Krytyczne studia nad dziedzictwem – kilka zachęt i wskazówek
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2024.011Abstrakt
Recenzja: Krytyczne studia nad dziedzictwem. Pojęcia, metody, teorie i perspektywy, redakcja Monika Stobiecka,
Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2023.
Bibliografia
Czerwińska, K. (2018). Przepakować dziedzictwo. Przeszłość jako projekcja rzeczywistości – przypadki śląskie. Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Dziubata, K. (2020). Patrymonializacja, „UNESCOizacja” i polityka. Trajektorie tańca tradycyjnego w systemie ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Kultura Współczesna, 4(111), 174–192.
Dziubata-Smykowska, K. (2023a). Dla nas to jest świętość. Folkloryzm jako forma ochrony niematerialnego dziedzictwa kulturowego. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza.
Dziubata-Smykowska, K. (2023b). Kryzys klimatyczny a lokalne praktyki wobec niematerialnego dziedzictwa kulturowego? Propozycja badań nad wybranymi zjawiskami Krajowej Listy Niematerialnego Dziedzictwa Kulturowego w Polsce z perspektywy etnoklimatologicznej. Lud, 107, 110–141.
Echaust, K. (2021). „Etnografia przedtekstowa” w badaniach nad światem więcej-niż-ludzkim. Przypadek bartników w Polsce. W: K. Majbroda (red.), Etnografia transrelacyjna. Poznanie i praxis w świecie ludzi i bytów poza-ludzkich (s. 89–99). Uniwersytet Wrocławski.
Klekot, E. (2021). Kłopoty ze sztuką ludową. Gust, ideologie, nowoczesność. Słowo/obraz terytoria.
Kolankiewicz, L. (2014). Istota dziedzictwa niematerialnego w rozumieniu Konwencji UNESCO z 2023 roku. W: A. Rottermund (red.), Dlaczego i jak w nowoczesny sposób chronić dziedzictwo kulturowe (s. 72–76). Polski Komitet ds. UNESCO.
Kozioł-Słupska, A. i in. (red.). (2022). Dziedzictwo kulturowe w rewitalizacji. Praktyczny poradnik. Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Latour, B. (2010). Splatając na nowo to, co społeczne. Wprowadzenie do teorii aktora-sieci (przeł. A. Derra, K. Abriszewski). Universitas.
Michałowska, G. (2020). UNESCO. Sukcesy, porażki, wyzwania. Wydawnictwo Naukowe Scholar.
RAT (Resilience Academic Team) (red.). (2022). Humanistyka prewencyjna. Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Poznańskie Centrum Dziedzictwa.
Skaldawski, B. (2017). Problematyka definicji dziedzictwa. W: A. Chabiera, A. Dąbrowski, A. Fortuna-Marek, A. Kozioł, M. Lubaś, P. Nowak, B. Skaldawski, K. Stępnik, Polacy wobec dziedzictwa. Raport z badań społecznych (s. 9–12). Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Smith, L. (2021). Emotional Heritage. Visitor Engagement at Museums and Heritage Sites. Routledge.
Smyk, K. (2017). Religijność potoczna jako element dziedzictwa niematerialnego w aspekcie zrównoważonego rozwoju. W: H. Schreiber (red.), Niematerialne dziedzictwo kulturowe. Doświadczenia w ochronie krajów Europy Środkowej i Wschodniej oraz Chin. 10-lecie wejścia w życie Konwencji UNESCO z 2003 roku w perspektywie zrównoważonego rozwoju (s. 408–423). Narodowy Instytut Dziedzictwa.
Smyk, K. (2022). A rite in the light of the Actor-Network Theory – the research perspectives (as exemplified by the feast of Corpus Christi in Spycimierz). Łódzkie Studia Etnograficzne, 61, 61–75.
Zawiła, M. (2019). Dziedziczynienie przedwojennych cmentarzy na terenach postmigracyjnych Polski. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2024 dr hab., prof. UMCS Katarzyna Smyk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 156
Liczba cytowań: 0