Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Čeština
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Français (Canada)
    • Italiano
    • Język Polski
    • Srpski
    • Українська
    • Hrvatski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • O czasopiśmie
  • Przesyłanie tekstów
  • Zespół redakcyjny
  • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Kilka uwag na temat muzyczno-scenicznego wariantu legendy
  • Strona domowa
  • /
  • Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Kilka uwag na temat muzyczno-scenicznego wariantu legendy
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 67 Nr 1-2 (2023): Folk Tales of Slavs in Poland /
  4. Artykuły

Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Kilka uwag na temat muzyczno-scenicznego wariantu legendy

Autor

  • Małgorzata Lisecka Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu https://orcid.org/0000-0002-5327-9856

DOI:

https://doi.org/10.12775/LL.1.2023.008

Słowa kluczowe

balet , muzyka, neo-romantyzm

Abstrakt

Przedmiotem analizy są źródła dotyczące baletu Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Na podstawie zachowanego opisu spektaklu z 1898 r. oraz wyciągów fortepianowych wybranych scen baletowych sformułowano wnioski na temat dzieła warszawskiego kompozytora jako kolejnego wariantu popularnej polskiej legendy. Istotny kontekst badawczy stanowi refleksja nad muzyczną kulturą popularną drugiej połowy XIX w. oraz współczesnymi stylami odbioru.

Bibliografia

Aldrich, E. (1991). From the Ballroom to Hell: Grace and Folly in Nineteenth-Century Dance. Northern University Press.

Bacon, H. (2011). The Faust Theme in Romantic Music. In L. Fitzsimmons (ed.), Lives of Faust: The Faust Theme in Literature and Music. A Reader (p. 204–217). Walter de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110973976.204

Chapman, J. (1984). XXX and the Changing Ballet Aesthetic; 1828–32. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, 2(1), 35 47. https://doi.org/10.2307/1290778

Chapman, J. (1988). Silent Drama to Silent Dream: Parisian Ballet Criticism, 1800–1850. Dance Chronicle, 11(3), 365–380. https://doi.org/10.1080/01472528708568986 Dziś w niedzielę dnia… (1898) [Afisz]. Teatr Wielki.

Felföldi, L. (2020). Reception of Nineteenth-Century Couple Dances in Hungary. In E. Bakka,

T. Buckland, H. Saarikoski, A. von Bibra Wharton (eds.), Waltzing Through Europe: Attitudes towards Couple Dances in the Long Nineteenth-Century (p. 177–238). Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0174.07

Hurley, T. (2007). Opening the Door to a Fairy Tale World: Tchaikovsky’s Ballet Music. In M. Kent (ed.), The Cambridge Companion to Ballet (p. 164–183). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521832212.016

Janion, M., Żmigrodzka, M. (2005). Doktor Faust – prawda i zmyślenie. W: M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła (s. 119–126). Słowo/obraz terytoria.

Jones, S. (2002). The Folklore Definition and the Origin of Fairy Tale. In S. Jones, The Fairy Tale: The Magic Mirror of the Imagination (p. 1–18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203820889-5

Liddle, J. (2020). „Musik ist das Nicht”. On Romantic Incomprehensibility in Chopin. In E. Sheinberg, W. P. Dougherty (eds.), The Routledge Handbook of Music Signification (p. 13–23). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351237536-1

Mani, I. (2013). Computational Modelling of Narrative. Morgan & Claypool. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02147-3

Muns, L. (2010). Schumann’s First Symphony: “The Nightwatchman”. The Musical Times, 151(1911), 3–17. https://doi.org/10.2307/20721615

Propp, V. (1968). Morfologia bajki (przeł. S. Balbus). Pamiętnik Literacki, 59(4), 203–42.

Rahn, S. (2015). Ballet and Fairy Tales. In J. Zipes (ed.), The Oxford Companion to Fairy Tales (p. 40–44). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acref/9780199689828.001.0001

Ratuszna, H. (2018). Bajka ludowa w literaturze romantyzmu. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (t. 1, s. 185–195). Wydawnictwo Naukowe UMK.

Roebuck, Ch. (2006). „Queering” the King: A Remedial Approach to Reading Masculinity in Dance. In A. Carter (ed.), Rethinking Dance History: A Reader (p. 46–58). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315015668

Rozmysł, M. (2016). Mistrz Twardowski w romantyzmie. Próba mitobiografii. Wydawnictwo KUL.

Sandner, D. (1996). The Fantastic Sublime: Romanticism and Transcendence in Nineteenth-Century Children Fantasy Literature. Greenwood Press.

Schacker, J. (2018). Theater. In P. Greenhill, J. T. Rudy, N. Hamer, L. Bosc (eds.), The Routledge Companion to Media and Fairy-Tale Cultures (p. 337–347). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315670997

Scott, D. B. (2019). German Operetta on Broadway and in the West End, 1900–1940. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108614306

Shapiro, M. (1981). Preliminaries to a Semiotics of Ballet. In W. Steiner (ed.), The Sign in Music and Literature (p. 216–228). University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/775633

Sonnenfeld, A. G. (1894). „Pan Twardowski”. Fantastyczno-legendowy balet w 4-ch aktach (10-ciu obrazach). Calori.

Spóz, A. (2007). Sonnenfeld Adolf. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna (t. 10). PWM.

Stein, L. (1979). The Suite. In L. Stein, Anthology of Musical Forms – Structure & Style (Expanded Edition): The Study and Analysis of Musical Forms (p. 156–176). Warner Bros.

Thomas, H. (2003). Theatrical Dance in America from the Eighteenth to the Nineteenth Century. In H. Thomas, Dance, Modernity, and Culture. Explorations in the Sociology of Dance (p. 31–44). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203359730

Weickman, D. (2007). Choreography and Narrative: The “ballet d’action” of the Eighteenth Century. In M. Kent (ed.), The Cambridge Companion to Ballet (p. 53–64). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521832212.007

Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture

Pobrania

  • pdf

Opublikowane

2023-06-30

Jak cytować

1.
LISECKA, Małgorzata. Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Kilka uwag na temat muzyczno-scenicznego wariantu legendy. Literatura Ludowa. Journal of Folklore and Popular Culture [online]. 30 czerwiec 2023, T. 67, nr 1-2, s. 107–121. [udostępniono 8.7.2025]. DOI 10.12775/LL.1.2023.008.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 67 Nr 1-2 (2023): Folk Tales of Slavs in Poland

Dział

Artykuły

Licencja

Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Lisecka

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Prawa autorskie/Copyright Notice

1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:

a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);

c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;

d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;

e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).

 2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.

3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.

 

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 508
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Čeština
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Français (Canada)
  • Italiano
  • Język Polski
  • Srpski
  • Українська
  • Hrvatski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

balet , muzyka, neo-romantyzm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa