Bibliografia

Allen, P. G. (1983). The Woman Who Owned the Shadows. Spinsters/Aunt Luke.

Chuculate, E. (2020). Cheyenne Madonna. Black Sparrow Press.

Chuculate, E. (2023). This Indian Kid. A Native American Memoir. Scholastic Focus.

Cornell, S. (2000). Discovered Identities and American Indian Supratribalism. In P. Spickard, W. J. Burroughs (eds.), We Are a People. Narrative and Multiplicity in Constructing Ethnic Identity (pp. 98–123). Temple University Press.

Elliott, A. (2020). A Mind Spread Out On The Ground. Melville House.

Erdrich, L. (1998). Leki na miłość (tłum. M. Konikowska). PIW.

Fortunate Eagle, A. (2023). Pipestone (tłum. B. Hlebowicz). TIPI.

Furman, L. (ed.) (2007). O. Henry Prize Stories 2007. Knopf Doubleday.

Giago, T. (2008). 27 lutego. Dziwne święto w Pine Ridge. Tawacin, 81(1), 50–51.

Good, M. (2022). Pięcioro małych Indian (tłum. E. Janota). Sonia Draga.

Hlebowicz, B. (2004). Ludzie Mocnego Drzewa. Rozmowy z Odżibuejami z Bois Forte w Minnesocie (2002). Tawacin, 66(2), 31–33.

Hlebowicz, B. (2009). „Odnaleźć nasze prawdziwe ścieżki”. Nanticoke Lenni-Lenapowie i Oneidowie ze Wschodniego Wybrzeża Stanów Zjednoczonych. DiG.

Hlebowicz, B. (2012). Why Care about Lënapei lixsëwakàn? Ethnography of the Lenape Language Loss. Journal on Ethnopolitics and Minority Issues in Europe, 11(1), 142–163.

Hlebowicz, B. (2019, 24 czerwca). Odyseja miejskich wojowników. Tygodnik Powszechny, 26, 71–74. https://www.tygodnikpowszechny.pl/odyseja-miejskich-wojownikow-159362

Hlebowicz, B. (2021a, 2 kwietnia). Okrutna melancholia Czirokezów. Tygodnik Powszechny, 15, 68–71. https://www.tygodnikpowszechny.pl/okrutna-melancholia-czirokezow-167042

Hlebowicz, B. (2021b, 30 sierpnia). Dobra wiadomość, zła wiadomość. Tygodnik Powszechny, 36, 82–84. https://www.tygodnikpowszechny.pl/dobra-wiadomosc-zla-wiadomosc-168849

Hlebowicz, B. (2023a, 25 kwietnia). Picerzy mulich pysków. Dzieciństwo w Georgii. Gazeta Wyborcza. Książki, 59(2), 97. https://wyborcza.pl/7,75517,29669518,picerzy-mulich-pyskow-dziecinstwo-w-georgii-w-autobiografii.html

Hlebowicz, B. (2023b, 5 maja). Metamfetamina w rezerwacie. Krytyka Polityczna. https://krytykapolityczna.pl/swiat/metamfetamina-w-rezerwacie-powiesci-indianskie

Hlebowicz, B. (2023c, 7 sierpnia). Indianie, zupełnie inna opowieść. Tygodnik Powszechny, 29, 78–81. https://www.tygodnikpowszechny.pl/indianie-zupelnie-inna-opowiesc-183941

Hlebowicz, B. (2024, 9 lutego). Dwanaście opowiadań Breece’a D’J Pancake’a. Dwanaście klejnotów. Gazeta Wyborcza. Książki, 64(1), 82. https://wyborcza.pl/7,75517,30675813,dwanascie-klejnotow.html

Hobson, B. (2021a). Tam, gdzie rozmawiają umarli (tłum. J. Westermark). Agora.

Hobson, B. (2021b). The Removed. Ecco.

HolyWhiteMountain, S. (2024). A Conversation with Louise Erdrich. The Paris Review. https://www.theparisreview.org/blog/2024/03/25/a-conversation-with-louise-erdrich

Kelley, D. (2009). Granice historii. Badanie przeszłości w XX wieku (tłum. B. Hlebowicz). PWN.

Momaday, N. S. (1969). The Way to Rainy Mountain. University of New Mexico Press.

Momaday, N. S. (1976). Dom utkany ze świtu (tłum. J. Milnikiel). Książka i Wiedza.

Mihesuah, D. (1996). American Indians. Stereotypes & Realities. Clarity.

Miles, T. (2005). Ties That Bind: The Story of an Afro-Cherokee Family in Slavery and Freedom. University of California Press.

Mroczkowska-Brand, K. (2017). Deportowani z życia. Nowe głosy w narracjach literackich i ich kolonialne konteksty. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Orange, T. (2019). Nigdzie indziej (tłum. T. Tesznar). Zysk i S-ka.

Saunt, C. (2005). Black, White, and Indian. Race and the Unmaking of an American Family. Oxford University Press.

Schubnell, M. (ed.) (1997). Conversations with N. Scott Momaday. University Press of Mississippi.

Smith, R. (2018, 6 March). How Native American Slaveholders Complicate the Trail of Tears Narrative. Smithsonian Magazine. https://www.smithsonianmag.com/smithsonian-institution/how-native-american-slaveholders-complicate-trail-tears-narrative-180968339

Sturm, C. (2002). Blood Politics. Race, Culture, and Identity in the Cherokee Nation of Oklahoma. University of California Press.

Sundquist, Å. (2005). Ethnic Identity Problems in Native American and Saami Fiction: Differences in Frequency and Severity. European Review of Native American Studies, 19(2), 51–58.

Weiden, D. (2023). Zimowe kroniki (tłum. M. Maciołek). TIPI.

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2025-01-24

Jak cytować

1.
HLEBOWICZ, Bartosz. Naszyjnik z zębów rekina. Indiańska Oklahoma w opowieściach Eddie’go Chuculate’a. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 24 styczeń 2025, T. 68, nr 4, s. 73–87. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/LL.4.2024.006.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 68 Nr 4 (2024): New Literature of Indigenous America

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Bartosz Hlebowicz

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 244
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

literatura tubylczoamerykańska, pisarze z Oklahomy, Krikowie, Czirokezi
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa