Z badań nad mitologią Słowian
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2023.014Abstrakt
Recenzja: Michał Łuczyński, Mity Słowian. Śladami świętych opowieści przodków, Triglav, Szczecin 2022.
Bibliografia
Bayburin, A. K. (2005). Zhilishche v obryadakh i predstavleniyakh vostochnykh slavyan. Yazyki slavyanskoy kul’tury.
Bednarczuk, L. (1996). W co wierzyli Prasłowianie? (W świetle badań prof. Leszka Moszyńskiego nad przedchrześcijańską religią Słowian). Kieleckie Studia Filologiczne, 10, 25–31.
Beekes, R. (2010). Etymological Dictionary of Greek (vol. 1–2). Brill.
Blažek, V. (2006). Celto-Slavic Parallels i Mythology and Sacral Lexicon. Studia Celto-Slavica, 1, 75–85.
Bongard-Levin, G. M., Grantovskiy E. A. (1988). Skify i slavyane: Mifologicheskiye paralleli. In V. A. Timoshchuk (ed.), Drevnosti slavyan i Rusi (p. 110–114). Nauka.
Boryś, W. (2002). Kultura muzyczna dawnych Słowian w świetle słownictwa. W: J. Rusek,
W. Boryś, L. Bednarczuk (red.), Dzieje Słowian w świetle leksyki. Pamięci profesora Franciszka Sławskiego (s. 83–94). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Bystroń, J. S. (1921). Artyzm pieśni ludowej. Księgarnia św. Wojciecha.
Dynda, J. (2012). Kněží, čarodějové a hadači: Prvofunkční specialisté a jejich postavení ve společnosti archaických Slovanů. Sacra. Studnetský Religionistický Časopis, 10(2), 33–48.
Edda. Die Lieder des Codex Regius nebst verwandten Denkmälern (vol. 1: Text, ed. G. Neckel) (1914). Carl Winters Univeristätsbuchhandlung.
Edel’man, D. I. (2002). Iranskiye i slavyanskiye yazyki. Istoricheskiye otnosheniya. Vostochnaya literature.
García Baena, J. G. (2021). Der römische Einfluss auf die Religion der Germanen der Provinzen durch schriftliche Quellen. Rheinischen Friedrich–Wilhelms–Universität.
Gołąb, Z. (2004). O pochodzeniu Słowian w świetle faktów językowych (przeł. M. Wojtyła-Świerzowska). Universitas.
Grafenauer, I. (1942). Prakulturne bajke pri Slovencih. Etnolog, 14, 2–45.
Helgason, S. R. (2017). Ölvir in Iceland and in the “Austrfararvísur”. Saga Book, 41, 109–122.
Havlová, E. (ed.) (1989–2022). Etymologický slovník jazyka staroslovĕnského (vol. 1–21). Československé Akademie Vĕd.
Herodot. (2002). Dzieje (przeł. S. Hammer). Czytelnik.
Holzer, G. (1989). Entlehnungen aus einer Bisher unbekannten indogermanischen Sprache im Urslavischen und Baltischen. Verlag der ÖadW.
Ivanov, V., Toporov, V. (1970). Le mythe indo-européen du dieu de l’orage poursuivant le serpent: reconstruction du schema. In J. Puilllon, P. Maranda (eds.), Échanges et communication. Mélanges offerts à Claude Lévi-Strauss à l’occasion de son 60-ème anniversaire (vol. 2, p. 1180–1202). Mouton.
Ivanov, V. V., Toprov, V. N. (1983). K rekonstruktsii Mokoshi kak zhenskogo personazha v slavyanskoy versii osnovnogo mifa. In Balto slavyanskiye issledovaniya 1982 (p. 175–196). Nauka.
Jufer, N., Luginbühl, Th. (2001). Les dieux gaulois. Répertoire des noms de divinités celtiques connus par l’épigraphie, les textes antiques et la toponymie. Editions Errance.
Kalyguine, V. (1997). Deux correspondances de vocabulaire mythologique entre les langues celtiques et balto-slaves. Zeitschrift für celtische Philologie, 49/50, 367–372.
Klinger, W. (1926). Obrzędowość Bożego Narodzenia. Jej początek i znaczenie pierwotne. Księgarnia Uniwersytecka.
Klinger, W. (1909). Jajko w zabobonie ludowym u nas i w starożytności. Akademia Umiejętności.
Kowalski, A. P. (2013). Mit a piękno. Z badań nad pochodzeniem sztuki. Epigram.
Lajoye, P. (2008). Des Dieux gaulois. Petits essais de mythologie. Archeolingua Foundation.
Łuczyński, M. (2020). Bogowie dawnych Słowian. Studium onomastyczne. Kieleckie Towarzystwo Naukowe.
Ługowska, J. (1981). Ludowa bajka magiczna jako tworzywo literatury. Ossolineum.
Machek, V. (1941). Slavisches rarogъ „Würgfalke” und sein mythologischer Zusammenhang, Linguisitica Slovaca, 3, 84–88.
Mayenowa, M. R. (1980). Między symbolem a metaforą. Mitologia słowiańska w polskiej frazeologii poetyckiej. Pamiętnik Literacki, 71(3), 183 190.
Moszyński, L. (1992). Die vorchristliche Religion der Slaven im Lichte der slavischen Sprachwissenschaft. Böhlau Verlag.
Moszyński, L. (1993). Kierunki zmian semantycznych prasłowiańskich apelatywów określających przedchrześcijańskich czarowników. In Philologia Slavica. K 70-letiyu akademika N. I. Tolstogo (p. 102–113). Nauka.
Piątkowska, I. (1898). Obyczaje ludu ziemi sieradzkiej. Lud, 4, 410–435.
Puhvel, J. (1969). „Meadow of the Otherworld” in Indo-European Tradition. Zeitschrift für vergleichende Sprachforschung, 83(1), 64–69.
Pokorny, J. (1959). Indogermanisches etymologisches Wörterbuch. Francke.
Povest’ vremennykh let. (1926). Polnoye sobraniye russkikh letopisey (vol. 1: Lavrent’yevskaya letopis’, 2nd ed., part 1). Izdatel’stvo Akademii Nauk SSSR.
Propp, W. (1976). Morfologia bajki (przeł. W. Wojtyga-Zagórska). Książka i Wiedza.
Propp, W. (2000). Nie tylko bajka (przeł. D. Ulicka). Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
Radcliffe-Brown, A. R., (1952). Structure and Function in Primitive Society. The Free Press
Radenković, L. (2013). Slovanska boginja Mokoš. Sodobnost, 77(11), 1590–1602.
Reyhan, E. (2009). The Missing God Telipinu Myth. A Chapter from the Ancient Anatolian Mythology. Türk Arkeoloji Dergisi, 28(45), 85-106.
Sławski, F. (red.) (1974–2001). Słownik prasłowiański (t. 1–8). Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
Teofylakt Simokata (1972). Theophylacti Simocatte Historiae (ed. C. Deboor). Teubner.
Thieme, P. (1952). Studien zur indogermanischen Wortkunde und religionsgeschichte. Akademie–Verlag.
Thomas W. I., Znaniecki, F. (1976). Chłop polski w Europie i Ameryce (t. 1: Organizacja grupy pierwotnej, przeł. M. Metelska). Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
Trubachev, O. N. (ed.) (1974–2021). Etimologicheskiy slovar’ slavyanskikh yazykov. Praslavyanskiy leksicheskiy fond (vol. 1–42). Nauka.
Trubachev, O. N. (2003). Etnogenez i kul’tura drevneyshikh slavyan. Lingvisticheskiye issledovaniya. Nauka.
Urbańczyk, S. (1964). Kapłani pogańscy. W: W. Kowalenko, G. Labuda, T. Lehr-Spławiński (red.), Słownik starożytności słowiańskich (t. 2, s. 371). Ossolineum.
Urbańczyk, S. (1967). Mitologia słowiańska. W: W. Kowalenko, G. Labuda, Z. Stieber (red.), Słownik starożytności słowiańskich (t. 3, s. 265–266). Ossolineum.
Vykypĕl, B. (2004). Studie k šlechtickým titulům v germánských, slovanských a baltských jazycích. Etymologie jako pomocná věda historická. Masarykova Univerzita.
Watkins, C. (1995). How to Kill a Dragon. Aspects of Indo-European Poetics. Oxford University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Andrzej Kowalski
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 434
Liczba cytowań: 0