Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Kilka uwag na temat muzyczno-scenicznego wariantu legendy
DOI:
https://doi.org/10.12775/LL.1.2023.008Słowa kluczowe
balet , muzyka, neo-romantyzmAbstrakt
Przedmiotem analizy są źródła dotyczące baletu Pan Twardowski Adolfa Sonnenfelda. Na podstawie zachowanego opisu spektaklu z 1898 r. oraz wyciągów fortepianowych wybranych scen baletowych sformułowano wnioski na temat dzieła warszawskiego kompozytora jako kolejnego wariantu popularnej polskiej legendy. Istotny kontekst badawczy stanowi refleksja nad muzyczną kulturą popularną drugiej połowy XIX w. oraz współczesnymi stylami odbioru.
Bibliografia
Aldrich, E. (1991). From the Ballroom to Hell: Grace and Folly in Nineteenth-Century Dance. Northern University Press.
Bacon, H. (2011). The Faust Theme in Romantic Music. In L. Fitzsimmons (ed.), Lives of Faust: The Faust Theme in Literature and Music. A Reader (p. 204–217). Walter de Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110973976.204
Chapman, J. (1984). XXX and the Changing Ballet Aesthetic; 1828–32. Dance Research: The Journal of the Society for Dance Research, 2(1), 35 47. https://doi.org/10.2307/1290778
Chapman, J. (1988). Silent Drama to Silent Dream: Parisian Ballet Criticism, 1800–1850. Dance Chronicle, 11(3), 365–380. https://doi.org/10.1080/01472528708568986 Dziś w niedzielę dnia… (1898) [Afisz]. Teatr Wielki.
Felföldi, L. (2020). Reception of Nineteenth-Century Couple Dances in Hungary. In E. Bakka,
T. Buckland, H. Saarikoski, A. von Bibra Wharton (eds.), Waltzing Through Europe: Attitudes towards Couple Dances in the Long Nineteenth-Century (p. 177–238). Open Book Publishers. https://doi.org/10.11647/OBP.0174.07
Hurley, T. (2007). Opening the Door to a Fairy Tale World: Tchaikovsky’s Ballet Music. In M. Kent (ed.), The Cambridge Companion to Ballet (p. 164–183). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521832212.016
Janion, M., Żmigrodzka, M. (2005). Doktor Faust – prawda i zmyślenie. W: M. Janion, M. Żmigrodzka, Romantyzm i egzystencja. Fragmenty niedokończonego dzieła (s. 119–126). Słowo/obraz terytoria.
Jones, S. (2002). The Folklore Definition and the Origin of Fairy Tale. In S. Jones, The Fairy Tale: The Magic Mirror of the Imagination (p. 1–18). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203820889-5
Liddle, J. (2020). „Musik ist das Nicht”. On Romantic Incomprehensibility in Chopin. In E. Sheinberg, W. P. Dougherty (eds.), The Routledge Handbook of Music Signification (p. 13–23). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781351237536-1
Mani, I. (2013). Computational Modelling of Narrative. Morgan & Claypool. https://doi.org/10.1007/978-3-031-02147-3
Muns, L. (2010). Schumann’s First Symphony: “The Nightwatchman”. The Musical Times, 151(1911), 3–17. https://doi.org/10.2307/20721615
Propp, V. (1968). Morfologia bajki (przeł. S. Balbus). Pamiętnik Literacki, 59(4), 203–42.
Rahn, S. (2015). Ballet and Fairy Tales. In J. Zipes (ed.), The Oxford Companion to Fairy Tales (p. 40–44). Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/acref/9780199689828.001.0001
Ratuszna, H. (2018). Bajka ludowa w literaturze romantyzmu. W: V. Wróblewska (red.), Słownik polskiej bajki ludowej (t. 1, s. 185–195). Wydawnictwo Naukowe UMK.
Roebuck, Ch. (2006). „Queering” the King: A Remedial Approach to Reading Masculinity in Dance. In A. Carter (ed.), Rethinking Dance History: A Reader (p. 46–58). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315015668
Rozmysł, M. (2016). Mistrz Twardowski w romantyzmie. Próba mitobiografii. Wydawnictwo KUL.
Sandner, D. (1996). The Fantastic Sublime: Romanticism and Transcendence in Nineteenth-Century Children Fantasy Literature. Greenwood Press.
Schacker, J. (2018). Theater. In P. Greenhill, J. T. Rudy, N. Hamer, L. Bosc (eds.), The Routledge Companion to Media and Fairy-Tale Cultures (p. 337–347). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315670997
Scott, D. B. (2019). German Operetta on Broadway and in the West End, 1900–1940. Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/9781108614306
Shapiro, M. (1981). Preliminaries to a Semiotics of Ballet. In W. Steiner (ed.), The Sign in Music and Literature (p. 216–228). University of Texas Press. https://doi.org/10.7560/775633
Sonnenfeld, A. G. (1894). „Pan Twardowski”. Fantastyczno-legendowy balet w 4-ch aktach (10-ciu obrazach). Calori.
Spóz, A. (2007). Sonnenfeld Adolf. W: E. Dziębowska (red.), Encyklopedia muzyczna PWM. Część biograficzna (t. 10). PWM.
Stein, L. (1979). The Suite. In L. Stein, Anthology of Musical Forms – Structure & Style (Expanded Edition): The Study and Analysis of Musical Forms (p. 156–176). Warner Bros.
Thomas, H. (2003). Theatrical Dance in America from the Eighteenth to the Nineteenth Century. In H. Thomas, Dance, Modernity, and Culture. Explorations in the Sociology of Dance (p. 31–44). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203359730
Weickman, D. (2007). Choreography and Narrative: The “ballet d’action” of the Eighteenth Century. In M. Kent (ed.), The Cambridge Companion to Ballet (p. 53–64). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CCOL9780521832212.007
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 Małgorzata Lisecka
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Prawa autorskie/Copyright Notice
1. Autorzy udzielają wydawcy (Polskiemu Towarzystwu Ludoznawczemu) licencji niewyłącznej na korzystanie z utworu w następujących polach eksploatacji:a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (ebook, audiobook);
c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego;
d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera;
e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY - ND 3.0).
2. Autorzy udzielają wydawcy licencji nieodpłatnie.
3. Korzystanie przez wydawcę z utworu na ww. polach nie jest ograniczone czasowo, ilościowo i terytorialnie.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 383
Liczba cytowań: 0